آئین پایانی دوسالانه دیوارنگاری برگزار شد؛

اسکندری: هر دیوار جای نقاشی نیست

1 خرداد 1392 ساعت 14:19

رئیس سازمان زیباسازی در مراسم اختتامیه دومین دوسالانه دیوارنگاری تهران از برگزاری آن در ابعاد بین المللی خبر داد و اسکندری داور این دوسالانه نیز به لزوم حفظ منزلت نقاشی دیواری تأکید کرد و گفت که روی هر دیواری نمی توان نقاشی کرد.


به گزارش هنرنیوز، دومین دوسالانه دیوارنگاری تهران شامگاه گذشته در خانه هنرمندان ایران با اعلام برگزیدگان به کار خود خاتمه داد.
 
سیدجواد شوشتری مدیر عامل سازمان زیباسازی شهرداری تهران در مراسم اختتامیه دومین دوسالانه دیوارنگاری تهران با ابراز خرسندی از برگزاری این دوسالانه طبق برنامه زمانی اعلام شده گفت: این دوره به نظر هیئت داوران آثار خوبی ارائه شده است که قابل استفاده در سطح شهر است.
 
اما با توجه به وسعت شهر تهران و حضور استادان و هنرمندان توقع ما مدیران شهری بیش از اینهاست که در شهر وجود دارد.
 
شوشتری با اشاره به افزایش قیمت قراردادهای سازمان با هنرمندان هم گفت: سازمان تلاش کرده است که قیمت ها را عادلانه کند و در همین راستا امسال در بخش اجرا حدود 40 درصد افزایش قیمت در رقم قراردادها را داشتیم و همچنین در خرید طرح ها و آثار استادان هنرمند  سعی کردیم که شأن این هنرمندان را رعایت کنیم.
 
او با اشاره به مشکلاتی که در اجرای آثار هنری در سطح شهر وجود دارد گفت: در سازمان سعی کرده ایم که نقاشان را درجه بندی کنیم و بر اساس همین درجه بندی با آنها کار کنیم و در این راستا از دانشجویان و هنرجویان نقاشی و طراحی گرافیک هم در طراحی و اجرای آثار هنری شهری استفاده خواهیم کرد تا پس از این پروژه های هنری به صورت پیمانکاری تحویل شهر نشود.
 
شوشتری با بیان این که در مشارکت دانشجویان شاید مشکلاتی وجود داشته باشد گفت:  تلاش ما بر استفاده از ظرفیت و استعداد دانشجویان و هنرجویان است که تاکنون هم این کار را کرده ایم و  ادامه خواهیم داد که البته از سوی استادان هم بر آثار این هنرمندان جوان نظارت می شود و اشکالات کارشان را با هزینه خودمان اصلاح می کنیم.
 
شوشتری در بخش دیگری از سخنانش با تأکید بر این که سازمان خواهان تبدیل کردن تهران به یک کارگاه بزرگ هنری است گفت: وظیفه مدیریت شهری ایجاد کارگاه آموزشی در سطح شهر است که دنبال تحقق آن هستیم تا کارگاه نقاشی و مجسمه سازی ایجاد کنیم و همچنین این امکان را در اختیار دانشجویان و هنرجویان گذاشته ایم که بعد از تأیید آثارشان از سوی شورای نظارت آثار آنها در شهر اجرایی شود.
 
او با اشاره به آثاری که در ایستگاه های مترو به نمایش گذاشته می شود گفت: در مترو هم کارهایی با مشارکت دانشجویان انجام شده و می شود که شاید اهل فن و هنر همه این طرح ها را نپسندند اما به هر حال مترو ظرفیت جدیدی است که می توان کارهای جدیدی را در آن ارائه کرد.
 
شوشتری گفت: مترو مثل یک گالری می تواند نشان دهنده آثاری ایرانی و اسلامی باشد و رسیدن به این مهم نیازمند مشارکت استادان و دانشجویان طراح و نقاش است.
 
رئیس سازمان زیباسازی شهرداری تهران در ادامه به ضرورت انجام فعالیت های هنری در طول اتوبان امام علی (ع) اشاره کرد و گفت: اتوبان امام علی با 38 کیلومتر طول که به زودی افتتاح می شود، قطعا نیاز به کارهای هنری دارد که خستگی را از تن رانندگان بیرون کند.
 
او بار دیگر نسبت به اجرای آثار هنری با استفاده از مواد و متریال ترکیبی تأکید کرد و گفت: ما علاقه مند به اجرای کارهای ترکیبی با استفاده از متریال های متنوع هستیم مثل استفاده از نورپردازی، آب، شیشه، کاشی و رنگ که چهره شهر تحرک و پویایی بیشتری پیدا کند.
 
شوشتری همچنین از اجرای آثار دومین دوسالانه دیوارنگاری در سطح شهر خبر داد و گفت: در سازمان زیباسازی همیشه به روی طرح های جدید باز است.
 
وی با تأکید بر نگاهی از روی تعصب به زیباسازی فضای شهر تهران گفت: این شهر که الگوی شهرهای ایران و همچنین کشورهای دیگر جهان است نیاز دارد که در زیباسازی، از روی تعصب به آن نگریسته شود.
 
شوشتری درباره دوسالانه دیوارنگاری هم گفت: من امسال غفلت کردم چون می خواستم که این دوسالانه در دومین دوره به صورت بین المللی برگزار شود ولی حالا اعلام می کنم که سومین دوره این دوسالانه به صورت بین المللی برگزار خواهد شد تا شاهد نمونه آثار خارجی هم باشیم.
 
او در ادامه از برگزاری ششمین سمپوزیوم بین المللی شهرداری تهران در مهرماه خبر داد و گفت: ششمین سمپوزیوم بین المللی مجسمه سازی تهران از جنس شیشه و سنگ مهرماه برگزار می شود.
 
در ادامه این مراسم ایرج اسکندری نقاش وداور این  دوسالانه سخنرانی کرد.
 
او از استادانی که پایه گذار نقاشی دیواری در ایران بودند یاد کرد و گفت: هانیبال الخاص و محمدحسن شیددل از پایه گذاران نقاشی دیواری در ایران بودند که در عرصه هنرهای دیواری تفکری انقلابی ایجاد کردند.
 
وی افزود: هانیبال الخاص شاگردان بسیاری را در دانشکده هنرهای زیبا پرورش داد و استاد شیددل هم در دانشکده هنرهای تزئینی شاگردان بسیاری تربیت کرد که دستاورد هنرهای تصویری سطح شهر امروز ما مدیون تفکرات این دو هنرمند است.
 
اسکندری گفت: هانیبال الخاص با همراهی کسانی چون ادیم ضرغام، مسلمیان، قادری نژاد، صفرزاده،  حسین خسروجردی ، کاظم چلیپا، حبیب الله صادقی، مرتضی اسدی، ایرج زند و...هنرمندانی پروروش دادند که امروز  جز بزرگان هستند.
 
او به درگذشت شیددل قبل از عید سال 92 هم اشاره ای کرد و گفت: استاد شیددل قبل از نوروز 92  در مکزیک از دنیا رفت و نتوانستیم کاری برایش انجام دهیم و به این دلیل که هزینه انتقال پیکر او به ایران وجود نداشت به ناچار در گمنامی در مکزیک دفن شد.
 
اسکندری در بخش دیگری از سخنانش به آغاز دیوارنگاری در اوایل انقلاب ایران اشاره کرد وگفت: در آغاز انقلاب شاهد تلاش این هنرمندان هستیم از جمله بهرام دبیری و صفرزاده که روی دیوارهای ترمینال جنوب کار کردند. روی دیوار سفارت آمریکا نیز هانیبال الخاص، ضرغام و سعدالدین کار کردند که امروز دیگر این آثار وجود ندارد و نشانی از آن ها نیست.
 
اسکندری اولین آثار دیوارنگاری در زمان انقلاب اسلامی را  دیوارنوشته های زمان انقلاب عنوان کرد وگفت: این دیوارنوشته ها با اسپری نوشته می شد و هنرمندانی چون شیشه گران در خلق این آثارسهیم بودند، بعدها این خط نوشته ها به شعارنویسی های منظم و تمیز تبدیل شد که حال و هوای انقلاب را نداشت و سپس به نقاشی های دیواری در میدان انقلاب و خیابان فلسطین و جنوب شهر رسید که هنرمندان آن  بی مزد کار کردند.
 
این هنرمند نقاش به توجه مسئولان شهری نسبت به آثار دیوارنگاری اشاره ای کرد و گفت: مسئولان شهری متوجه شدند که نقاشی دیواری یا دیوارنگاری می تواند حاوی پیام های انقلابی ، فرهنگی و مذهبی باشد، بنابراین این تفکر شکل گرفت و در سازمان زیباسازی  در حال تداوم است اما این هنرهای تصویری امروز همان ویژگی هایی را دارند که دیوارنگاری های زمان انقلاب داشتند و به نوعی حالت بی نظم و درهم رسیده است که باید ساماندهی شود.
 
اسکندری به دخالت مناطق مختلف شهرداری در ارائه آثار هنری نازل اشاره کرد و گفت: برخی از آثار دیواری را نقاشان غیرحرفه ای انجام داده اند  ومناطق مختلف شهرداری نیز در این امر دخالت می کنند و کارهای نازلی در سطح شهر اجرا می کنند که باید کنترل شود و اگر نه تبدیل به آفت و اغتشاش بصری می شود.
 
وی افزود: باید از نظر طراحی، کیفیت، ساخت و ماندگاری برای این آثار فکر شود و در زمینه کارهای بتنی و سرامیک نیز اگر چه آثار خوبی ساخته شده است اما باید در طراحی دقیق تر عمل شود و پالایش و غربال صورت بگیرد.
 
اسکندری به لزوم حفظ منزلت نقاشی دیواری هم تأکید کرد و گفت: روی هر دیواری نمی توان کار کرد و برخلاف نظر آقای شوشتری، به لحاظ علمی کار کردن روی بدنه اتوبان صحیح نیست چرا که اتوبانها به لحاظ انعکاس صدا و آگوستیک بودن باید سطح دیوار اتوبان ها را مواج کرد ولی ما با ارائه این آثار هنری سطح دیوارها را صاف می کنیم و این آلودگی صوتی برای خانه های اطراف بزرگراه به همراه دارد . همچنین با توجه به سرعت بالای ماشین ها امکان دیده شدن این آثار نیز وجود ندارد. بنابراین باید دیوارهایی در مکان مناسب ساخته شود که به هنرمندان سفارش داده شود تا هنرمندان آثار ماندگار خود را روی آن اجرا کنند.
 
وی افزود: همان طور که در دوره ساسانی و هخامنشی دیوارنگاره هایی مثل طاق بستان، تخت جمشید و ...تا امروز به یادگار مانده است که جز تاریخ ماست، امروز هم باید آثار هنری را به هنرمندان حرفه ای سفارش داد تا ضمن افزایش ارزش افزوده برای سالیان سال ماندگار باشد.
 
منصور باقرصاد قائم مقام معاونت خدمات شهری نیز در سخنانی از لزوم اجرای آثار ماندگار در سطح شهر سخن گفت و افزود:  در هیئت مدیره و شورای سیاست گذاری سازمان زیباسازی سخن از کارهای ماندگار است که در سالهای آینده تخریب نشود و با توجه به کاشی کاری های سنتی قدیم در شهرهایی مثل کاشان و یزد و اصفهان قرار است که این نقش و نگارها طبق برنامه ریزی ها روند تکاملی خود را در آینده نیز طی کند.
 
او با اشاره به لزوم دایر کردن دبیرخانه دائمی برای دوسالانه دیوارنگاری تهران، از هنرمندان خواست تا طرح های خود را به سازمان زیباسازی ارائه کنند  تا شهرتهران به سرپنجه هنرمندان ساخته شود.
 
در ادامه این مرام بیانیه هیئت داوران خوانده شد و برگزیدگان دومین دوسالانه دیوارنگاری به شرح زیر معرفی شدند:
 
در بخش نقاشی دیواری با متریال رنگ «عیسی آیینی» برگزیده شد.
 
در بخش نقش برجسته «محمد مهدی صنعتی» برگزیده اعلام شد.
 
در بخش کاشی شکسته «پرویز حیدرزاده» برگزیده شناخته شد.
 
سید محمود شعیبی ، رسول ملا عباسی، محسن ناصریان و رضا علیخانی  در بخش مروری بر آثار دیوارنگاری شهر تهران تشویق شدند.
 
مهدی قدیانلو جایزه اول  بخش طراحی را از آن خود کرد.لیلا دلفان در بخش طراحی دوم شد و مژگان حبیبی در این بخش به جایزه سوم دست یافت.
 
الهه فرضی، سروش شکوریان فرد و مریم زمردیان نیز در بخش طراحی تقدیر شدند.


کد خبر: 58658

آدرس مطلب: http://www.honarnews.com/vdcbw0bs.rhbwspiuur.html

هنر نیوز
  http://www.honarnews.com