جواد مزدآبادی در گفتگو با هنرنیوز:

پلیس را به سمت سوژه های اکشن و تخیلی نبریم

16 مهر 1393 ساعت 13:22

یک کارگردان سینما و تلویزیون با اشاره به فیلم های پلیسی گفت: نباید در تولید آثار پلیسی، پلیس را به سمت سوژه های اکشن و تخیلی که بیشتر برگرفته از فیلم های خارجی و به منظور خلق یکسری هیجان های کاذب ساخته می شود سوق دهیم.


جواد مزدآبادی کارگردان سینما و تلویزیون که تا کنون چندین فیلم پلیسی او در جشنواره های خارجی جایزه گرفته است در گفتگو با خبرنگار سینمایی هنرنیوز در مورد تولید آثار پلیسی در تلویزیون به مناسبت « هفته پلیس» افزود: مهمترین دغدغه پلیس اطلاع رسانی  بیشتر شخصیت، جایگاه و تعامل پلیس با جامعه در این هفته است تا مردم بدانند که یک پلیس واقعی کیست و چه اهداف و عملکردی دارد و چگونه می تواند در خدمت گذاری به مردم کوشاتر باشد.

وی با اشاره به تولید فیلم های پلیسی اضافه کرد: خوشبختانه روندی که هر ساله برای تولید فیلم های پلیسی طی می شود باعث شده تا مردم با یکسری از توانمندی های پلیس آشنا شوند و این آشنایی می تواند مردم را در رویارویی با پلیس در سطح جامعه به تعامل بیشتری برساند.

کارگردان تله فیلم « سکوت مطلق» که در جشنواره فیلم های پلیسی مسکو، رتبه اول را کسب کرد، ادامه داد: اگر چه ساخت آثار پلیسی در تلویزیون نسبت به سالهای گذشته قدری افزایش پیدا کرده است اما هنوز تولید اینگونه آثار کم است و نیاز به کار بیشتری دارد. از سوی دیگر ما هنوز متاسفانه آدم های بزهکار و خلافکار زیادی داریم که با توجه به افزایش تکنولوژی؛ روش های کلاهبرداری و بزهکاری آنان هم پیچیده تر می شود و نیاز است که در این موارد با ساخت آثار پلیسی، اطلاع رسانی بیشتری به جامعه بشود.

 مزدآبادی در عین حال به برخی از فیلم های پلیسی اغراق آمیز و تخیلی اشاره کرد و یادآور شد: برخی از فیلمسازان آنقدر فیلم های غلو شده پلیسی می سازند که از همان سکانس های اولیه ، اغراق آمیز بودن آنان به چشم می خورد. به عنوان مثال سریال پلیسی «هوش سیاه ۱» یکی از سریال های موفق پلیسی در سالهای اخیر بود. اما متاسفانه در سریال «هوش سیاه ۲»، کاراکتر منفی این سریال به صورت یک اَبر قهرمان معرفی می شود که می تواند در یک لحظه همه چیز را به هم بریزد.درحالی که ما باید آن چیزی را به نمایش بگذاریم که همین الان جامعه با آن دست به گریبان است مثل کلاهبرداری های اینترنتی، یا معضلاتی که این روزها مردم با آن سروکار دارند.

کارگردان سریال پلیسی « مثل شیشه» تصریح کرد: معتقدم پرداختن به مواد مخدر و هشدار به جامعه در این مورد باید همواره در دستور کار فیلمسازان باشد. چرا که مواد مخدر یک امر مقطعی نیست بلکه خطری است که تمام جوانان ما را نشانه گرفته است. گرفتار کردن جامعه توسط مواد مخدر یک توطئه جهانی است تا از این طریق، بهترین جوانان ما را به مواد مخدر صنعتی و غیرصنعتی آلوده سازند.

این کارگردان کشورمان اظهار داشت: خوشبختانه پلیس امروز کاراکتر خیلی خوب بواسطه عملکردهای مثبتی که در سطح جامعه داشته، پیدا کرده است به گونه ای که جامعه ، پلیس را یک نیروی مردمی و درخدمت مردم می داند و این افتخار کمی برای پلیس نیست لذا لازم است این تعامل با تولید آثار پلیسی برگرفته از واقعیت تقویت شود.

برنده جایزه جشنواره فیلم های پلیسی مسکو برای ساخت سریال « مثل شیشه» گفت: نباید فیلمسازان؛ پلیس را به سمت سوژه های تخیلی و فرا کشوری که بیشتر برگرفته از فیلم های پلیسی خارجی به منظور خلق موقعیت های اکشن و هیجان های کاذباست، سوق بدهند. این در حالی است که برای مردم  مهم آن است که چرا معتاد سر کوچه آنان به این روز گرفتار شده و هنوز جمع آوری نشده است ؟ یا چرا همسایه آنان که فرد سالمی بوده اینک بزهکار شده و چه روندی طی شده که او به این روز گرفتار شده است. اینها معضلات جامعه است که باید فیلمساز با نگاهی هوشمندانه و هنرمندانه به آنان بپردازد.

وی در پاسخ به این سوال که همکاری پلیس با فیلمسازان چگونه بوده است، افزود: من تاکنون فیلم های پلیسی زیادی کار کردم و احساس می کنم هر ساله، سرویس دهی نیروی انتظامی به فیلمسازان بهتر از قبل بوده است. شاید آن اوایل اگر فیلمسازی می خواست یک ماشین پلیس برای فیلمش در اختیار بگیرید باید پروسه طولانی را در نیروی انتظامی طی می کرد اما از زمانی که از طریق ناجی هنر ، بین فیلمسازان و پلیس تعامل کاری ایجاد شده و در راستای آن هم «جشنواره فیلم پلیس» شکل گرفت،حمایت پلیس نسبت به فیلمسازان هم افزایش پیدا کرد. 

او افزود: من به یاد دارم به هنگام ساخت سریال « مثل شیشه» که چند سال قبل تولید و پخش شد،هرگاه درخواست هلیکوپتر می کردم، بلافاصله نیروی انتظامی آن را مهیا می کرد.

مزدآبادی ادامه داد: هرگاه ما شاهد حمایت بیشتر نیروی انتظامی از فیلمسازان بودیم تولید فیلم های  پلیسی بهتر شده است.
 وی خاطر نشان کرد: در تعامل با پلیس بود که ما در فیلم ها شاهد حضور پلیس نوپو با تمام تجهیزات حرفه ای بودیم به طوری که فیلم ها از حالت سادگی و فقر امکانات پلیسی خارج شدند و جذابیت بیشتری برای مردم ایجاد کردند.

کارگردان سریال« خون بهاء» در مورد خطوط قرمز پلیس در تولید آثار پلیسی تصریح کرد: باید بپذیریم که پلیس یکسری محدودیت های نظامی و امنیتی دارد که باید فیلمسازان آن را رعایت کنند. اما از سوی دیگر معتقدم پرداختن به پلیس ، بحث دست و پا گیری نیست مگر در موارد خاص.مثلا ما در سریال «مثل شیشه» نشان دادیم که در ایران هم، لابراتوار ساخت شیشه وجود دارد و اتفاقا پلیس به این موضوع تاکید داشت. در حالی که این مساله که ما در ایران تولید شیشه داریم تا چند سال قبل یکی از موضوع های محرمانه پلیس به حساب می آمد.اما در این سریال ، پلیس به این نتیجه رسیده بود که این موضوع را بیان کند به این خاطر که قاچاقچیان شیشه بدانند پلیس می داند لابراتوارهای شیشه در ایران وجود دارد.


کد خبر: 75353

آدرس مطلب: http://www.honarnews.com/vdcc11qm.2bqpp8laa2.html

هنر نیوز
  http://www.honarnews.com