سلسله نشست های ادواری هیأت اسلامی هنرمندان؛
پنجمین نشست ادواری هیأت اسلامی هنرمندان
4 بهمن 1386 ساعت 19:27
پنجمين نشست ادواري هيات اسلامي هنرمندان روز پنجشنبه 4 بهمنماه با حضور جواد شمقدري، مشاور رييسجمهور در امور هنري و هنرمنداني چون، جمال شورجه، هوشنگ توكلي، شفيع آقامحمديان، محمد نوريزاد، هادي منبتي، شهريار بحراني، محسن محسنينسب، رحيم رحيمپور، محمدعلي رامين، كامران ملكي، حميد خاكبازان و ... در خانهي هنرمندان برگزار شد.
اين نشست كه به منظور بررسي و تحليل وضعيت فرهنگي كشور تشكيل يافته بود با سخنراني سيد عليرضا سجادپور و با گراميداشت ياد هنرمند مرحوم رسول احدي، فيلمبردار سينما آغاز شد. سجادپور درباره وي گفت: رسول احدي هنرمندي بود آرام و دوست داشتني كه هرجا ميرفت موج مثبتي را در آنجا ايجاد ميكرد. رسول احدي آخرين تلاشي كه داشت، پروژه بزرگ حضرت يوسف(ع) بود كه متاسفانه به پايان نرسيد. اين رسول آخرين فردي بود كه آن رسول(ملاقليپور) را پيش ازفوت ديده بود.
سجاد پور در ادامه از طرف اعضاي هيات اسلامي هنرمندان اعمال وحشيانهي رژيم اشغالگرقدس را در غزه محكوم كرده و مراتب خشم و غضب خود و ساير هنرمندان حاضر در جلسه را از اين نسلكشي وحشيانه اعلام نمود. وي از جامعهي هنري كشور خواست كه همگي به اين حادثه اسف بار واكنش نشان دهند و مراتب نفرت خودشان را اعلام نمايند و پيشنهاد كرد كه در جشنواره فيلم فجر هم يك برنامهاي را اختصاص بدهند براي ابراز نفرت نسبت به اين موضوع. مدير اجرايي هيات اسلامي هنرمندان در ادامه با بيان اخباري از حوزهي فرهنگ و هنر كشور به تحليل و بررسي آن خبرها پرداخت.
برگزاري همايشي در حوزه زبان و ادبيات نمايشي
در ادامه هوشنگ توكلي سخنان خود را با مقدمهاي پيرامون وضعيت نامناسب زبان فارسي و تهاجمات وارد آمده برپيكره آن شروع كرد. وي گفت كشوري مثل ايران كه از موقعيت سياسي و اقتصادي خاصي برخوردار است در معرض تهاجمهاي متعددي قرار ميگيرد كه اين يك هجوم چنديدن هزارساله است، اما وقتي حمله و غارت در حوزه زبان شروع ميشود، خيلي دير متوجه اين قضيه ميشويم و گاهي اوقات اصلا متوجه نميشويم. خاصيت زبان فارسي اين است كه در طي اين چندين هزار ساله خودش را زنده نگه داشته است و يك مقاومت دروني نسبت به حملههايي كه به آن صورت گرفته نشان داده و در طول تاريخ حملات بيگانگان وقتي به زبان ميرسيده، باشكست مواجه شدهاست، البته در بخشهايي موفق به آسيب رساندن به اين زبان شدهاند ولي هميشه زبان فارسي قدرت خاصي داشته است.
وي ادامه داد: متاسفانه در سالهاي اخيربه نوعي از درون هم به اين زبان يورش برده شدهاست و ادبيات ما بسيار سطحي، ضعيف، ظاهري و توخالي و مدعي بوده است و ادبيات ما آن ويژگيهايي كه قبلا داشت را به نرمي دارد از دست ميدهد و اين بخصوص در حوزهي ادبيات سياسي بيشتر است. توكلي در ادامه با برسي واژگان بيگانهاي كه به صورت ضريف و نرم در سالهاي گذشته وارد زبان فارسي شدهاند به عنوان نمونه كلمه «جامعهي مدني» را كه در دوران اصلاحات به صورت عموم رايج شد طرح نمود. وي گفت اين فرايند ابتدا ذهن را فلج ميكند ، سپس تابع ميكند و بعد اين واژهها بطور روزمره در جامعه رايج ميشود به نحوي كه همه در زماني راجع به آن صحبت ميكنند. وي تعداد اين واژگان تخريبي را كه وارد زبان فارسي شدهاند در حدود 300 واژه دانست.
اين كارگردان و بازيگر سينما ادبيات نمايشي و سينما را نيز به سمت ضعيف شدن دانسته و از سطح پايين آثار نمايشي و سينمايي توليد شده از لحاظ ادبيات و زبان انتقاد كرد و دليل آن را فرسوده شدن و به بيراهه رفت ادبيات و زبان دانست.
توكلي سپس خبر از برگزاري همايشي در دو حوزه زبان و ادبيات نمايشي و ادبيات ژورناليستي داد و گفت كه امروز اگر نشريات را نگاه كنيم و موضوعات را استخراج كرده و در كنارهم بگذاريم بيش از 85درصد از واژهها بحث نااميدي، نفرت، بيزاري ، خشم و از خود بيگانگي را در درون خود دارند، نه اينكه آن دوستان آگاهانه اين مطالب را مينويسند، بلكه آن حملهاي كه به ادبيات ما شدهاست و پذيرشي كه از جانب جامعهي فرهنگي ما صورت گرفته است، اين ادبيات را جاري و ساري كرده است. وي گفت ما در كارگاه فيلمنامه با دوستان در اين مورد به توافق رسيدهايم و اميدوارم قبل از عيد نوروز فراخوان آن را منتشر كنيم.
در ادامه هوشنگ توكلي گزارشي از فعاليتهاي كارگاه فيلمنامهي هيات اسلامي هنرمندان ارايه داد و افزود: از دو سال گذشته جلساتي را با كمك دوستان نويسنده و اهل فكر و خصوصا جناب آقاي شمقدري و سجادپور با عنوان كارگاه فيلمنامه نويسي برگزار كردهايم كه حدود 25 نفر از اهالي قلم در آن حضور دارند. درابتداي راه ما با دو شيوه كار را شروع كرديم كه يكي كار كردن روي طرح و ايدههايي بود كه قابليت طرح شدن در حوزه سينما داشتند و ديگر اينكه سناريوهاي نوشته شده توسط دوستان را بررسي و نسبت به آن نظر ميداديم.
هوشنگ توكلي در ادامه گفت: من به عنوان كسي كه كمي سابقهي بيشتر از بقيه داشتم در ابتداي اين كارگاهها متوجه شدم كه عليرغم اينكه سن و تجربه دوستاني كه سالهاي سال در حوزه سينما كار كردهاند بالارفته، توان و ظرفيت شان پايين آمدهاست، وي گفت در طي 7-8 ماه اوليه كارگاه اين خستگي و فرسودگي در مجموعه بچهها ديده ميشد كه در عين حاليكه تخصص و حرفهي آنها همين بود ولي عملا بازدهي نداشتند و قفل شده بودند. بعد از 8 ماه بخش خواندن كارهاي ديگران را كنار گذاشتيم و به امور زيبنايي، پايهاي و محتوايي پرداختيم كه خوشبختانه اين باعث رشد بسيار زياد دوستان شد و در سه ماه اخير شاهد رشد چشمگير كيفيت آثار شديم و اكنون 5 اثر در حد استانداردهاي بينالمللي داريم كه اميدوارم اينها تا پايان سال يا سال آينده در اختيار بقيه دوستان براي مطالعه قرار بگيرد.
مديريت استراتژيك
پس از وي حميد خاكبازان محقق و نويسنده سخناني را در موضوع مديريت استراتژيك ايراد كرد. خاكبازان در سخنان خود با تاكيد بر تاثير وجود يك چشم اندازفرهنگي در جامعه گفت: ما بعضي وقتها با مفاهيمي روبرو ميشويم كه تا اين مفاهيم جامهي عمل بپوشند به شكلهايي در ميآيند كه ما آنها را تجربه نكردهايم و به صورت فرآيندهايي تبديل ميشوند كه ما با آنها آشنا نيستيم . وي با اشاره به مفاهيمي چون دهكده جهاني و دنياي در تغيير گفت: اين مفاهيم وقتي ميخواهند جامهي عمل بپوشند فرمشان عوض ميشود و به شكل ديگري درميآيند، آيا ما با آن شكلها آشنا هستيم؟ نمود اين مفاهيم در فرهنگ به چه صورت درميآيد؟ آيا ما با اين نمودها روبرو شدهايم؟ اين مفاهيم بايد به عرصهي مديريت بروند، ما كه خود از مديران گذشته و حال و ايبسا آينده كشور هستيم، چقدر با اين مفاهيم آشناييم؟ وي با اشاره به مباحث كلان مديريت اضافه كرد: در مبحث مديريت نيز ما با موضوع برنامه ريزي دراز مدت و استراتژيك روبرو هستيم . وقتي كلان سياستهاي فرهنگي يك جامعه را بررسي ميكنيم، يا به عنوان مثال وقتي دربارهي يك شركت كوچك برنامهريزي ميكنيم، آيا با اين مفاهيم آشنا هستيم يا نه؟ به همين خاطر ما دايما ضربه ميخوريم و جهاني كه دايما در تغيير هست و روشها و مدلها و سيستمهاي نظارتي متفاوتي را ابداع ميكند، ما هنوزها روشهايي را در پيش گرفتهايم كه عمدتا تجربي هستند . خوب اينها باعث ميشوند كه ما در بسياري از جهات آسيبپذير باشيم و بعد از اينكه ضربه خورديم گناهش را بياندازيم به گردن دشمن.
خاكبازان در ادامه با بررسي مفهوم دهكده جهاني دو موضوع را به عنوان شاخههاي مهم اين مفهوم وقتي كه نمود عيني پيدا ميكند دانسته و گفت: دو مفهوم را در اينجا به عنوان زيرشاخه مطرح ميكنم ـ نه اينكه فقط اين دو تاست ـ يكي با عنوان نظارت بر سيستمها و ديگري نوع مديريت استراتژيك. وي اين دو مفهوم را زاييدهي تفكر دهكدهي جهاني دانسته و در ادامه به واكاوي اين دو مفهوم و بررسي بيشتر آنها پرداخت.
هنر نيوز افتتاح شد
در ادامه جلسه پايگاه خبري هنر به صورت رسمي و با توضيحات محسن هادي، مدير سايت افتتاح شد و به صورت آنلاين در پردهي سالن نمايش داده شد
فيلمهاي سفرهاي استاني رياست جمهوري تبليغاتي نيست؛ مستند اجتماعي است
سپس جلسه به صورت تريبون آزاد ادامه يافت كه سيد امير زكيپور مدير توليد فيلمهاي سفرهاي استاني رئيسجمهور به عنوان نفر اول پشت تريبون قرارگرفته و اعتراض شديد خود را نسبت به عدم انتخاب اين فيلمها در جشنواره امسال اعلام كرد. وي تاكيد كرد كه اين فيلمها، مستندهاي اجتماعي از واقعيتهاست و فيلم تبليغاتي نيست. زكيپور گفت درحالي كه تلويزيون آنها را پخش نميكند چون معتقد است كه بايد در محافل هنري پخش شود، آيا جشنواره فيلم فجر جزو محافل هنري نيست؟ بالاخره تكليف را روشن كنيد اين فيلمها نه در سينماي كشور و نه در رسانهي ملي امكان پخش دارند يا نه؟!
وي گفت مسئولان جشنوارهي امسال حتي فيلم سهگانه «روايت پيروزي» كه در ارتباط با جنگ 33 روزه لبنان به كارگرداني احسان رجبي مستندساز دفاع مقدس ساخته شدهاست را رد كردهاند!
جواد شمقدري كه در ميان اعضاي شركت كننده حضور داشت در ادامهي صحبتهاي زكي پور گفت: يك پروفسور دانشگاههاي انگليس كه خود يهودي ضد صهيونيست است كه چند تا از اين فيلمهاي مستند را ديده بود، با من تماس گرفت و گفت كه براي نمايش اين فيلمها سه واحد درسي براي دانشجويانش گذاشته است و آن را به دانشجويان تدريس ميكند و اتفاقا اين نوع روايت براي او بسيار قابل توجه بود. شمقدري افزود: ولي ظاهرا در جشنواره فيلم فجر قرار است، به روال سالهاي قبل ارزشگذاري شود و تصميم بگيرند.
اعتراض نسبت به تقسيم برنامه نمايش فيلمهاي جشنواره فجر به دو بخش خارجي و داخلي
عليرضا سجادپور نيز در تريبون آزاد نسبت به عدم انتخاب مستندهاي سفر رياست جمهوري واكنش نشان داده و از مسئولان جشنواره فجر خواستار ارائه پاسخ دقيقي در اين رابطه شد.
وي همچنين از تقسيم برنامه نمايش فيلمهاي جشنواره فجر به دو بخش خارجي و داخلي انتقاد كرد و گفت: مثل اينكه قرار است 6 روز اول جشنواره فيلم فجر متعلق به فيلمهاي خارجي باشد و 6 روز دوم آن فيلمهاي ايراني به نمايش در بيايد كه اين طراحي به رونق فيلمها ضربه ميزند و من تصور ميكردم اين تصميمگيري به دليل كم بودن فيلمهاي ايراني باشد اما 23 فيلم به بخش مسابقه فيلمهاي ايراني راه يافتند و اين ميزان ، ميزان خوب و پررونقي است.
مدير اجرايي هيات اسلامي هنرمندان گفت: در سالهاي گذشته به هنگام نمايش فيلمهاي بينالملل سالنها با 12 نفر پر ميشده است و اگر امسال اين اتفاق بيفتد 50 درصد از رونق جشنواره از دست ميرود و تا اواسط جشنواره هيچ رونقي نخواهيم داشت. سجادپور اين عملكرد را موجب كم رونق شدن جشنواره فجر دانست وخاطر نشان كرد: اواسط دوران موسوم به اصلاحات مديريت وقت ميخواست جشنواره فيلم فجر را از رونق بيندازد و جشنوارههاي ديگري را علم كند اما اين اتفاق نيفتاد و نتوانستند، جالب اينجاست كه در اين دوره اين كار در حال انجام است، من شخصا احساس خطر ميكنم و اعلام ميكنم كه با اين كار 50 درصد از رونق جشنواره را از دست ميدهيم و در نيمي ديگر از جشنواره، با تراكم زيادي روبرو هستيم.
سجادپور همچنين گفت: توجيه مديران اين است كه ميخواهند جشنواره را بينالمللي كنند اما اين جشنواره 20 سال است كه بينالمللي شده است. توجيه ديگرشان اين است كه ميخواهند رونق زيادي به بخش بينالملل سينماي جهان بدهند كه سئوال من اين است كه آيا شما مسئول رونق دادن به بخش بينالملل سينماي جهان هستيد؟، شما مسئول سينماي ايران هستيد. مطمئنا مديريت نسبت به اين مسئله بيتوجه هستند و غرض خاصي ندارند و از روي قصد اين كار را نميكنند. اين گلوگاهها هستند كه به شدت فعال هستند.
در ادامه جلسه «فرنو» يكي از اعضاي هيئت اسلامي هنرمندان در سخناني بر لزوم توجه به تعاملات حكمي و نظري در مديريت فرهنگي تاكيد كرد و خواهان توجه بيشتر به استراتژي جامع براي رسيدن به مقاصد انقلاب اسلامي شد.
کد خبر: 14071
آدرس مطلب: http://www.honarnews.com/vdccsxqs.2bq0m8laa2.html