با حضور حسن ناهید، هوشنگ ظريف، كيخسرو پور ناظري و محمد اسماعيلي؛
آيين تجليل از «منصور نريمان» برگزار شد
13 اسفند 1390 ساعت 14:03
آيين تجليل از «منصور نريمان» پدر بربط (عود) ايران با حضور حسن ناهید، هوشنگ ظريف، كيخسرو پور ناظري و محمد اسماعيلي در فرهنگسراي ارسباران برگزار شد.
به گزارش هنرنیوز، این برنامه با پخش کلیپی از زندگی این هنرمند آغاز شد که در این کلیپ اساتید مختلف نیز به اظهار نظر در مورد نریمان پرداختند.
خود نریمان در اين نماهنگ تصويري گفت: من «اسكندر ابراهيمي زنجاني» هستم كه اهالي موسيقي مرا به نام منصور نريماني ميشناسند. در زنجان به دنيا آمدم، پدرم دكتر بود و در شهر مشهد آوازهاي خوش داشت. علت انتخاب اين نام مستعار تنها حفظ شهرت نيك پدرم بود كه مبادا مردم نامم را از راديو به عنوان نوازنده بشنوند و به علت تعصبات آن زمان نسبت به موسيقي به شهرت نيكوي پدرم خللي وارد شود.
نريمان افزود: ابتدا با نواختن سه تار كه حجم كوچكي داشت و براي كودكان ساز بهتري بود، موسيقي را آغاز كردم و با رشد جسمي نواختن تار را نيز آغاز نمودم. از زمان آغاز راديو مشهد نيز به نوازندگي در راديو پرداختم و بيشتر مشغول تكنوازي بودم.
نريمان در بخش ديگري از اين نماهنگ بيان كرد: پدرم از علاقهمندان موسيقي بود و همواره حسرت ميخورد كه چرا ساز ايراني بربط از كشور ما خارج شده و از آن ديگران شده است. او همواره ميگفت كه اي كاش كسي پيدا شود تا اين ساز را به خودمان برگرداند.
نريمان با اشاره به اينكه در آن زمان از طريق تلفن از مشهد با «روحالله خالقي» ـ مدير هنرستان موسيقي در تهران ـ ارتباط برقرار كرده و موسيقي آموخته است، ادامه داد: زماني كه مدرس هنرستان موسيقي شدم هيچ كتابي براي عود وجود نداشت كه در همين راستا نخستين كتابم را به نام شيوه بربط نوازي چاپ كردم. دومين كتابم چهل و دو قطعه براي بربط بود و آخرين كتابي كه منتشر كردم رديف موسيقي ايراني براي عود نام داشت.
پدر عود ايران تصريح كرد: بربط ، سازي ايراني است كه پس از ورود اعراب به ايران، اين ساز به عراق رفت و تغييراتي در آن ايجاد شد.
او افزود: اين تغييرات مفيد واقع شد و به عنوان مثال صفحه اين ساز از پوست بود كه آن را چوبي كردند و تعداد سيمهاي اين ساز را نيز به ۱۴ عدد افزايش دادند و البته در موسيقي ما بربط همچنان ۱۰ سيم دارد.
در اين كليپ همچنين «فريدون حافظي» به عنوان نوازنده تار درباره نريمان گفت: عود به حقيقت از آن نريمان است و او در نوازندگي اين ساز يگانه است.
حافظي افزود: كتاب «رديف موسيقي ايراني براي عود» تاليف استاد نريمان يادگار ارزندهاي براي نسلهاي مختلف موسيقي ايران است و پيش آن تاليفي در خصوص ساز بربط (عود) صورت نگرفته بود.
«حسن ناهيد» ـ نوازنده ني و از اعضاي گروه پايور ـ نيز در وصف هنر منصور نريمان گفت: نريمان حق بزرگي بر گردن موسيقي ايران دارد و در بيشتر گروههاي بزرگ موسيقي ايران حضور داشت.
او افزود: پنجاه سال پيش كه به راديو رفتم نوازندگان عود انگشت شمار بودند اما با فعاليتهاي نريمان و تربيت شاگرداني از سوي او ساز عود رونق بسياري يافت.
حسين بهروزي نيا ـ كه يكي از بهترين شاگردان نريمان ـ در نوازندگي ساز عود نيز به علت حضور نداشتن در ايران پيام تصويري خود را به اين مراسم ارسال كرده بود كه اين پيام براي حضار پخش شد.
هوشنگ ظريف، كيخسرو پور ناظري و محمد اسماعيلي نيز از ديگر حاضران اين مراسم بودند.
در انتهاي اين مراسم گروه موسيقي «نريمان» به سرپرستي علي پژوهشگر به اجراي موسيقي پرداخت.
در اين اجرا علي پژوهشگر به اجراي بربط پرداخت و پاشا هنجني نوازندگي ني را برعهده داشت.
مهيار جلاليپور،محمدرضا رئيسي و ايمان مشايخي نيز با سازهاي كوبهاي نواختند.
کد خبر: 38101
آدرس مطلب: http://www.honarnews.com/vdccssq1.2bq4x8laa2.html