نشست تخصصی عکاسی حج برگزار شد؛

عکاسی در عربستان با دو جمله «حرام» و «ممنوع» روبرو است

1 شهريور 1389 ساعت 10:29


رئیس خانه عکاسان ایران گفت: عکاسی در اماک متبرکه به ویژه مکه دارای سختی‌های فراوانی است؛ در بحث عکاسی این امکان عکاس با دو کلمه «حرام» و «ممنوع» روبرو است به این معنا که ساکنان کشور عربستان معتقدند تصویربرداری نوعی خلق اثر است و کسی که یک اثر را خلق می کند فعل حرام انجام داده است.
كريم رسول اولیازاده، رئیس خانه عکاسان ایران عصر روز يكشنبه 31 مرداد ماه در نشست تخصصی عکاسی حج در سالن علامه امینی با اشاره به هدفمند بودن کار عکاسی گفت: مهم ترین نکته در عکاسی آن است که عکاس هدف خود را مشخص کند و با برنامه ریزی قبلی و دیده باز به عکاسی بپردازد.
اولیازاده به توجیه کاری این افراد پرداخت و افزود: آنان معتقدند چون شما تصویری خلق می کنید و نمی توانید در روز قیامت به آن روح ببخشید فعل حرامی را انجام داده اید.
وی خاطر نشان کرد: جدا از این حرف‌ها یک عکاس باید بداند برای چه به این سفر معنوی می رود و چه رسالتی را دنبال می کند آیا هدفش عکاسی ابنیه، معماری، خبری و توریستی است؟ یا اینکه هدف خاص دیگری را دنبال می کند.
رئیس خانه عکاسان ایران با بیان این مطلب که یک عکاس در کشور عربستان و در حرم پیغمبر و خانه خدا باید با شرایط و پتانسیل های محدود کننده کار خود را انجام دهد اظهار داشت: از این رو باید یک عکاس با عکاسی هدفمند وبرنامه ذهنی خاص با یک دکوپاژ از تهران حرکت کند و به مکه و مدینه برود و به کار بپردازد.
وی یادآور شد: من در سفرهای معنوی خود به مکه و مدینه مجموعه های زیبا از عکاسی مذهبی تحت عنوان قرآن در حج، حجاج خردسان نابالغ و مجموعه فعالیت های مثبت و منفی پلیس عربستان تهیه کرده ام که این عکس ها نشان دهنده زوایه بندی های خاص موضوعات جدید و دیدگاه های شخصی خودم است.
اولیازاده کسانی را که در ژانر عکاسی مستند اجتماعی فعالیت می کنند موفق تر از عکاسان خبری دانست و افزود: عکاسان خبری ظاهر یک خبر یا حادثه را نشان می دهند اما یک عکاس مستند اجتماعی به زوایای بیشتری توجه می کند و به خلق اثر می پردازد.
وی اظهار داشت: من در سال 85 و 87 که به سفر معنوی حج مشرف شدم حدود 60 گیگ عکاسی کردم که بیشتر این عکس ها به موضوعات خاص این سفر پرداخته است. رئیس خانه عکاسان ایران از جمع آوری 800 تا 1000 فرم عکس با موضوع قرآن در حج خبر داد و گفت: تا کنون 400 فرم عکس زیبا از حجاج خردسال تهیه کرده ام .
وی دور ماندن از حال معنوی را از جمله سختی های کار عکاسی در اماکن متبرکه دانست و اظهار داشت: چون یک عکاس بدنبال خلق یک اثر زیباست از بسیار از حالات معنوی دور می ماند به همین دلیل من معتقدم حج عکاسان استمرار دارد.
اولیازاده با اشاره به ارائه 40 عکس از بهترین آثار خود در نمایشگاه قرآن سال 87 گفت: یک عکاس زمانی موفق می شود که به زوایای خاص و مقوله های غیر تکراری توجه داشته باشد همچنین هیچ کدام از شرایط مانع عکاسی وی نشود.
وی یادآور شد: عکاس خانه خدا و حرم نبوی با گرفتن یک تصویر موجب می شود که همگان بتوانند با آن فضا و حال و هوا ارتباط برقرار کنند در واقع من به این نوع عکاسی، نیایش های عکاسانه می گویم.
رئیس عکاسان خانه ایران به عکاسان حاضر در نشست توصیه کرد تا به عنوان سوغات هنگام بازگشت از این اماکن متبرکه تصویری به عنوان یادگاری برای دوستان و آشنایان خود بیاورد چون بهترین سوغاتی همین است.
وی یادآورشد: هدف من از عکاسی در خانه خدا و مدینه منور آن بود که زیبایی ظاهری و باطنی برای مردم به تصویر بکشم و پیام رسان حقیقت این اماکن متبرکه باشم. من معتقدم یک عکس زبان و جغرافیای نیاز ندارد و در هر کجای دنیا می تواند پیام رسان باشد.


کد خبر: 15610

آدرس مطلب: http://www.honarnews.com/vdccxeqs.2bqps8laa2.html

هنر نیوز
  http://www.honarnews.com