فریبا اسدی در گفتگو با هنرنیوز:
رقابت را دوست ندارم
13 خرداد 1391 ساعت 14:07
فریبا اسدی خواننده زن گروه کر دفتر موسیقی و ارکستر ملی که و مدرس آواز کلاسیک در رابطه با عدم حضور خود در جشنوارههای موسیقی گفت: علاقهای به رقابتهای جشنوارهای ندارم.
فریبا اسدی در گفتگو با خبرنگار موسیقی هنرنیوز ابراز داشت: دلایل متعددی در رابطه با کم کاری من و دیگر زنان عرصه موسیقی وجود دارد از جمله انگیزه نداشتن برای شرکت و خواندن که یکی از اصلی ترین آن ها است. در ضمن من رقابت را دوست ندارم و كارها هم در چند سال اخیر تکرار مکررات بوده است. هر چند شاید از نظر بعضی ها کارهای تکراری تداعی خاطره ها می کند اما دوست داشتم این تکرار چندباره با حس و حالی تازه درهم آمیخته شود.
وی در رابطه با دلایل نبود انگیزه بین خوانندگان زن توضیح داد: این که کارهای مان در جایی ضبط و ماندگار نمی شود تا با گذشت سال ها مدرک و سندی مبنی بر کار کردن ما باشد، انگیزه را سلب می کند. محدود بودن نوازنده های حرفه ای خانم و دشواری هماهنگ کردن با آن ها هم دلیل دیگری است، چرا که فعالان در این زمینه انگشت شمارند و به خاطر مشکلات و محدودیت هایی که موسیقی بانوان در کشور دارد، ترجیح می دهند به آموزش موسیقی بپردازند تا اجرا.
این خواننده زن در رابطه با وضع موسیقی بانوان در کشور ادامه داد: سرمایه گذاری و کاری در رابطه با موسیقی بانوان صورت نگرفته که بخواهیم ادعایی داشته باشیم. هر چه بوده علاقه شخصی است. شنیده شدن صدای بانوان حقی است که دارد ضایع می شود چرا که بعضی ها معتقدند اگر آواز خانم ها شنیده شود تحریک برانگیز است. وقتی صدا تحریک کننده باشد چه آواز باشد و چه حرف زدن معمولی فرقی نمی کند. مهم چه چیزی را گفتن است، حال با هر لحن و صدایی.
وقتی آلبومی تولید شود و کار بازتاب داشته باشد و شرکت هایی نیز سرمایه گذاری و حمایت کنند، نتیجه تکراری و ملال آور نمی شود، همان طور که در کار آقایان مشاهده می کنیم. حتی برای آن ها به عنوان منبع درآمدی نیز محسوب می شود ولی برای خانم ها این گونه نیست.
فریبا اسدی ضمن اشاره به وجود جشنوارههای مختلف در کشور خاطر نشان کرد: در جشنواره کارهای خوب برآورد و همه چیز ارزیابی می شود. سطح و نوع کارها سنجیده می شود و بهانه ای است برای انجام کار فرهنگی.
چند سال پیش جشنواره "گل یاس" ویژه بانوان برگزار می شد. اگر این جشنواره مجدد راه اندازی شود شايد باشند کسانی که کار جدیدی داشته که تکرار مکررات نباشد. نیروهایی جوان با حرف تازه و رنگ و بویی نو وارد عرصه خواهند شد.
وی دلایل عدم اجرای کنسرت در شهرستانها را چنین عنوان کرد: چند باری از انجمن موسیقی شیراز، مشهد و ... پیشنهاد کنسرت شد و همه مقدمات را هم فراهم کردیم، اما یک هفته مانده به اجرا به ما خبر دادند که اماکن مجوز نمی دهد و تمام هزینه ها و وقت مان هدر رفت. حتی چند سال پیش برای اجرا در کشور آلمان هم پیشنهاد داشتیم و آماده هم بودیم اما چند روز مانده بود به پرواز از طرف آلمان کنسل شد.
فریبا اسدی سال ۱۳۶۳ با آواز کلاسیک نزد مرحوم حسین سرشار آشنا و مبانی را زیر نظر وی آموخت. وی اکنون در گروه کر دفتر موسیقی و گروه کر ارکستر ملی حضور دارد. فعالیت اصلی وی موسیقی کودک، موسیقی فیلم، سریال و ترانه است.
وی از سال ۷۴ نیز با گروه کر سمفونیک و کر در گروه کر این مرکز حدود ۴ سال به مربیگری ارف مشغول بود .
از سال ۷۶ به مدت ۳ سال در دانشگاه هنر تهران به عنوان مدرس آواز کلاسیک همکاری داشت و مدت سه سال است که همچنان به عنوان داور در جشنواره های موسیقی دانش آموزی و دانشجویی همکاری دارد فعالیت اصلی اسدی در زمینه موسیقی کودک ، موسیقی فیلم و سریال و ترانه است.
از سال ۱۳۸۰ به بعد به صورت تکخوان بارها در تالاروحدت در جشنواره های مختلف بانوان اجرای برنامه نموده است و این فعالیت همچنان ادامه دارد .
کد خبر: 41729
آدرس مطلب: http://www.honarnews.com/vdccomq0.2bqsi8laa2.html