در افتتاحيه نمايشگاه نقاشي‌هاي شهره عدالت در گالري مهروا؛

گيزلا سينايي و فرح اصولي از نقاشي‌هاي زنانه گفتند

27 تير 1389 ساعت 14:46


«گيزلا وارگا سينايي»، «فرح اصولي» دو بانوي نقاش و ياسمين سينايي هنرمند مجسمه‌ساز در افتتاحيه نمايشگاه «شهره عدالت» در گالري مهروا درباره نقاشي‌هاي اين هنرمند و روند نقاشي زنان در ايران سخن گفتند.
به گزارش هنر نيوز به نقل از فارس، «گيزلا وارگا سينايي» در گالري مهروا و در مراسم افتتاحيه نقاشي‌هاي شهره عدالت گفت: فكر مي‌كنم آثار او ديدگاهي زنانه دارد و حرف زني است كه همسر و فرزند دارد.
گيزلا وارگا سينايي افزود: نقاشي‌هاي شهره عدالت من را خيلي به ياد شعرهاي پروين اعتصامي مي‌اندازد، خيلي از افراد درباره شعرهاي او مي‌گفتند راجع به چيزهايي محدود و كوچكي مي‌نويسد اما به نظر من همين كه بتوانيم زندگي را با زباني شاعرانه و فضاي زنانه و مادرانه بگوييم خيلي مهم است.
وي اضافه كرد: آثار شهره عدالت موضوعي واحد و منسجم دارد.
فرح اصولي هنرمند نقاش و از معدود زنان نقاش ايراني كه آثارش در حراجي‌هاي بين المللي با استقبال شايان توجه مواجه است، درباره نقاشي‌هاي شهره عدالت گفت: جعبه تقسيم از اين بابت نمايشگاه جالبي است كه از زاويه زن باهوش خانه‌دار كار شده است و از ديد زني تحصيل كرده و نكته بيني است كه غصه دار است. دغدغه و حرفهايي براي زدن دارد و در اثري ديده مي‌شود كه هنرمند پدر و مادرش را هم مورد تحليل قرار داده و به حريمي وارد شده كه كمتر كسي به آن وارد مي‌شود. اصلا اسم جعبه تقسيم به معني همه انرژي‌هاي خانواده است كه از اين جعبه مي‌گذرد و زن خانواده با نقش‌هاي مختلف اين انرژي را تقسيم مي‌كند و در آخر براي خودش جيزي باقي نمي‌ماند. در اثر ديده مي‌شود زني با دامني فاخر و بلند قصد صعود و بالا رفتن را دارد اما همين دامن مانع صعود مي‌شود و در تابلويي ديگر در فكر بودن زن كه براي همه ما اتفاق افتاده و يا نجواي زنانه و گفتگويي كه با خود دارد به چشم مي‌خورد . زنان مسئله بچه‌ها را به ظرافت بيان مي‌كنند. مسئله‌اي كه بيشتر جزء مسائل خودشان محسوب مي‌شود و يا لحظاتي از عدم رابطه و تنهايي را در زندگي به تصوير كشيده كه باز عموميت دارد و موضوعي دردناك نيست.
اين نقاش نوگرا در مورد فضاي نقادانه آثار مي‌گويد: يك هنرمند نقاشي مي‌كشد و يك بعد مسئله را به نمايش در مي آورد و بعد ديگر آن را بيننده بايد با ديد خود كامل كند و هر كس با نگاه خود موضوعات مطرح شده در نمايشگاه را مي‌بيند و تنها جايي كه بايد و نبايد ندارد همين هنر است. وقتي موناليزا كشيده شد از نظر همه بي همتا بود و بعد از گذشت چند صد سال كه اين بار قوي به هنر اضافه شده با هم اثر خوبي است و از بين نرفته است.
در كل جرأت و جسارت اين آرتيست بسيار بالا است و با اين نكته بيني و تكنيك آينده عالي را برايش پيش بيني مي‌كنم.
از نظر ياسمين سينايي اين آثار روح دارد و در آن روحي تنها مي‌بيند كه هنرمند فضاي شخصي خود را به تصوير كشيده است.
شهره عدالت برنده مسابقه تابستان گرم و طولاني با هنر گالري مهروا آثارخود را براي اولين بار به نمايش گذاشته است.
او در نقاشي‌هايش زن را در فضاي خانه و محيط پيرامون با وقايعي كه در اطرافش اتفاق مي‌افتد به تصوير كشيده و هرگز قصد قضاوت و داوري ندارد بلكه مي خواهد توصيفي از محيط اطراف و جامعه خود و براي نمونه روابط بين زن و مرد يا حتي رابطه انسان با خود را بيان كند.
نقاشي‌هايي با سوژه‌هايي ملموس و ساده از رنگ روغن و كلاژ كه سرشار از نگاه‌هاي نقادانه هنرمند است.
شهره عدالت مي‌خواهد از دريچه يك زن به دنيا بنگرد و همين نگاه را روي بوم نقاشي پياده مي‌كند. او زن را كاراكتر اصلي سوژه‌هايش قرار داده و احساس زنانه خود را به تصوير كشيده است.
اين نمايشگاه تا 30 تيرماه ادامه خواهد داشت و علاقه‌مندان مي‌توانند از اين آثار در گالري مهروا واقع در خيابان كريمخان - خيابان آبان جنوبي (شهيد عضدي)- شماره 38 ديدن كنند.


کد خبر: 13288

آدرس مطلب: http://www.honarnews.com/vdcbw5b8.rhbfwpiuur.html

هنر نیوز
  http://www.honarnews.com