دبیر دهمین دوسالانه سفال و سرامیک:
میراث فرهنگی به فقر صنایع دستی در حوزه سفال و سرامیک توجه کند
2 آبان 1390 ساعت 14:52
دبیر دهمین دوسالانه سفال وسرامیک با اشاره به فقر صنایع دستی در بخش سفال و سرامیک از مسئولان میراث فرهنگی خواست با راهاندازی بیینال تخصصی به این حوزه توجه کنند.
به گزارش هنرنیوز،بهزاد اژدری دبیر دهمین دوسالانه سفال و سرامیک در گفتوگو با فارس درباره نقاط مثبت و ضعف این دوسالانه توضیح داد: دهمین دوسالانه نه از دید من به عنوان دبیر این دوره بلکه از نگاه هنرمندان خارجی و سرامیستهای ایرانی که خود بهترین منتقدان این رشته هستند، از نظر تکنیک، اجرا، ایده و به طور کلی از نظر کمی و کیفی گامی بلند نسبت به دوره قبلی این دوسالانه برداشته شده است و ارزیابی صحیح هم این است که آثار این دوره را نسبت به دو سال قبل ارزیابی کنیم که چقدر پیش رفتهایم نه آن که چقدر نسبت به آینده عقب هستیم.
وی به نقاط ضعف این دوسالانه اشاره کرد و گفت: همیشه برای رسیدن به نقطه ایدهآل،نقطه ضعفهایی هست که در دهمین دوسالانه سفال و سرامیک نیز شاهد آثاری هستیم که از نظر ایده و تکنیک خیلی متنوع نیست که البته دلایل خاص خود را دارد که یکی از آنها به خط قرمزهایی مربوط میشود که مانع ایدههای خلاقه هنرمندان است و این ممنوعیت، دایره ایدههای ناب را تنگ میکند و به همین دلیل با ایدههای مشترکی رو به روی میشویم که از نظر اجرا با هم متفاوتند.
اژدری درباره آثاری که در سه بخش جدید به این دوسالانه اضافه شده است توضیح داد: آثاری که در بخش «نقش روی سفال»،«آثار برتر در صنایع دستی» و «سرامیک دیزاین» ارائه شده است به هر حال رشتههای جدیدی است که در آغاز راه با مسائلی رو به روست از جمله آن که ممکن است هنرمندان شناخت درستی از این مقولههای جدید نداشته باشند و طبیعی است که در آغاز یک راه ضعفهایی را هم شاهد باشیم اما به طور کلی آثاری که در بخشهای جدید این دوسالانه در سمنان به نمایش درآمده است، نسبت به دوره قبلی جهش و پیشرفت خوبی داشته است که از نظر فرم،تکنیک و اجرا بسیار متنوع بود اما مخاطب نداشتن مشکل اصلی این دوسالانه در سمنان است که هم از نظر اقتصاد هنر و هم بازدید کنندهای که منتقد آثار هنرمندان باشد خلل ایجاد میکند در حالی که در تهران این دوسالانه به خوبی مطرح شده است. هنرمندان و حتی مردم عادی برای بازدید از این دوسالانه در نمایشگاه حضور مییابند و از نزدیک با هنرمندان تعامل برقرار میکنند در حالی که این اتفاق در سمنان نمیافتد.
اژدری ابراز امیدواری کرد که آثار به نمایش درآمده در سمنان نیز امکان نمایش در تهران را پیدا کند تا هنرمندان و مردم علاقهمند امکان بازدید از آثار بخشهای جدید را هم داشته باشند.
رئیس هیئت مدیره انجمن سفال و سرامیک همچنین برگزاری نمایشگاههای مختلف سفال و سرامیک، نقد و بررسی آثار هنرمندان و انتقال انتظارات برگزارکنندگان از هنرمندان را از جمله راهکارهایی عنوان کرد که میتوان برای برگزاری بهتر دوسالانه بعدی سفال و سرامیک انجام داد.
اژدری در ادامه درباره نیاز کشورمان درحوزه سفال و سرامیک توضیح داد: سفال و سرامیک از دوران تولد خود تاکنون رویکردهای متفاوتی را داشته است، این هنر در تزئینات معماری، مجسمهسازی، هنرهای کاربردی و هنری نقش داشته است و در هر دوره بسته به نیاز جامعه پیش رفته است.
وی با بیان این که هنر سفال و سرامیک را نمیتوان محدود به رویکرد خاصی کرد افزود: همه هنرهای تجسمی به نوعی در هنر سفال و سرامیک نقش دارند، نگارگری، نقاشی، گرافیک، مجسمهسازی و حتی معماری در این رشته نقش داشتهاند. بنابراین این هنر قابلیت آن را دارد که به انواع انتظارات در بخشهای مختلف پاسخ گوید و هر هنرمندی در این زمینه نیز با توجه به علاقه و رویکرد هنری خود از آن استفاده میکند.
دبیر دهمین دوسالانه سفال و سرامیک یکی از ضعفهای سفال و سرامیک را در حوزه صنایع دستی عنوان کرد و گفت: بخش صنایع دستی سفال و سرامیک به شدت فقیر است و امیدوار هستیم که میراث فرهنگی با استفاده از آثاری که در این دوسالانه به نمایش درآمده است الگویی برای تولید صنایع دستی داشته باشد و از الگوی این آثار که از فیلتر داوران کارشناس و هنرمندان گذشته است استفاده کند.
او برپایی نمایشگاهی از آثار سفال و سرامیک را در بخش صنایع دستی در دهمین دوسالانه سفال و سرامیک در همین راستا عنوان کرد و گفت: چون در این بخش احساس فقر میشد، بخشی از دوسالانه را به این حوزه اختصاص دادیم تا تولیدات کاربردی هنری را در بخش صنایع دستی سفال وسرامیک پوشش دهیم.
وی در ادامه از مسئولان میراث فرهنگی کشور خواست تا از آثار این دوسالانه در بخش صنایع دستی دیدن کنند و در آینده نیز هدایت این بخش را به دست گرفته و بیینال تخصصی را در بخش صنایع دستی سفال و سرامیک راهاندازی کنند.
اژدری ابراز امیدواری کرد که مسئولان میراث فرهنگی پیشنهادش را بشنوند و حرکتی هدفمند در این راستا داشته باشند.
این هنرمند سرامیست در بخش دیگری از سخنانش درباره حضور هنرمندان ایران در جشنوارههای بینالمللی سفال و سرامیک هم گفت: یکی از شروط شرکت در این جشنوارههای خارجی پخت آثار در دمای بالای ۱۱۰۰ درجه و گاهی ۱۲۰۰ درجه است که این امکان در ایران فراهم نیست چرا که کورههایی با این دما در ایران نداریم و همچنین مواد و مصالح مورد استفاده هنرمندان ایرانی تحمل چنین حرارتی را ندارند.
وی درباره رفع این موانع توضیح داد: البته کارخانههایی هستند در ایران که میتوانند این نیاز ما را برطرف کنند اما ترجیح میدهند که این کار را نکنند.
اژدری ابراز امیدواری کرد که با راهاندازی خانه سفال که به زودی در فرهنگسرای رازی با همکاری سازمان فرهنگی و هنری شهرداری تهران گشایش خواهد یافت، موانع تجهیزات و مواد اولیه کار هنرمندان برای شرکت در مسابقات خارجی نیز برطرف شود.
دهمین دوسالانه سفال و سرامیک تا ۳۰ آبانماه در موزه امام علی(ع)در تهران و فرهنگسرای کومش سمنان برپاست.
کد خبر: 33629
آدرس مطلب: http://www.honarnews.com/vdccoeq1.2bq1i8laa2.html