برگزاری نشست "مينيماليسم در دنياي مُد"در «ایده»
سميع آذر: دنياي مُد از امواج هنر معاصر الهام می گیرد
29 ارديبهشت 1392 ساعت 14:29
دكتر عليرضا سميع آذر در نشست "مينيماليسم در دنياي مُد" با ارزيابي ظهور پديده مُد، همزمان با رويكردهاي جديد در عالم هنر، عرصه مُد را از مشتقات هنر معاصر به ويژه جريان هنري مينيمالیسم می داند.
به گزارش هنرنیوز، نشست "مينيماليسم در دنياي مد" با سخنراني عليرضا سميع آذر پژوهشگر و نويسنده كتاب «انقلاب مفهومي» با حضور جمعي از هنرجويان و علاقمندان هنر در آموزشگاه تخصصی ايده(هنر ،دیزاین ،تبلیغات) برگزار شد. در اين نشست اين منتقد هنري به معرفي مباحث مينماليسم كاربردي و ظهور كلاسيسيزم جديد در هنر و تاثير آن بر دنياي مُد در دهه های اخیر پرداخت.
در ابتداي اين نشست سميع آذر با معرفي پنج ركن اصلي زيبايي شناسي هنر مينيماليستي گفت: كمينهگرايي يكي از دستاوردهاي تئوريك هنر مينمال است، اگر چه اين جريان هنري را منحصراً در حيطه كمينهگرايي بررسي كردن، سوءتفاهمي بيش نيست. همچنين يك پارچگي و شالوده ای يكدست بودن اشياء مينيمال از ديگر مسائل زيباشناختي اين جريان هنري است. توجه به ماده یا متريال، رويكرد صنعتي و فرايند توليد صنعتي در شي هنري، در كنار عنصر تکرار یا سرياليزم از ديگر اركان ساختاري هنر مينيمالیستی هستند.
وي ادامه داد: در دنياي مُد كه همزمان در دهه ۶۰ ميلادي پاي گرفت، نگاه به هنر مينيمال با رويكرد مسائل زيباشناختي اين هنر همراه بود، نگاه كمينهگرا به لباس، حذف اضافات و تزئينات، نگاه يك پارچه و يكدست به لباس و نشان دادن خصلت مواد بکار رفته در آن، نگاه صنعتي به روند توليد لباس از دستاوردهاي زيباشناختي مينماليستی بودند كه دنياي مُد به آن رويكرد نشان داد.
مدير اسبق موزه هنرهاي معاصر در ادامه با اشاره به ظهور نوعي رويكرد كلاسيسيزم در دهه ۶۰ ميلادي گفت: در این سال ها نوعي رويكرد كلاسيك جديد در دنياي مُد مطرح شد که با سادگي، وقار، خلوصگرايي و پرهيز از تزئينات همراه بود. اين نگاه عمدتاً با نفوذ هنر با عالم طراحی لباس مطرح شد. ضمن اينكه تكنولوژي، رقابت در طرح لباس را به رقابت در پارچه كشاند. افزوده شدن اشيايي صنعتي به لباس كه كاربردي نبودند؛ در كنار محدودیت برش ها و رنگ در لباس و همچنين پرهيز از خطوط منحني و استفاده از خطوط مستقيم رويكردهاي دنياي مُد در بهرهگيري از دغدغه های هنر مينيمال هستند.
دكتر سميعآذر در ادامه به نفوذ دو رويكرد و تفكر ژاپني و آمريكايي، به دنياي مُد اشاره كرد و افزود: در مُد ژاپني نگاه خلوصگرايانه و كمينهگرا در طرح «كيمونو» ديده ميشد. اين لباس بدون اجزا و يك پارچه الهام بخش طراحي مُد در غرب شد که بعدها متفاوت با طرح ژاپني اش به سوي تك رنگ شدن و حذف تزئينات رفت ئ اين موارد از تاثيرات ژاپني در آمیختگی با هنر مينيمال است.
وي ادامه داد: اما در فرهنگ آمريكايي ايده كاركردي بودن لباس تاثير فراوني بر دنياي مُد گذاشت. اينكه لباسي توليد شود كه جنبه عملكردي آن را بيشتر كند. لباسي كه هم مناسب كار و هم ميهماني، هم برای حضور در اجتماع و هم لباس استراحت باشد؛ لباسی فاقد طبقه اجتماعي و تعلق جنسيتی؛ بهترین نمود اين رويكرد كاركردگرايي در لباس «جين» متجلي و نمود عيني پيدا كرد.
اين پژوهشگر و محقق هنري با اشاره به توليد انبوه لباس و زمينههاي تجاری دنياي مُد گفت: رويكرد به توليد انبوه لباسی یکسان در ابتدا در لباسهاي یونیفرم نظامي ديده می شد. لباسهايي كه فقط با تغيير نشانه هایی تغيير ميكرد و جملگي نظامیان از بالاترين تا پايينترين درجه را شامل ميشد. اين مسئله سپس در لباسهاي ورزشي متجلي شد که فقط رنگها لباس اعضاي تيمهاي مختلف را تغيير ميدادند. اما تولید صنعتی لباس «آماده براي پوشيدن» به يكباره پديده مُد را به موضوعي جهاني بدل كرد که از حیث طرح در امتداد یونیفرم سازی لباس های نظامی و ورزشی بود.
در ادامه اين نشست دكتر عليرضا سميعآذر به معرفي هنرمندان تاثيرگذار بر دنياي مُد از دريچه نگاه مينيماليستي پرداخت و با ارائه تصاويري از آثار اين طراحان، به معرفي رويكردها و تاثيرات اين طراحان بر عالم مُد پرداخت. اين نويسنده و محقق هنري كه در كتاب «انقلاب مفهومي» به جريان هنرمينيمال و تاثير آن بر دنياي مُد پرداخته، در ادامه اين نشست به معرفي، «گابريل كوكوشانل» پرداخت. وي اين طراح مُد فرانسوي را بخاطر رويكردهایش در پرهيز از رنگهاي تاثيرگذار، ارائه لباس به شكل استوانه چسبان، حذف اضافات و همچنين رويكرد به رنگ سياه، از بنيانگذاران مُد بر مباني هنر مينيمال معرفي كرد. وی همچنين به معرفي کارهای طراح ایتالیایی «جورجيو آرماني» پرداخت كه در دهه ۷۰ ميلادي با رويكرد زيباييشناختی مينيمالیستی و ايده توليد انبوه لباس آماده براي پوشيدن، با شعار "ساده، گیرا، پیچیده"، موضوع طراحی مُد را به یک موج فراگیر جهاني بدل كرد.
همچنين «كلوين كلين» و تاثير او بویژه در ارائه لباس جين و عبور از مسئله تمایز طبقات اجتماعي و جنسيتی، و معرفي طراحان دهه ۹۰ ميلادي كه مسئله مينيمال والا را مطرح كردند؛ از جمله، «يوجي ياماموتو»، «هلموت لنگ»، «مارتين مارجيلا»، « حسین چالایان» و « الکساندر مک کویین» از ديگر بخش هايي بود كه اين نويسنده و محقق هنري درباره آنها توضيحاتي ارائه داد. وی در این ارتباط به تفاوت های نگرش مینیمالیسم والا در دهه های ۶۰ و ۷۰ با مینیمالیسم پیشرو و فوتوریستی در دو دهه اخیر پرداخته و نمونه هایی از این تحول را معرفی و تشریح کرد.
اين نشست با طرح سوالاتي از سوي هنرجويان و علاقمندان پايان يافت. شایان ذکر است آموزشگاه تخصصی ایده که کلاس ها و ورک شاپ های مستمر و پیشرویی در حوزه های هنر،دیزاین،تبلیغات برگزار می کند در خیابان خردمند شمالی ،خیابان هجدهم ،پلاک ۲۶ واقع است .
کد خبر: 58451
آدرس مطلب: http://www.honarnews.com/vdccs0qp.2bq4p8laa2.html