گذری بر تازه های نشر؛

«هانیبال» و تاریخ رم باستان

19 فروردين 1391 ساعت 11:48

«هانیبال» عنوان هفتمین کتاب از مجموعه‌ یازده جلدی «رهبران جهان باستان»، نوشته «کلیفورد دابلیو. میلز» است و با ترجمه «مریم تقدیسی» توسط انتشارات ققنوس منتشر شده است.



به گزارش هنرنیوز، هانیبال فرمانده نظامی و پرقدرت کارتاژی بودکه درنه سالگی به خواسته پدرش هامیلکار، قسم خورده بود پس از اینکه به سن مناسب رسید با آتش و فولاد سرنوشت روم را تحت اراده خود بگیرد. هانیبال در 25 سالگی به فرماندهی رسید و برای حمله به رومی‌ها ارتش عظیم‌اش را از رشته‌کوه‌های صعب‌العبور آلپ گذراند.
فصل اول کتاب طرح‌ریزی نقشه جنگ هانیبال، برای حمله به رم، تشکیل ارتش عظیم و سخنرانی هانیبال برای سربازان را مرور می‌کند. در این فصل  درباره نقشه حمله هانیبال که از آن به عنوان جسورانه‌ترین حمله نظامی تاریخ جهان یاد می‌شود، می‌خوانیم: «هانیبال بعد ها پدر استراتژی نظامی لقب گرفت... او قصد داشت سپاه عظیم‌اش را از میان دو رشته‌کوه(پیرنه و آلپ) بگذراند و از راه زمینی به رم حمله کند، کاری که غیرممکن به نظر می‌رسید. دنیای باستان می‌دانست که کاتاژ ناوگان عظیمی دارد و همه نبرد‌های بزرگ خود را با استفاده از آن ناوگان انجام داده است.»
فصل دوم کتاب به تاریخ ظهور کارتاژ و شرایط اقلیمی و استراتژی‌های دفاعی شهر و مسائل تجاری آن، همچنین به ظهور رقیب جسور کارتاژ یعنی رم پرداخته است. و در ادامه درباره دلایل بروز جنگ‌های طولانی بین کارتاژ و رم آمده است: «بسیاری از مورخان معتقدند به دلایل اقتصادی و سیاسی جنگ بین دو قدرت کارتاژ و رم اجتناب ناپذیر شده بود. هر یک از این دو قدرت به دنبال حکمرانی بر خطوط کشتیرانی مدیترانه و کنترل سرنوشت آن بود.» جنگ اول (جنگ پونیک)  بین دو قدرت بر سر سیسیل و پیروزی کارتاژ بر سپاه رم، به وحجود آمدین قهرمانانی در بین نیروهای دو قدرت ازجمله هلمیلکار بارکا، پدر هانیبال و فرمانده پرقدرت کارتاژ، جنگیدن و آموزش هانیبال در کنار پدر در اسپانیا و در دست گرفتن فرماندهی توسط هانیبال از دیگر مباحث فصل دوم است.
فصل سوم تحت عنوان «پیشروی به سوی آلپ» به حرکت بزرگ ارتش هانیبال و عبور از رشته‌کوه‌های پیرنه و آلپ اختصاص دارد. حرکتی که بعد از گذشت بیش از دو هزار سال هنوز از بزرگترین دستاوردهای نظامی تاریخ به شمار می‌رود. چگونگی عبور ارتش هانیبال از این دو رشته کوه و گذر از دره رون و در مواجه با خطرات و مقابله با قبیله‌های جنگ‌طلبی چون قبیله ولکا و آلوبروگ‌ها در این فصل به تصویر کشیده شده است.
فصل‌های چهارم تا هفتم از گرفتار شدن ارتش هانیبال در دام کوه‌نشن‌های آلپ و گذر از آن و در ادامه از شروع اولین جنگ هانیبال با رم، یعنی دومین جنگ پونیک آغاز می‌شود و پس از پرداختن به شرایط هر دو امپراطوری در طول جنگ 17 ساله و چگونگی رویارویی چندباره آن‌ها با یکدیگر، با پیروزی رم در نبرد زاما به فرماندهی اسکیپیو، پایان می‌یابد.
درباره جنگ زاما در فصل هفتم می‌خوانیم: «اسکیپیو در طول جنگ زاما هم از روش‌های عملی و امتحان شده‌ای که هانیبال در چنگ‌های مشهورش به کار گرفته بود، تقلید کرد و هم تاکتیک‌های جدیدی را به کار گرفت. به این ترتیب نیروهای کارتاژی را آشفته و منهدم کرد.»
میلز در فصل هشتم به فرار هانیبال از میدان جنگ زاما و شرایط صلحی که رم برای کارتاژ تعیین کرد، خدمات هانیبال به کشورش پس از شکست ا ز رم و واپسین روزهای زندگی او وجنگ سوم پونیک که سه سال به طول انجامید و منجر به نابودی کارتاژ گشت، پرداخته است. هانیبال در محاصره نگهبانان برای اینکه دستیگر و در خیابان‌های رم گردانده  نشود جرعه‌ای زهر نوشید. هانیبال قبل از مرگ گفت: «بیایید به این زندگی که تا این حد برای رمی‌ها هراس‌انگیز است، خاتمه دهیم.»
کتاب «هانیبال»، نوشته «بانی کارمن هاروی»، با ترجمه « رضا علیزاده» پنجمین کتاب از مجموعه یازده جلدی «رهبران جهان باستان» است و در 128 صفحه، شمارگان 2000 نسخه و با قیمت3500 تومان توسط انتشارات ققنوس منتشر شده است.


کد خبر: 38967

آدرس مطلب: http://www.honarnews.com/vdccmoq1.2bq4e8laa2.html

هنر نیوز
  http://www.honarnews.com