داوود میرباقری؛
ساخت سریال «سلمان فارسی» از «مختارنامه» سختتر است
13 اسفند 1391 ساعت 10:03
با گذشت بیش از یک سال و نیم از پایان پخش سریال «مختارنامه» گفت: مسلم است که اگر بخواهم یک بار دیگر و الان «مختارنامه» را بسازم، نوع نگاهم تغییر خواهد.
به گزارش هنرنیوز نویسنده و کارگردان سینما و تلویزیون به نقل از روابط عمومی سیما؛ داوود میرباقری کارگردان مجموعه تلویزیونی «مختار نامه» اظهارداشت:قاعده کار ما این است که وقتی در دورانی تجربهای را انجام میدهیم آن تجربه برای همان لحظه است و در همان لحظه ایدهی ذهنیمان را به نمایش میگذاریم؛ اما زمان که میگذرد ایدهها و نگاهها تغییر میکند.
میرباقری افزود: درباره ضرورت راهاندازی شبکههایی همچون «تماشا» (شبکه سریال) خاطرنشان کرد: چنین شبکههایی برحسب نیاز مخاطبان راهاندازی میشوند و ما باید این را بدانیم که همواره مشتری ما مردم هستند و اگر قرار باشد کاری را که برای مردم میسازیم، مورد توجه آنها قرار نگیرد، آن کار اصلا مهم نخواهد بود.
وی در پاسخ به سوال مجری ویژه برنامه راهاندازی رسمی شبکههای سلامت و تماشا، مبنی بر اینکه وجود چنین شبکهای (شبکه سریال) چقدر الزامی است؟ این گونه گفت: قطعا افتتاح چنین شبکههایی لازم بوده که صدا و سیما به فکر افتاده تا این شبکهها را برای مردم راهاندازی کند. من چندان در بخش مدیریت، اطلاعات کافی و زیادی ندارم، اما تمامی این شبکهها بر حسب نیاز مخاطبان راهاندازی و افتتاح میشوند و بر اساس صلاحی که صداوسیما دیده است و نیاز مخاطبان را سنجیده، ضرورت دانسته که شبکهای همچون «تماشا» و ... را به طور رسمی افتتاح کند.
او در ادامه صحبتهای خود با اشاره به سریال «امام علی (ع)» که چند سال قبل به کارگردانی خودش ساخته شد، یادآور شد: خاطرات این مجموعه در ذهن من در حال کمرنگ شدن است، به ویژه اینکه بعد از پروژهی «امام علی (ع)» مسیر پیچیدهای را برای ساخت «مختارنامه» طی کردیم. راستش ساخت سریالهای تاریخی همچون «امام علی (ع)» و «مختارنامه» به واسطه نوع تولیدی که دارند، هزینهبر هستند؛ ضمن اینکه هماهنگی عوامل و جمع کردن بازیگران در این گونه کارها خیلی دشوار است.
میرباقری در پایان این گفتگو در پاسخ به این پرسش که چقدر به نظرات مردم اهمیت میدهد؟ گفت: از همهی نظرات باید استفاده کرد. وقتی یک کار پخش میشود از واکنشها میتوان دید که چقدر دیده شده است. البته استثناهایی هم وجود دارد اما همیشه نظر مردم اصل است.
این کارگردان تاریخیساز با بیان اینکه ما ایرانیها این افتخار را داشتیم که در کادر مرکزی دین مبین اسلام نماینده داشته باشیم، ادامه داد: این شخصیت در زندگی پرفراز و نشیبی که در جستجوی حقیقت و خدا داشته جذاب است و از مهمترین مکاتب روزگار خود با تعقل عبور میکند تا در اسلام آرام بگیرد.
میرباقری در پاسخ به اینکه این سریال به چه مقطعی از زندگی سلمان میپردازد، گفت: طرحی که ۱۲ سال نوشتم تولد تا مرگ سلمان را شامل میشد. این روزها که مجدد قرار است کار را راه اندازی کنیم مرجع و مبنا همان متن است که البته احتیاج به بازنویسی دارد.
وی افزود: طی مذاکراتی که داشتیم یک سال وقت خواستم تا فیلمنامه را بازنویسی کنم و در صورتی که پس از این زمان، شرایط ساخت فراهم باشد، حوزه حرکت سلمان به لحاظ جغرافیایی بسیار گسترده است و به لوکیشنهای بسیاری نیاز دارد. او ابتدا از ایران باستان خود را به اروپا میرساند و درباره آیین مسیحیت تحقیق میکند که از فلسطین تا ترکیه را دربرمیگیرد. پس از آن به حجاز میآید و مکه و مدینه را میبیند و سرانجام به ایران پس از اسلام مراجعت میکند.
میرباقری با اشاره به پروژهی تاریخی «سلمان فارسی» که از سوی رییس سازمان صداوسیما هم در مراسم افتتاح شبکه تماشا به آن اشاره شد، گفت: سلمان فارسی چهار برابر «مختارنامه» گسترده و سخت است. من به زندگی سلمان علاقمندم. او به من کمک کرد و در پارهای اوقات از پرتابها و سقوطهایی نجاتم داد. من با او ۱۰ سال رفاقت کردم و همسفر هم بودیم و توفیقی نصیبم شد تا بتوانم این پروژه را به انجام برسانم.
میرباقری ادامه داد: ساخت سریال «سلمان فارسی» حساسیت و دقت بالایی را طلب می کند. کارهای ما اکثرا محدود و محصور در مرزهای خودمان بوده است و گاهی پیش آمده آثاری چون «مختارنامه» یا «امام علی (ع)» فراتر رفتهاند. در این زمینه دیگر نباید ملاحظه بضاعت و امکانات را کرد و زمانی که سراغ تولید اثری میرویم و به عنوان مثال سلمان را وسط میگذاریم، حیف است کم بگذاریم.
کد خبر: 55327
آدرس مطلب: http://www.honarnews.com/vdcbzfbs.rhbs5piuur.html