نگاهی به سومین جشنواره هنرهای تجسمی فجر؛
نقاشی فجر بیانگر سابقه دیرینه هنر ایران نبود
14 اسفند 1389 ساعت 12:32
بخش نقاشی جشنواره فجر امسال در حالی برگزار شد که به نظر می رسید از کیفیت مناسبی برخوردار نبود. ازین رو لازم است این مشکل به طور کامل بررسی گردد.
نقاشي بيان درونيات است در غالب رنگ، فرم و فضا. اين هنر در هر عصر بر مبناي انديشه اجتماع شكل ميگيرد و ميتوان آنرا آئينه ادب، فرهنگ، سياست و مذهب هر عصر دانست.
آنچه سالهاست در كشورهايي نظير ايران رخ ميدهد پيروي از نمونههايي است كه در اروپا و يا امريكا بر پايه جنبشهاي مدرن شكل گرفتهاست. لازم به ذكر است اين جنبشها در غرب درپي يك اتفاق سياسي يا فرهنگي به وقوع ميپيوندد، تقليد بياساس از آن نه تنها بيمعنا بلكه زيانآور به نظر ميرسد. اين موضوع هويت هنر ايراني را به طور مستقيم تحت تأثير قرار ميدهد.
مجموعه آثار جشنواره فجر در بخش نقاشي نيز از اين مسئله مستثني نيست و غالباً پیروی از جنبشهای نوگرای اروپایی و امریکایی سدههای نوزدهم و بیستم در آنها مشهود است و کمتر به جنبههای ملی در این آثار ديده ميشود است.
اكنون با اين مقدمه اين مسئله مطرح ميشود كه علیرغم توجه روزافزون به هنر و گسترش آن در میان اقشار مختلف مردم، به نظر میرسد این هنر در سطح مسابقات و جشنوارهها ضعیف ظاهر میشود. در سالهای اخیر مضامین نمایشگاههایی از این دست کمتر از سبک و سیاق هنر ایرانی پیروی میکند. این سخن نه به معنای لزوم پیروی از سنت در فرم بلکه در رعایت اصالت در مضامینی است که گویای ملیتی واحد باشد. ایران با سابقه درخشان چندین قرن در زمینه نقاشی و لزوم استفاده از این پیشینه برای ارتقای هنر در استفاده از این سابقه گرانبها کمبهره بودهاست. به نظر میرسد تقلید از نمونههای غربی در نقاشی معاصر ایران از اعتبار و خلاقیت میکاهد و ارزشهای این هنر دیرپا را کمرنگتر جلوه میدهد.
در اين ميان نقش مسؤلان برگزاري نمايشگاههايي ازين دست بيشتر مشهود است. با توجه به اين امر كه دانشگاهها، موسسات وابسته به حوزه هنري و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي در تغيير روند هنر ايران بسيار موثرند لزوم پيگيري اين امر از سوي آنان ضروري به نظر ميرسد.
با این وجود نفوذ نگرش غرب در هنر ایران قابل انکار نیست. علیرغم این موضوع در برخی از آثار جلوههایی از هنر گذشته ایران نیز به چشم میخورد، لیکن این تأثیر عاری از بیانی نو و صرفاً به مثابه تقلید یک سنت کهن است. لازم به ذکر است در مجموع آثار بدعتهایی به چشم میخورد که حاکی از شناخت هنرمند از جلوههای تصویری اثرگذار است و این نکته میتواند در آینده نقاشی ایران اثرگذار باشد. در هر حال لازم است ایده به عنوان یک امر خلاق توجه بیشتری مبذول گردد تا هنر ایران به تعالی و شکوهی که در خور آن است دست یابد.
با وجود این بارقههایی از ذوق ایرانی به چشم میخورد که در صورت توجه مسئولان این امر میتوان شاهد پیشرفت نقاشی ایران بود.
مینا عبدی
کد خبر: 24467
آدرس مطلب: http://www.honarnews.com/vdccm0qi.2bq0e8laa2.html