گزارش هنرنیوز از نشست خبری جشنواره منطقه ای اترک ؛

صداو سیما از ما حمایت نمی کند

16 اسفند 1390 ساعت 14:35

«هاشم میرزاخانی»،رئیس هیئت مدیره و مدیرعامل انجمن سینمای جوانان ایران گفت: صداوسیما که رکن اصلی حمایت از این سینما است نگاهی جدی به مقوله فیلم کوتاه ندارد و به نظر می رسد تنها مکانی که به طور جدی از فیلم کوتاه حمایت می کند، دفاتر انجمن سینمای جوانان ایران در سراسر کشور است.



به گزارش خبرنگار سینمایی هنرنیوز؛ نشست رسانه ای یازدهمین جشنواره منطقه ای سينمای جوان فصل ۴ زمستان با نام «اترک» با حضور «هاشم میرزاخانی»، رئیس هیئت مدیره و مدیرعامل انجمن سینمای جوانان ایران و رئیس شورای سیاستگذاری جشنواره و «حسین ثابت قدم» مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان خراسان شمالی و دبیر جشنواره در محل انجمن سینمای جوانان ایران برگزار شد.
در ابتدای این نشست خبری «هاشم میرزاخانی» اظهارداشت: جشنواره«اترک » در آخرین هفته اسفند ماه و در روز۲۱ اسفند ماه در استان خراسان شمالی شهرستان بجنورد با حضور ۷ استان کشور برگزار خواهد شد و هدف از برگزاری این جشنواره عرضه و تبادل انديشه ها و تجربه های هنرمندان ، فيلمسازان ، عكاسان، فيلمنامه نويسان برای معرفی و شناسايی استعدادهای جوان است.
میرزاخانی افزود: کارگاه تخصصی عکاسی همراه با شرکت در تورهای عکاسی با حضور عکاسان شرکت کننده در جشنواره و همراهی داوران بخش عکس آقایان حسن غفاری و امیرعلی جوادیان برگزار خواهد شد. همچنین دو نشست با موضوع انسان و هنربا حضور امیر علی جوادیان و گپ خودمانی نقد و تحلیل عکسهای نمایشگاه با حضور حسن غفاری در محل گالری عکس برگزار می شود.
وی ادامه داد: از آنجا که جشنواره های منطقه ای محل گردهم آیی استعدادهایی جوان سراسر کشور و استانهای مختلف برای سه روز در کنار هم است و به منظور بهره مندی هرچه بیشتر جوانان از آموزشهای مختلف در زمینه های گوناگون در این جشنواره دو سانس نمایش آثار برگزیده انیمیشن و تجربی ایران و جهان در نظر گرفته شده که طی دو روز برگزاری برای علاقه مندان به نمایش درخواهد آمد و فرصت را غنیمت شمرده و گزارش مختصری از فعالیتهای سال ۹۰ انجمن را به اصحاب رسانه و مطبوعات ارائه می نمایم:
رئیس شورای سیاست گذاری جشنواره های منطقه ای سینمای جوان یادآورشد: همانطور که از بدو ورود به انجمن مرداد ماه ۱۳۸۹ گفته شد در ابتدا مهمترین مشکل پیش روی انجمن با توجه به اساسنامه و شرح وظایف این انجمن ارتقا و یک دست نمودن سطح آموزش در سطح کشور به منظور استعدیابی بود و به دلیل گستردگی مراکز و نبود انسجام آموزشی به لحاظ مواد درسی ارائه شده، تفاوتهای آموزشی مراکز انجمن خیلی زیاد بود وبنابراین در مورد انسجام آموزشی تصمیم جدی گرفتیم و معاونت آموزشی خواستیم تا با همراهی اساتید برجسته طرح درس واحدی برای همه مراکز انجمن تصویب کنند.
وی عنوان داشت: اقدام دیگر ما در مورد کیفیت آموزشی انجمن این است که آزمون ورودی اخذ شده از متقاضیان شرکت در دوره‌های آموزشی انجمن به صورت کاملا علمی معیاری برای سطح سنجی متقاضی محسوب می‌شود و این شیوه‌ جدید در آزمون‌ها به خصوص در استان‌های پرمخاطب باعث شده است تا گزینش دقیق‌تری صورت بگیرد و سطح علمی و انگیزه‌ هنرجویان انجمن در سطح قابل توجهی بالا رفته است. آزمون جدید به نوعی است که هوش بصری متقاضیان و گرایش‌های هنری آن‌ها را مورد ارزیابی قرار می‌دهد و این دستاوردی است که شیوه‌ قبلی قادر به اعمال آن نبود. از این رو آزمون جدید با سوالاتی کاملا آکادمیک و روش مند طراحی شدند و با دو دوره که از اعمال سیستم جدید آزمون می گذرد حدود ۱۹۵۰ هنرجو در دفاتر شصتگانه‌ی انجمن مشغول گذران دوره‌ی آموزشی خود هستند.
میرزاخانی ادامه داد: تمامی این برنامه ریزی ها در همین مدت زمان کم باعث شده است استعدادهایی از میان هنر جویان انجمن شناسایی شوند که آثار تولیدی کلاسی شان توانایی حضور در جشنواره های ممتاز را دارند و در این راستا انجمن قصد دارد از سال آینده جشنواره‌ای ویژه‌ آثار تولیدی فارغ التحصیلان انجمن برگزار کند و در نهایت دوره های آموزشی انجمن سینمای جوانان ایران شامل چهار ترم ۳ماهه و در مجموع شامل ۶۰۰ ساعت آموزش شد که در هر ترم ۴ درس ارائه می شود تا فیلمسازان با همه تخصص های سینمایی از جمله عکاسی، زیباشناسی تصویر،تاریخ هنر، کارگردانی، تصویربرداری، فیلمنامه نویسی،تدوین، مدیریت تولید، مبانی سواد بصری، داستان نویسی ومبانی صدابرداری آشنا شوند.
وی با ذکر این نکته که خروجی های این دوره از سطح علمی تفاوت عمده ای نسبت به ده دوره گذشته دارند، اظهار کرد: در صدد هستیم پس از سپری شدن دوره های یکساله، دوره های تکمیلی با گرایش های مختلف مانند دوره تخصصی کارگردانی یا تدوین ، فیلمنامه و تصویربرداری را بگذاریم که این موجب می شود تمام مشاغل سینمایی را در انجمن با مدارک معتبر و به صورت تخصصی آموزش دهیم. علاوه بر آن انجمن آموزش را فقط در این مقوله‌ها نمی‌بیند. انجمن متولی مشاغل سینمای کشور هم هست. برای همین باید دوره‌های آموزشی مشاغل سینمایی مانند منشی گری صحنه، مدیریت تولید، دوره‌های دستیار کارگردانی و دستیار تهیه در برنامه‌ی آموزشی سینمای جوان قرار بگیرد. موضوعی که ریاست سازمان سینمایی کشور شخصا در مورد پیگیری آن تاکید کرده‌اند تا برنامه‌ای جدید در مورد آن اتخاذ گردد. از این رو انجمن برنامه ریزی های اولیه را در این مورد انجام داده است و مشغول رایزنی با اساتید دوره‌های مختلف است.
مدیرعامل انجمن سینمای جوانان ایران خاطرنشان کرد: در همین راستا دوره‌ مکمل تخصصی نیز از جمله برنامه ریزی‌های انجمن برای فارغ التحصیلان دوره‌های یک ساله ی فیلم سازی است تا مبحث تخصص هر چه بیشتر در دانش آموختگان انجمن در نظر گرفته شود. این دوره به هنرجویان عزیز کمک خواهد کرد تا بتوانند گرایش تخصصی خود را با آگاهی بیشتر و با تکیه بر توانایی های خود انتخاب کنند. برنامه ریزی مهم دیگری که انجمن قصد اجرایی کردن آن را دارد اهدای مدرکی معادل فوق دیپلم به هنرجویان بعد از اتمام دوره آموزشی شان است. ازطرفی مدرک انجمن به لحاظ سابقه طولانی و خروجی های انجمن سینمای جوانان ایران در سه دهه فعالیت اعتبار خاص خود را دارد و حتی در کشورهای دیگر از جمله برخی کشورهای غربی مدرک انجمن مورد پذیرش است و به عنوان مدرکی معتبر به آن نگاه می کنند اما ساز و کار نظام آموزشی کشور برای این مدرک تبیین نشده است و ما درصدد هستیم طی برنامه ریزی ها و برگزاری دوره های تخصصی یک ساله مدرک معتبر فوق دیپلم و یا علمی و کاربردی را هم به اعضای انجمن بدهیم.
وی ابرازداشت: تمامی این تلاش ها در نهایت در راستای تبدیل بخش آموزشی انجمن به یک دانشکده‌ سینمایی است که با توجه به برنامه ریزی های انجام شده مسائل زیربنایی این اقدام در حال شکل گیری است و انجمن برای اولین بار بانک اطلاعات اساتید را راه اندازی کرده است و به واسطه‌ همین سیستم می توانیم تعداد اساتید و حوزه‌ تخصصی آن ها را مشخص کنیم و مهمتر از آن با استفاده از سیستم اساتید همواره در حال ارزیابی قرار می‌گیرند. این ارزیابی از سه طریق صورت می‌پذیرد. این سه طریق عبارتند از؛ هنرجویان، مسئولین دفاتر و بازرسی هایی که به صورت محسوس و نا محسوس از طریق ستاد مرکزی اعمال می‌شود. این اتفاق باعث شده است که در مورد تداوم همکاری یا عدم آن بعد از پایان هر ترم در مورد تک تک اساتید اقداماتی صورت بگیرد. با استفاده از این سیستم حرکت دیگری که صورت گرفته است ارتقاء سطح اساتید انجمن به یک سطح اکادمیک قابل قبول بوده. مدرسین دفاتر مختلف انجمن از مدرسین دانشگاه‌های آن شهر یا استان هستند و برای کارگاه‌های تخصصی که در دفاتر برگزار می شود از اساتید به نام کشور بهره گرفته می‌شود.
این مدیر تصریح کرد: جدیدترین اقدام انجمن نیز در راستای گسترش زیرساخت های آموزشی انجمن راه انداز سامانه‌ی ERP است که به موجب آن تمامی فعالیت های هنرجویان و اساتید طی دوره‌ی آموزش رسد و ثبت می‌شود و از دیگر برنامه های ما برگزاری یک مسابقه تحت عنوان جشنواره تولیدات هنرجویی دفاتر انجمن است که ان شا ا... همزمان با جشن فارغ التحصیلی اولین خروجی آموزشی انجمن در دوره جدید فعالیت های آن در نیمه اول سال ۹۱پس از فارغ التحصیلی این گروه در تهران برگزار می شود. این جشنواره با شرکت تمام فارغ التحصیلان و مدرسان دفاتر و مسئولین و سرپرستان دفاتر برای مدت سه روز در تهران همراه با برنامه های متنوع آموزشی، کارگاه، نمایش فیلم، نقد و بررسی صورت می گیرد و حتی امکان آن هست که آزمون ورودی به دوره های تکمیلی نیز در همین ایام از شرکت کنندگان گرفته شود.
وی به تجهیز دفاتر انجمن اشاره كرد و اضافه کرد: تمامی دفاتری كه در حوزه آموزش شروع به فعالیت كردند، بطور همزمان به موارد مورد نیاز و ضروری همچون دوربین، سه پایه، وسایل صدابرداری و تدوین وسایل نمایش و پلیرهای مختلف وLCD های ۴۰ اینچ تجهیز شدند و در آینده نه چندان دور این دفاتر به امكانات نورپردازی نیز مجهز خواهند شد و هر دفتری كه در مقوله آموزش فعالیت نداشته باشد، تجهیز نمی شود و اكنون ۵۴ دفتری كه به مقوله آموزش می پردازند تجهیز شده اند. شش دفتر باقیمانده نیز تا زمانی كه دوره های آموزشی را برگزار نكنند، تجهیز نخواهند شد.
میرزاخانی به ارائه تجهیزات اداری به دفاتر اشاره كرد و گفت: صندلی ، میز، وسایل آموزشی مورد نیاز هنرجویان در دفاتر سراسر كشور تعویض شد و از ستاد مركزی، این تجهیزات را به دفاتر منتقل كردند و تمامی دفاتر به این امكانات تجهیز شدند و از طرفی سالن های نمایش دفاتر خیلی قابلیت نمایش فیلم از طریق ویدیو پروژكتور را نداشتند و در نهایت دفاتر به «ال. سی.دی» های ۴۲ اینچ و «دی. وی.دی پلیر» و «دی.وی.كم» مجهز شدند تا هنرجویان دغدغه ای در زمینه نمایش نداشته باشند.
مدیرعامل انجمن سینمای جوان اضافه كرد: بیش از یک میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومان برای تجهیز دفاتر نجمن هزینه شد و این كار با حمایت های «سیدمحمد حسینی» وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و «جواد شمقدری» رییس سازمان امور سینمایی صورت گرفت و تجهیز دفاتر انجمن سینمای جوانان ایران از اردیبهشت ماه ۱۳۹۰ آغاز شده. در مرحله اول کارشناسی و خرید دوربین های تصویر برداری سونی ام سی ۱۵۰۰ فول اچ دی، سه پایه ساچلر، تلویزیون های ال سی دی فول اچ دی ۴۲ اینچ ودوربین های عکاسی آنالوک مخصوص آموزش عکاسی انجام و تحویل دفاتر شده است و اینک باکس تدوین حرفه ای PC و اپل خریداری شده و ست های صدابرداری حرفه ای سانایزر نیز تحویل دفاتر شده است و خرید ست های نورپردازی حرفه ای ددولایت نیز در برنامه انجمن قرار دارد.
میرزاخانی در ادامه افزود: استعدادهای فراوانی در گوشه و کنار کشور وجود دارند و انجمن سینمای جوانان ایران به عنوان بازوی اصلی سازمان سینمایی کشور در پرورش نیروهای جوان و خلاق با ۶۰ دفتری که در سطح کشور دارد با دنبال کردن سیاست عدالت در سطح کشور و اصل تمرکز زدایی دست به تجهیز یک نواخت دفاتر خود زده تا ان شا الله فیلمسازان جوان کشور با استفاده از این امکانات بتوانند به تولید آثار فاخر و قابل تأمل بومی بپردازند که هم بازار داخلی داشته و هم در سطح بین المللی بدرخشند و دیگر نیازی نباشد برای تهیه حداقل امکانات فیلمسازی به تهران یا مراکز استانها مراجعه کنند.
رئیس هیئت مدیره انجمن با تکیه بر این موضوع که «انجمن سینمای جوانان ایران» به صورت جدی از فیلم کوتاه حمایت می کند گفت : متاسفانه با این همه پتانسیل و پشتوانه ای که فیلم کوتاه به واسطه جوانان علاقه مند دارد و اهمیت و فوائد فرهنگی که فیلم کوتاه دارد هنوز در کشور جایگاه شایسته ای پیدا نکرده و صداوسیما که رکن اصلی حمایت از این سینما است نگاهی جدی به مقوله فیلم کوتاه ندارد و به نظر می رسد تنها مکانی که به طور جدی از فیلم کوتاه حمایت می کند، دفاتر انجمن سینمای جوانان ایران در سراسر کشور است.
وی با اشاره به اینکه انجمن از بحث کمیت در تولید خارج و کمیت را به تولیدات هنرجویی واگذار کرده است که سالانه ۱۰۰۰ تا ۱۵۰۰ دانشجو باید برای فارغ التحصیلی کار عملی یعنی فیلم ارائه دهد تا مدرک دریافت کنند فیلم های بسیاری تولید می شود، هر چند از این فیلم ها توقع چندانی نمی رود اما گاهی در این میان فیلم های خوبی هم ساخته می شود گفت: سینمای ملی کشور درنقطه ای به سر می برد که نیاز به آثار فاخر دارد و با توجه به شرايط موجود تصميم گرفتيم كه توليدات در دو بخش آماتور و حرفه ای انجام شود.
میرزاخانی درباره توليد فيلم های كوتاه آماتور تاكيد كرد: توليدات آماتور با حمايت مستقيم به دفاتر انجام می شود و نيازی با هماهنگی با ستاد مركزی ندارد. تمام امكانات مورد نياز برای توليد يک اثر کوتاه امروز در دفاتر انجمن سينمای جوان در سراسر كشور وجود دارد و امروز هنرجويان می توانند با استفاده از اين ابزار نسبت به ساخت و توليد فيلم های كوتاه خود اقدام كنند و ابزاری كه برای توليد فيلم و تدوين آثار در اختيار دفاتر قرار گرفته با پيشرفته ترين امكانات دفاتر تولید فیلم كشور برابری می كند و فيلمسازان برای توليد آثار دلخواه مشكلی ندارند.
مديرعامل انجمن سينمای جوانان توضيح داد: در توليد حرفه ای ما به دنبال بالا بردن سطح كيفی توليدات انجمن سينمای جوان هستيم و از فيلمسازان قديمی اين انجمن در دفاتر و فيلمسازان مستعد جديد برای توليد آثار جديد دعوت به همكاری كرديم و امروز حمايت توليد از فيلم های سينمايی كوتاه به بيش از ۵ برابر بودجه اختصاص يافته براي توليد فيلم در ۶ ماه گذشته افزايش يافته است و فيلمنامه هايی هستند كه تا سقف ۱۰ ميليون تومان برای توليد حمايت مالی می شوند و توليد ۱۰۰ فيلم حرفه ای بهتر از ساخت يک هزار اثر متوسط و ضعیف است؛ همچنين توليد فيلم آماتور نيز امكان تجربه اندوزی به فيلمسازان جوان را می دهد.ما نیاز به آثار داریم که در جشنواره های داخلی و خارجی بدرخشد و هم بازار عرضه و نمایش در کشور، رسانه ملی، سینماها و حتی فروش به خارج از کشور را داشته باشد و بیانگر سینمای عدالت، امید، فرهنگ و هنر و تاریخ ایران کهن باشد لذا از تابستان سال جاری با دعوت از فیلمسازان به نام و مستعد کشور در تهران و استانها برای همکاری پرداختیم و بیش از۲۰۰ فیلمنامه دریافت شده است که در حال بازخوانی در شورای تولید انجمن و برآورد انجمن است و هم اکنون تولید بخشی از آن آغاز شده است که امیدواریم این آثار در جشنواره بیست و نهم فیلم تهران و جشنواره داخلی درخشیده و در جشنواره های خارجی نام ایران را پرآوزه نمایند.
مديرعامل انجمن سينمای جوان با بيان اينكه فرهنگ و خرده فرهنگ های هر استان در اولويت توليد فيلم های كوتاه در دفاتر استانی اين انجمن قرار دارند تاكيد كرد: همت دفاتر استانی انجمن سينمای جوان بايد بر اين باشد فرهنگ های اصيل استانی را كه در مرور زمان دستخوش تغييراتی قرار گرفته اند را به تصوير بكشند و از ديالوگ های بومی در توليد آثار كوتاه استفاده كنند و از فضای توليد فيلم های آپارتمانی دور شوند و امروز هنرجويان در شهرستان های مختلف با نگاهی وسيع به فرهنگ استان های خود فيلم می سازند و در حوزه توليد با جهشی جدی روبه رو خواهيم بود كه آثار اين مهم در جشنواره فيلم كوتاه ۲۹ ديده خواهد شد.تلاش ما این است که فیلمسازان جوان شهرستانی جذب تهران نشوند و در شهرستان خود با فیلمنامه و عوامل بومی فیلم بومی بسازند و ما این شرایط را برای سال بعد برای این فیلمسازان مهیا می کنیم.
هاشم میرزاخانی در ادامه بیان کرد : امروز با گذشت ۲۰ ماه فعالیت بسیار خورسندیم که به قول های خود در زمینه تغییر در آموزش و سیستم آموزشی انجمن و تجهیز دفاتر عمل کرده ایم و در بحث جشنواره ها از هم اکنون تقویم اجرایی جشنواره های سال ۹۱ انجمن را اعلام نموده ایم و بحث اکران فیلم کوتاه را در سینما آزادی جدی کرده ایم. ازطرفی انجمن را متولی برگزاری هفته های فیلم و عکس در سطح کشور کردیم که ۶۰ دفتر انجمن در طول سال نسبت به برگزاری آن ممارست دارند و به جرات می توان گفت جشنواره استانی نیست که در استانها برگزار شود و یک پای اجرایی آن دفاتر انجمن و خانواده سینمای جوان نباشد.
این مدیرفرهنگی در ادامه اعلام کرد: انجمن از سال ۷۱ جشنواره های منطقه ای سینمای جوان را برگزار کرده که اولین دوره آن در ۶ منطقه و پس از آن تا سال۷۶ در ۴ منطقه برگزار شده سپس در فاصله سالهای ۷۷ تا۸۵ تعطیل شده و مجددا در سال ۸۵ یک دوره و از سال۸۶ به طور کامل احیا شده و تا سال ۸۹ سه منطقه میزبان جشنواره و در سال ۹۰ جشنواره به چهار فصل سال تقسیم و در چهار منطقه برگزار شده است.
میرزاخانی اهمیت جشنواره های منطقه ای را به عنوان حلقه اتصال جشنواره ها به هم بسیار مهم ارزیابی کرد و گفت: همانطور که می دانید تندیس گرفته های این جشنواره مستقیما به جشنواره فیلم تهران راه مییابند پس این جشنواره بسیار با اهمیت است لذا در گام اول تندیس این جشنواره ها یکسان شد و رونمایی از آن در جشنواره فیلم تهران مهرماه سال جاری صورت گرفت و در جشنواره لیان بوشهر اهدا گردید و انجمن از سال ۷۱ تا پایان سال ۹۰، جشنواه اترک ۴۶ جشنواره منطقه ای را برگزار نموده و لذا از اردیبهشت ماه و آغاز دور جدید این جشنواره یعنی افلاک با نام لرستان میزبان برگزار کننده و با شماره ۴۷ جشنواره منطقه ای سینمای جوان برگزار و رونمایی می شود که این گامی در جهت اهمیت دادن به جشنوارههای منطقه ای سینمای جوان و قدمت و پیشینه برگزاری آن است.
همچنین وی در ادامه با اشاره به اینکه خوزستان با برگزاری ۵ دوره بیشترین تعداد میزبانی این جشنواره را داشته و استانهای هرمزگان، زنجان، لرستان، اصفهان، سمنان، سیستان و بلوچستان، همدان، گیلان، فارس، بوشهر، کردستان، مازندران، مرکزی، کرمانشاه، کرمان، آذربایجان شرقی، کهکیلویه و بویراحمد، خراسان، آذربایجان غربی، قزوین، اردبیل، ایلام، خراسان جنوبی، خراسان شمالی، هر کدام یک تا سه نوبت میزبان جشنواره بوده اند از استانهای چهارمحال و بختیاری، قم و یزد به عنوان سه استانی نام برد که تاکنون میزبان جشنواره نبوده و امید است طی برگزاری دوره های آتی حداقل یک نوبت تجربه این جشنواره را پیدا نمایند گفت : قم البته سه دوره جشنواره ملی نماز و نیایش را میزبانی نموده است. در بخش جشنواره های ملی ، انجمن در سال ۹۱ برگزاری جشنواره ملی نماز و نیایش را دستور کار دارد که ان شاا... آین نامه آن در سه ماهه اول سال ۹۱ منتشر خواهد شد و شاهد حضور فیلمسازان مختلف در این جشنواره خواهیم بود.
میرزاخانی با اشاره به این مطلب که جشنواره تسنیم در سال ۸۹ در اصفهان با موضوع فیلمهای قرآنی برگزار شد که از دغدغه ها و جشنواره های مهم سازمان سینمایی کشور است و با توجه به اینکه ریاست محترم سازمان برگزاری این جشنواره را به شکل دوسالانه به انجمن محول نموده گفت: جلسه شورای سیاست گذاری این جشنواره نیز به زودی در ابتدای سال ۹۱ برگزار و نحوه و تاریخ برگزاری آن نیز اعلام خواهد شد.
دبیر نخستین جشنواره ملی عکس ایران در ادامه با بیان این مطلب که انجمن گامهای بزرگی در بخش عکاسی برداشته اعلام کرد: برگزاری دوره های تکدرس مشاغل سینمایی با گرایش عکاسی، تعمیر و تجهیز و راه اندازی لابراتوار های عکاسی دفاتر انجمن در سراسر کشور، خرید دوربین های آنالوگ و دیجیتال، تهیه مواد مصرفی فتوشیمی و کاغذ عکاسی در کشور برای شروع دوباره عکاسی در انجمن سینمای جوانان ایران، برگزاری نمایشگاه های عکس با موضوع دفاع مقدس، ارتحال امام(ره)پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی، نمایشگاه عکس مایکل کنا عکاس انگلیسی در تهران و به زودی در سراسر کشور، و در نهایت برگزاری نخستین جشنواره ملی عکس ایران همراه با چاپ کتاب و کارتپستال های نفیس آن و سپس برگزاری همزمان آن در سی استان کشور نشان از نگاه جدید انجمن به مقوله عکس است. ضمن اینکه کتاب هنر و عکاسی نیز که انتشارات انجمن در سال ۷۲ بوده مجددا ویرایش و آماده چاپ می باشد افزود: جشنواره ملی عکس ایران ان شا ا.. در سال آتی و یا حداکثر در سال ۹۲ به شکل بین المللی برگزار خواهد شد.
میرزاخانی با توجه به اهمیت جشنواره فیلم تهران در ایران و منطقه و بلکه جهان گفت: جشنواره فيلم كوتاه تهران در دوره های ۲۷ و ۲۸ حاوی اتفاقات بزرگی برای سينمای كوتاه بود و بيش از ۷۵ ميهمان خارجی در اين رويداد سينمايی حضور يافتند و بسياری از اين افراد حتی در جشنواره فيلم فجر امسال نيز در بخش بيداری اسلامی و هاليووديسم حضوری جدی داشتند و از طرف دیگر سعی کردیم در حوزه اجرایی جایگاه این جشنواره به حد استاندارد برسد تا جایی که بسیاری از اهالی رسانه و فیلم سازان این حوزه از روند برگزاری خرسند و راضی بودند. جابه جایی محل برگزاری جشنواره و نمایش آثار در بهترین سینمای پایتخت ، برگزاری کارگاههای آموزشی مختلف در حاشیه آن، نقد و بررسی کلیه آثار، دو برابر نمودن مبلغ جایزه و تفکیک کردن هیئت های انتخاب به چهار حوزه تخصصی از دیگر موارد قابل ذکر می باشد.
مدير عامل انجمن سينمای جوانان عنوان داشت: شناسايی ظرفيت های سينمايی دنيا برای حضور در جشنواره فيلم كوتاه تهران اتفاق بزرگی بود و متاسفانه برخی فيلمسازان جوان ما برای مطرح شدن در جشنواره هاي خارجی اقدام به توليد آثاری می كردند كه تهی از نقد و اغلب دروغ پردازی درباره ايران اسلامی بود تا به نوعی مورد توجه مجامع خارجی قرار گيرند اما با برنامه ريزي های انجام شده اين اتفاق امروز انجام نمی شود و بسياری از فيلم های برگزيده ما علی رغم جشنواره های داخلی در ديگر رويداد سينمايی دنيا نيز به دليل برتری تكنيكی و محتوايی می درخشند.
دبیر جشنواره بین المللی فیلم کوتاه در ادامه ابرازداشت: برای اولین بار آیین نامه جشنواره ۶ ماه قبل از برگزار رونمایی و از ۱۵ فروردین جهت ثبت نام علاقه مندان روی سایت انجمن قرارمی گیرد ضمن اینکه بخش بین الملل آن همزمان با جشنواره فیلم فجر منتشر و ثبت نام آن نیز آغاز شده است ودر این دوره بخش مسابقه آزاد، چراغ راه، چشم انداز سرزمین زیبای ما و پرتوی ایمان لحاظ شده است.
مديرعامل انجمن سينماي جوان همچنين به تفاهم نامه های منعقد شده ميان جشنواره فيلم كوتاه و ديگر رويدادهای سينمايی دنيا اشاره كرد و گفت: تاكنون با ۱۱ جشنواره بين المللی قراردادهايی به امضاء رسيده تا از پتانسیل های جشنواره های دیگر نیز بهره ببریم و هم چنین در آن جشنواره ها جایگاهی برای تولیدات ایران باز نماییم.
وی در پایان از تعامل برای آموزش با كشورهای حوزه خليج فارس خبر داد و تاكيد كرد: انجمن سينمای جوانان ايران در بخشی از كشورهای حاشيه خليج فارس اقدام به برگزاری دوره های آموزشی می نماید و حضور پايگاه های داخلی در اين كشورها اتفاق بسيار بزرگی است و موضوعات بيداری اسلامی برای نخستين بار در جشنواره فيلم كوتاه تهران مطرح شد و حوزه سينمای جوانان به دليل جسارت جوانان همواره پيشرو بوده، اميدوارم اين روند تداوم داشته باشد.حدود ۱۰۵ كشور جهان همچون فرانسه، استراليا، امریکا، ايتاليا، برزيل و... در جشنواره امسال فيلم كوتاه تهران حضور يافتند و اين در شرايطی بود كه تبليغات منفی بسياری عليه كشورمان شده بود.





کد خبر: 38363

آدرس مطلب: http://www.honarnews.com/vdcc11q1.2bq4e8laa2.html

هنر نیوز
  http://www.honarnews.com