گزارش نشست نقد و بررسی «آزمایشگاه»؛
امجد: ما نباید از تجربه کردن بترسیم
31 خرداد 1391 ساعت 15:52
«حمید امجد» نویسنده و کارگردان فیلم «آزمایشگاه» گفت: ما نباید از تجربه کردن بترسیم و نباید از شکست یک تجربه هراس داشته باشیم،باید ذره ذره مسیرهای جدید را تجربه کنیم تا به یک مسیر درست دسترسی پیدا کنیم.
به گزارش هنرنیوز به نقل از روابط عمومی خانه فردوس؛ نمایش و نقد و بررسی فیلم سینمایی «آزمایشگاه» با حضور «حمید امجد» نویسنده و کارگردان، «محمد احمدی» تهیهکننده و مدیر فیلمبرداری،«امیر اثباتی» طراح، «محمد چرمشیر» مهمان ویژه و «محمدرضا لطفی» منتقد سینما و مجری در بیست و دومین جلسه خانه فیلم فردوس برگزار شد.
در ابتدای این نشست «محمدرضا لطفی» منتقد سینما اظهارداشت: فیلم سینمایی «آزمایشگاه» اولین ساخته سینمایی فردی است که ما او را بیشتر در حوزه تئاتر می شناسیم، اما به جز تئاتر در عرصه نمایشنامه نویسی، بازیگری سینما،نویسندگی و گویندگی رادیو، مطبوعات، فیلمنامهنویسی و ترجمه و ویراستاری کتاب هم فعالیت داشته است.
وی افزود: خیلی نمیتوانیم «آزمایشگاه» را محصول یک کارگردان تازه کار بدانیم و درست است که بر روی کاغذ اولین ساخته کارگردان اش است،اما پشتوانه فرهنگی و هنری زیادی در کارنامه سازنده اش نقش بسته است.
این منتقد ادامه داد: سینما و تئاتر به شدت وامدار یکدیگر هستند و خیلی از اهالی تئاتر به سمت سینما آمدهاند و به تازگی هم تعدادی از اهالی سینما به سمت تئاتر گرایش پیدا کردهاند،که این نشان می دهد چقدر این دو هنر به یکدیگر وابسته هستند.
لطفی اضافه کرد: «آزمایشگاه» فیلم شریفی است، از این بابت که دست به تجربههای جدیدی میزند و حال اینکه چقدر این تجربهها موفق بودهاند بحث دیگری است که جای صحبت دارد، اما اساسا در سینمایی که به شدت میل به کلیشه و استفاده از فرمولهای امتحان پس داده دارد نفس تجربه جدید جای احترام دارد.
درادامه این نشست «حمید امجد» کارگردان فیلم «آزمایشگاه» گفت: این ایده خیلی رمانتیکی است که بگوییم هنرمند سعی میکند دغدغههایش را در غالب مناسب خود پیدا کند و هدفش بیان آن حس درونی است،اما خوب تعارف را باید کنار بگذاریم و کمی رئال به زندگی نگاه کنیم و واقعیت این است چنین چیزی عملا در زندگی امروز خیلی سخت است و نوع فعالیتی که شخصا انجام میدهم به روابط حاکم بستگی دارد، اما منکر این قضیه نیستم که گرایش اصلی و هنری من در زندگی سینما و تئاتر است و تمام سعی من در این است که این دو را به موازات هم پیش ببرم.
این کارگردان تئاتر تصریح کرد: متاسفانه بعضی از ماها از یاد بردهایم که در وهله اول و فارغ از هرچیز از دیدن یک فیلم لذت ببریم. این معضلی است که خیلی از مردم دچارش شدهاند و من در همین جا به جرات میگویم که از ساخت این فیلم خوشحال هستم و تجربههای زیادی در آن کسب کردم که امیدوارم در کارهای بعدی آنها را لحاظ کنم.
امجدخاطرنشان کرد: ما نباید از تجربه کردن بترسیم و نباید از شکست یک تجربه هراس داشته باشیم،باید ذره ذره مسیرهای جدید را تجربه کنیم تا به یک مسیر درست دسترسی پیدا کنیم.این نوع فیلم شاید در ایران تجربه جدیدی محسوب شود،اما در جهان یک شیوه رایج است و این فیلم به نوعی ارادتی بوده به اقسام فیلمهای کمدی از جنس کمدس اسلپ استیک. چرا باید امروزه اکثر کارهای ما شبیه من بشود؟ من اتفاقا خیلی خوشحال هستم که عدهای میگویند میزانسن های این فیلم نامتعارف بوده است. من از این نامتعارف بودن به شدت استقبال میکنم.
درادامه این نشست «محمد چرمشیر» ویسنده ومحقق تئاتر هم طی سخنانی اظهارداشت: چیزی که این روزها در سینما و تلویزیون به شدت آزاردهنده است و به مرز بحران رسیده است این است که آثار ما به شدت به سمت تکیه بر دیالوگ سوق پیدا کرده و اگر آن را از فیلم بگیریم دیگر چیزی از آن باقی نمیماند و این درست همان نکتهای است که «آزمایشگاه» از آن به خوبی عبور کرده است و با فیلمی طرف هستیم که پایه آن مبتنی بر دیالوگ نیست.
چرمشیری عنوان داشت: فیلم «آزمایشگاه» فیلمی است که در عین راحتی سخت است و با زیرکی، خیلی زیبا درمورد اجزا صحبت می کند. این فیلم باید خوب دیده شود تا بدل به یک اثر خوب شود و این خوب دیدن چیزی است که متاسفانه فیلمهای بد ما و سریالهای نازل تلویزیون و حتی نقد غلط بعضی منتقدان باعث گردیده تا تماشاگر هنر خوب دیدن را یاد نگیرد و «آزمایشگاه» از آن دست فیلمهایی است که اگر خوب دیده نشود به یک اثر سطح پایین تبدیل میگردد.
در ادامه این نشست «محمد رضا لطفی» خطاب به «امیر اثباتی» گفت اکثر لوکیشنهای این فیلم در دو نقطه یعنی بیمارستان و رستوران خلاصه میشود و این برای یک فیلم بلند سینمایی یک خطر محسوب میشود که تماشاگر را دچار خستگی و یکنواختی کند، اما طراحی خوب شما باعث گردید تا این اتفاق رخ ندهد، ضمن اینکه به جز صحنههای راهروی بیمارستان، بقیه صحنههای این لوکیشن در دکورهای متحرک گرفته شده است، ایده این کار که کار را در دکور بگیرید چگونه شکل گرفت و عملی شد که وی در پاسخ، اظهار داشت: به هرحال مهمترین وظیفه طراح ایجاد فضاست و طراح با خواندن فیلمنامه اولین چیزی که به ذهنش میرسد، فضاسازی مناسب برای آن کار است. اما در مورد استفاده از دکور برای صحنههای بیمارستانی باید بگویم که این دفعه اولی نیست که این اتفاق صورت میگیرد و قطعا توجیه اقتصادی دارد که بارها این مورد تکرار شده است.
اثباتی افزود: در این فیلم هم چون ما بیشتر لحظات کارمان در بیمارستان میگذاشت عملا سخت بود که یک آزمایشگاه یا بیمارستان را برای مدت طولانی در اختیار بگیریم و فیلمبرداری کنیم،برای همین ابتدا ورودیها را در یک بیمارستان واقعی گرفتیم و بعد از آن به یک سوله رفتیم و آنجا دکور زدیم و بقیه فیلم را بر اساس این الگو فیلمبرداری کردیم.
در ادامه نشست «محمد رضا لطفی» مجری و منتقد برنامه از «محمد احمدی» پرسید که با نگاهی به کارنامه دفتر شما یعنی کویر فیلم از «شاعر زبالهها» تا «لطفا مزاحم نشوید» و «آزمایشگاه» میتوان متوجه شد که فعالیتهای شما دغدغهای فراتر از گیشه دارد، اما به هرحال برای هر تهیهکنندهای ساخت فیلم پرسود یک وسوسه همیشگی است، آیا شما با بودجههای وابسته به دولت فیلم میسازید که دغدغه گیشه برایتان اولیت اصلی نیست که وی هم در پاسخ به این سوال، اظهار داشت: خیر من وابستگی به بودجههای دولتی در هیچ کدام از کارهایم نداشتم و در تمام کارها نهایتا به یک وام معمولی و مختصر که متعلق به همه فیلمها است بهره گرفتم و حتی برای این فیلم هم ریالی کمک از سوی نهادهای دولتی صورت نگرفت،اما به شخصه دوست دارم در سینما فیلمی بسازم که هم برای مخاطب موردپسند باشد و هم تا حدی فراتر از یک فیلم معمولی باشد که نمونهاش در تلویزیون پخش میشود.
احمدی ادامه داد: ضمن اینکه باید از «امیر اثباتی» عزیز برای ساخت این فیلم تشکر کنم که اگر کمک او نبود و ما را سرمایهگذار دیگر فیلم مرتبط نمیکرد، این فیلم شاید ساخته نمیشد.
در ادامه این نشست «محمد رضا لطفی» از «محمد احمدی» پرسید که «آزمایشگاه» از آن دست فیلمهایی است که در ساخت شکل خود را میگیرد و از طرف دیگر فیلمنامه خام آن مولفههایی دارد که قدرت تبدیل شدن به یک کار سطحی و لوده را هم داشت، به چه چیز اعتماد کردید و دست به تولید آن زدید که وی در پاسخ، توضیح داد: به هر حال من به عنوان تهیهکننده در همان جلسه اول متوجه میشوم که تهیهکننده چه فکری در سر دارد و مهم این است که کارگردان خود بداند که چه چیز میخواهد، چون خیلی از فیلمسازان هستند که در زمان شکلگیری فیلمنامه هنوز خودشان نفهمیدهاند که دقیق چه میخواهند، اما «حمید امجد » کاملا از روز اول میدانست که دنبال چیست و فهمیدم که توانایی های ایشان به قدری است که به راحتی قادر به اجرای این تفکرات است.
بنابراین گزارش، این نشست در ساعت بیست و دو با تجلیل از مهمانان پایان یافت. لازم به ذکر است که «رضا کیانیان» بازیگر این فیلم هم تا دقایق پایانی جلسه قرار بود که در این نشست حضور داشته باشد که حضور در سر صحنه فیلمبرداری مانع از آمدنش شد.
کد خبر: 42458
آدرس مطلب: http://www.honarnews.com/vdcc40q0.2bqip8laa2.html