نگاهی به 25 دوره پوستر جشنواره فیلم کودک/5
خانه، یادگار نقاشی کودکانه
18 شهريور 1391 ساعت 10:46
پوستر دوره هفتم از تصویرسازی به عنوان شیوه بیان بهره گرفته است. در این اعلان عناصر نقاشی های کودکان که مخاطب این جشنواره اند، رکن طراحی پوستر است.
پوستر از اعلانهایی زاده شد که برای اعلام ساعت حرکت قطارها به دیوارهای شهر کوبیده میشدند. این اعلانها که در فرانسه از آنها استفاده میشد، تنها نوشتههایی بودند که با حروف بزرگ نام نمایش و با حروفی ریزتر زمان و مکان حرکت قطارها و یا بعدها اجرای نمایش در آن مشخص شده بود. بعدها تصویری کوچک به این اعلان افزوده شد و در ترکیب با نوشتهها به نوعی پوستر اولیه بدل شد. رفتهرفته پوستر متحول شد. تصاویر بزرگتر و بعدها رنگی شدند و نوشته کاسته شد. پوسترهای تجاری رونق گرفت و این فرهنگ تازه کم کم به سراسر دنیا راه یافت.نمایش یکی از اولین نقاط ظهور پوستر بود و همین امر سبب شد تا پوسترهای امروزی نمایش در کشورهای اروپایی بیش از هرگونه دیگر آن خلافانه باشند. شهره ترین اعلانهای نمایش در لهستان، طراحی میشوند و بیشترین شیوه کاربرد تصویر در لهستان، بهرهگیری از نوعی تصویرسازی به شیوه سورئالیسم است.
پوستر دوره هفتم از تصویرسازی به عنوان شیوه بیان بهره گرفته است. در این تصویر خانهای با پنجرهای چهار تکه دیده میشود، سه پله و سقف شیروانی با شکلی کاملاً هندسی و دودکشی که میتوان آن را شکل مشخصی از خانه در نقاشی کودکان دانست. این که خانه به چه سبب در این پوستر به کار رفته چندان مشخص نیست.
اما میتوان به این نکته اشاره کرد که بهرهگیری از نقاشی کودکان گاه میتواند در طراحیهای خلاقانه برای آنان یاریرسان باشد.پوستر این دوره از جشنواره فیلم کودک به یقین با قدرت طراحی آن در دوره ششم قابل قیاس نیست اما نمیتوان آن را بی هیچ دلیلی رد کرد. در دوطرف این خانه دو دزخت دیده میشود که با دقت پرداخت شدهاند. دو درخت تنههایی ضخیم و برگهایی پرپشت دارند. اگر بیشتر دقت کنیم در لا به لای این برگها آبنباتهای رنگینی میبینیم که بخش عمده انبوه برگهای درخت را به خود اختصاص دادهاند.
در ادامه یادداشت هنرنیوز آمده است: دومین نکته که این پوستر را به یک نقاشی کودکانه شبیه میکند این است که در پوستر پرندهای وجود دارد که درست روی دودکش خانه نشستهاست. این برآمدگی به مثابه یک سطح امن پرنده را بر خود جای داده است.
در پشت یک پنجره شاخه گل و پروانهای وجود دارد و در میان هر یک از سه پنجره دیگر کودکی ایستاده و بیرون از خانه را تماشا میکند. جایی که دخترک ایستاده و به پروانه کوچکی که روی دستش نشسته نگاه می کند. در خانه باز است و این نشان می دهد کودک چهارم همان است که قرار بود پشت پنجره بایستد. اما حالا در را باز کرده و به باغ آمده و مشغول بازی با پروانههاست. منظره شاید اندکی تداعی کننده تابستان باشد. به هر روی جشنواره در مهرماه برگزار میشود. اما طراح هیچ اشارهای به رخداد های تصویری مرتبط با پاییز یعنی مدرسه نکردهاست. در واقع اگر فرض کنیم ساختمان وسط صفحه به واسطه حضور چهار کودک که کمتر میتوان آن ها را در یک خانه یافت، مدرسه است.اندکی از این شبهه کاسته ایم که طراح توجهی به فصل برگزاری جشنواره نداشته است. در واقع تنها میخواسته از بارزترین عنصر نقاشی کودکان برای کار خود بهره گیرد.
در بالای صفحه یک کودک را مشاهده می کنیم که دو بال بزرگ پروانه دارد و به واسطه وجود این بال ها در آسمان به پرواز در آمده. استفاده از بال پروانه در این اعلان به صورت آشکارا از پوستر دوره قبل برگرفته شده، اما به هیچ نهو نتوانستهاست آن صحنه را بازسازی کند و یا به عبارت بهتر تا آن حد موفق جلوه کند.
این کودک پرچمی به دست دارد که نشان جشنواره فیلم کودک و نوجوان بر آن نقش بستهاست. نوشتههای اعلان نیز به شکلی وسط چین در پایین تصویر آمده و میتوان گفت، بر استحکام زمین تصویر تأکید دارند.
به هر روی پوستر چندان موفق به نظر نمیرسد و به همین سبب تنها به تقلیدی ناقص از دوره قبل شبیه است تا طرحی نو برای جشنواره هفتم.
مینا عبدی
کارشناس ارشد تصویرگری - دانشگاه هنر تهران
کد خبر: 45860
آدرس مطلب: http://www.honarnews.com/vdccx4q0.2bqpe8laa2.html