کارگردان «کلاه پهلوی»؛

تولید تله‌فیلم در تلویزیون با توجه به نیازهای مخاطبان هر شبکه صورت گیرد

28 دی 1391 ساعت 14:37

عضو هیات داوران دومین جشنواره جام جم گفت: فیلمنامه اصلی‌ترین رکن شکل‌گیری ساختمان یک اثر تصویری داستانی است و به همین دلیل ما در بحث داوری جشنواره جام جم قطعا سخت گیری دوچندانی خواهیم داشت.


به گزارش هنرنیوز؛ سید ضیاءالدین دری  عضو هیات داوران دومین جشنواره جام جم با بیان این مطلب افزود: من معتقدم تولید تله‌فیلم در تلویزیون باید بر مبنای یک استراتژی از پیش تعیین شده و با توجه به نیازهای مخاطبان هر شبکه صورت گیرد که به نظر می‌رسد در حال حاضر و با توجه به آثاری که تا به حال دیده‌ایم، این روند اصولی چندان رعایت نمی‌شود.

وی تصریح کرد: ما در مرحله‌ی داوری این نکته را در نظر خواهیم داشت که فیلم مزبور از کدام شبکه پخش شده است و آیا نیاز مخاطبان تعریف شده برای آن شبکه را برآورده می‌کند و این شاخصه در امتیازبندی نهایی موثر است.

کارگردان مجموعه «کلاه پهلوی» اظهار کرد: من اولین فیلم ۹۰ دقیقه‌ای تاریخ تلویزیون با عنوان "دیدار" را در سال ۷۲ و با بودجه ای محدود کارگردانی کردم و سه سال بعد پروژه‌ی ساخت فیلم های ۹۰ دقیقه ای به طور رسمی کلید خورد. در دهه ۸۰ به اوج خود رسید اما من تصور می کنم آن طور که باید و شاید در مسیر درستی هدایت نشد؛ در حالی که باید ساختمان فیلم ۹۰ دقیقه‌ای برای تماشاگر تفهیم شود زیرا ما در بین مخاطبان تلویزیون افرادی را داریم که که در حد و اندازه ژان لوک گدار می اندیشند و هستند کسانی که هنوز به فیلم‌فارسی علاقه‌مندند و برای اینکه بتوانیم توازنی را در این امر ایجاد کنیم، نخست باید سیاست ساخت فیلم ۹۰ دقیقه ای را تشریح کنیم و سپس تلاش کنیم تا از این طریق، سطح سلیقه‌ی تماشاگر را بالا ببریم چون تله فیلم این پتانسیل را دارد و اگر این اتفاق رخ دهد سطح سریال سازی ما نیز بالا می رود، زیرا بیننده زبان درست تصویر را آموخته است و حتی دیگر جذب سریال های شبکه های خارجی نیز نمی شود.


وی افزود: در بحث داوری مسلما" بضاعت گروه سازنده را نیز لحاظ خواهیم کرد زیرا بودجه تله فیلم محدود است و با این بودجه محدود نمی توان انتظار شاهکار داشت اما رعایت حداقل استانداردها بسیار مهم است به همین دلیل اولین فاکتور ما در داوری موضوع است به این معنی که در نظر می گیریم موضوع انتخاب شده چقدر در قالب فیلم ۹۰ دقیقه ای تعریف می شود و قطعا" نگاه سخت گیرانه ای به فیلمنامه خواهیم داشت و با توجه به تعداد قابل توجه آثار اگر در بازبینی هریک از فیلمها در جایگاه مخاطب رغبتی برای دنبال کردن پلان به پلان فیلم داشته باشیم قدر مسلم اثر مزبور فیلمنامه قابل قبولی دارد اما انتخاب تنها فصولی از فیلم برای بازبینی نشان دهنده ضعف فیلمنامه است و به معنای امتیاز منفی محسوب می شود.


کد خبر: 52871

آدرس مطلب: http://www.honarnews.com/vdccs4qp.2bqim8laa2.html

هنر نیوز
  http://www.honarnews.com