در نشست خبری نمایش«۳۳درصد نیل سایمون» عنوان شد؛
ماهیان: متن این نمایش به فضای آثار یعقوبی نزدیک است
10 مرداد 1391 ساعت 15:26
کارگردان نمایش«۳۳درصد نیل سایمون» گفت: با توجه به شناختی که از متون یعقوبی داشتم او را برای نگارش این نمایشنامه انتخاب کردم زیرا نمایشنامه«فصل دوم» به فضای آثار او نزدیک است.
به گزارش هنرنیوز به نقل از روابط عمومی وامور بین الملل مجموعه تماشاخانه ایرانشهر؛ نشست خبری نمایش « ۳۳ درصد نیل سایمون» عصر روز دوشنبه ۹(نهم) مرداد ماه با حضور افسانه ماهیان کارگردان، محمد یعقوبی نویسنده، ستاره اسکندری مدیر تولید، آیدا کیخایی بازیگر، منوچهر شجاع طراح صحنه، امیر اسمی طراح برشور و پوستر و پریدخت عابدین نژاد طراح لباس در سالن استاد امیر خانی خانه هنرمندان ایران برگزار شد.
افسانه ماهیان کارگردان این نمایش در ارتباط با اجرای این نمایش گفت: دوسال پیش پیشنهاد اجرای این نمایش را در سالن استاد سمندریان ارائه دادم. در آن زمان متن این نمایش توسط شهرام زرگر ترجمه شده بود. امسال برای اجرای این نمایش متن نمایش را به محمد یعقوبی برای بازنویسی ارائه دادم که او این متن را دارماتورژی کرد.
وی در پاسخ به سوالی مبنی بر شباهت متن «۳۳درصد نیل سایمون» به نمایشنامه خشکسالی و دروغ بیان کرد: شباهت این دو متن کاملا به شکلی عامدانه و آگاهانه انجام گرفت اما در ادامه تغییراتی به خواست خود من در این متن انجام شد.
ماهیان در ارتباط با شباهت نوع بازی بازیگران این نمایش با نمایش های دیگر تاکید کرد: هر بازیگری ژانر بازی خود را دارد اما فضای کلی نمایش و اتفاقاتی که در آن می افتد بنظرم شبیه نمایش«خشکسالی و دروغ» نیست. شباهت احتمالی در نوع بازی بازیگران به سبک کاری خود آن ها باز می گردد.
آیدا کیخایی در ادامه این بحث گفت: در این نمایش اصلا شبیه نقش«میترا» در نمایش«خشکسالی و دروغ» نیستم . شاید شباهت های کلی دو نمایش ذهن برخی را به این سوی هدایت کرده است. بخصوص در صحنه های اول- دوم- سوم نمایش و صحنه های مشترک من و علی سرابی به هیچ وجه هیچ تشابهی بین این دو نمایش وجود ندارد.
وی ادامه داد: هدایت من برای رسیدن به این نقش در نمایش«۳۳درصد نیل سایمون» با کمک افسانه ماهیان انجام شد و او آگاهانه در نوع بازی هایم نظر داشت تا هیچ شباهتی بین این نقش و نقش«میترا» در «خشکسالی و دروغ» و سایر نقش های که تاکنون بازی کردم وجود نداشته باشد.
این بازیگر افزود: شاید اگر بازیگر روبروی من به جای علی سرابی کس دیگری بود و یا نویسندگی کار را شخص دیگری برعهده داشت این شابهت های احتمالی پیش نمی آمد.
افسانه ماهیان سالن استاد سمندریان مجموعه ایرانشهر را به دلیل شکل و نوع سالن برای اجرای نمایش بسیار مناسب دانست و خاطرنشان کرد: این سالن به دلیل شکل وفضایی که دارد اجازه هر گونه خلاقیتی را به طراح صحنه و کارگردان می دهد.
این کارگردان در ارتباط با اجرای اثر در فضای خصوصی و مفهوم تئاتر خصوصی در کشور بیان کرد: تئاتر خصوصی در کشور ما با تماشاخانه ایرانهشر تعریف می شود . تنها نگرانی گروه های نمایشی شرکت کننده در این مجموعه تعداد اجرای آن ها است که امیدوارم افزایش یابد زیرا ۳۰ اجرا در بهترین حالت هم نمی تواند هزینه های تولید یک نمایش را تامین کند.
وی تاکید کرد: کمبود اجراهای نمایش باعث می شود تا به مرور زمان کارگردانان گروه برای تامین کردن هزینه های خود مجبور شوند از حضور افراد غیر حرفه ای استفاده کنند که برایشان هزینه های کمتری را داشته باشد و یا به شکل ابزاری از بازیگران چهره استفاده کنند که این امر به هیچ وجه به نفع تئاتر نیست.
محمد یعقوبی در ارتباط با نگارش متن«۳۳درصد نیل سایمون» گفت: ماهیان در روز اول کار به من گفت که دوست دارد فضای این نمایش به فضای نمایش«خشکسالی و دروغ» نزدیک باشد بنابراین پس از مطالعه ضمن وفاداری به متن قسمت هایی از آن را حذف و تنها صحنه پایانی نمایش «فصل دوم» را که اصلا دوست نداشتم مجددا نوشتم اما در ادامه به دلیل تغییراتی که در برخی از شخصیت ها بوجود آمد، ناگزیر در متن و به خصوص دیالوگ های الیکا عبدالرزاق تغییراتی را ایجاد کردم.
در ادامه این نشست منوچهر شجاع طرح صحنه این نمایش نیز گفت: در متن اصلی نیل سایمون پیشنهاداتی از سوی نویسنده برای طراحی صحنه این نمایش داده شد تا فضاهای ذهنی بازیگران به نمایش گذاشته شود. کف صحنه این اثر به دو فضای مجاز تقسیم شد تا نشانگر استقلال شخصیت های نمایش باشد.
ستاره اسکندری مدیر تولید این نمایش در پاسخی سوالی مبنی بر دلایل حضورش در این نمایش در این سمت گفت: سال ۹۰ نیز پس از تاخیر چند ساله در نمایش حسین پاکدل چهار ماه تمرین کردم اما این اثر پس از دو اجرا در جشنواره تئاتر فجر، نتوانست اجراهای عمومی خود را ادامه دهد به همین دلیل تصمیم گرفتم فضای کاری خود را تغییر دهم به همین دلیل از گروه این نمایش خواستم تا در سمت تهیه کننده با آن ها همراه شوم.
این بازیگر ادامه داد: تئاتر خصوصی در زمان حاضر بیشتر به یک شوخی شبیه است زیرا به استثناء سالن های ایرانشهر و چند فرهنگسرا سالن دیگری برای اجرای نمایش خصوصی نداریم.
اسکندری یادآور شد: من و بیشتر اعضاء گروه این نمایش از جمله افرادی هستیم که دوران طلایی تئاتر را از نزدیک تجربه کردیم اما متاسفانه شرایط امروز تئاتر از جهات مختلف برای گروه های تئاتر مطلوب نیست و گروه هایی که در مکان های خصوصی نیز اجرا دارند در بهترین حالت تنها می توانند هزینه های تولید خود را تامین کنند.
گفتنی است، نشست نقد و بررسی نمایش «۳۳ درصد نیل سایمون» ساعت ۱۶ روز دوشنبه در تالار استاد امیرخانی خانه هنرمندان ایران برگزار شد.
کد خبر: 44310
آدرس مطلب: http://www.honarnews.com/vdcbgfba.rhba8piuur.html