سیدعباس پویا در گفتگو با هنرنیوز:
بازیهای رایانهای و انیمیشن را بیاعتبار نکنید!
4 دی 1392 ساعت 11:20
یک متخصص و پژوهشگر هنرهای دیجیتال گفت: باید مدیران فرهنگی کشور باور و درک خودشان را از بازیهای رایانهای و انیمیشن ارتقاء دهند وبی جهت با اهدای جوایز به امثالی مثل پدر انیمیشن، برای جوانان این حوزه، بت سازی نکنند.
مهندس سید عباس پویا متخصص و پژوهشگر هنرهای دیجیتال در گفتگو با خبرنگار هنرنیوز در مورد بازیهای دیجیتال و کارهای انیمیشن افزود: متاسفانه ما در همه حوزههای فرهنگی مشکل داریم و در بازیهای رایانهای و انیمیشن این وضعیت بدتر است. مدیران فرهنگی ما باور و درکشان در حوزه بازیهای رایانهای و انیمیشن، درک منفی است. درحالی که باید به جوانان این حوزه میدان بدهند تا خودشان را ثابت کنند. دولت هراز گاهی این حوزه را با ندانم کاری تخریب میکند و این کار را با اهدای جوایز و دادن سکه به امثالی مثل پدر انیمیشن، کار را خراب میکند. درحالی که نسل جدید انیمیشن، خیلی جلوتر از نسل قدیم تراست. چرا باید در این زمینه برای جوانان بت سازی میکنید؟. معتقدم تشویقهای غیر مشخص و دادن سکه نمیتواند راه حل خوبی در این زمینه باشد.
وی اضافه کرد: هنگامی که شما توپ بسکتبال را از یک بسکتبالیست میگیرید او دیگر امکان بازی ندارد. وضعیت جوانان علاقهمند به تولید بازیهای رایانهای و کارهای انیمیشن نیز در حال حاضر به همین شکل است و دولت امکانات مطلوبی در اختیار جوانان علاقهمند به این حوزهها قرار نداده است.
مهندس عباس پویا با بیان اینکه امروزه تاثیرگذاری انیمیشن در جهان بیشتر ازسینما است به موسیقی و صدا در بازیهای رایانهای اشاره کرد و یاد آور شد: اگر نتوانیم ساند افکت دیجیتالی برای بازیهای رایانهای تولید کنیم باید همیشه از سی دیهای خارجی استفاده کنیم درحالی که باید از افکتهای مخصوص خودمان برای بازیهای رایانهای استفاده کنیم تا آن اتفاق تصویری که در بازی میافتد جلوهٔ بیشتری داشته باشد. به عبارت بهتر باید صوت در خدمت تصویر باشد.
این متخصص و پژوهشگر هنرهای دیجیتال تصریح کرد: من یک زمانی به آقای شمقدری که ریاست سازمان سینمایی را برعهده داشتند پیشنهاد کردم که ما باید یک مدیا سیتی که حرف روز دنیا است داشته باشیم تا در آن مدیا سیتی، تمام حوزهها جایگاه خودشان را داشته باشند اما با اتمام دوره مدیریت ایشان این پیشنهاد عملی نشد.
به گفته وی اگرحوزه دولتی بخواهد نسبت به بازیهای رایانهای و انیمیشن پاسخگو باشد باید وزارتی را در این زمینه تاسیس کند.
مهندس پویا ادامه داد: با وجودی که هم اکنون کارهای خوبی در زمینه بازیهای رایانهای در کشور انجام شده اما کافی نیست. اگر ما در همین حد بمانیم میشویم کشورمالزی یا سنگاپور. درحالی که ما قدرت بیشتر بالا رفتن از این حد را هم داریم به شرطی که گامهای جهشی در این زمینه برداریم.
این متخصص و پژوهشگر هنرهای دیجیتال با اشاره به جوایزی که تاکنون بخش انیمیشن و بازیهای رایانهای کسب کرده است یاد آور شد: اگر چه این جوایز و حضور ما در صحنههای بین المللی خوب است و موجب افزایش اعتماد به نفس جوانان در این رشته خواهد شد اما باید مراقب باشیم که غربیها نیات خودشان را در این زمینه به ما تحمیل نکنند. اگر میخواهیم در بازیهای رایانهای و انیمیشن ترقی کنیم نباید فقط به اعتبارات و جوایز بین المللی دلخوش باشیم. جوانان هر چقدر در این حوزهها، تخصصشان را افزایش دهند کاراییشان بیشتر خواهد شد. معتقدم باید فعالان این حوزهها، تیم وُرک خودشان را حتما از تیم سناریو و تخیل جدا کنند. ما با وجودی که تیم وُرکها و تکنیکالهای خوبی در کشور داریم اما چون از نیروهایی که در حوزه تخیل، ادبیات و فلسفه حضور دارند استفاده نمیکنند کارهایشان اغلب ضعیف است.
وی تاکید کرد: مدیریت فرهنگی کشور باید به تیم وُرکها توجه کنند و این تیمها را به سمتی سوق دهند که این تیمها تخصص گرا شوند و اینگونه نباشد که یک تیم با در اختیار داشتن چند نفر، بخواهد همه قسمتهای یک بازی رایانهای یا انیمیشن را تولید کند. باید از حوزه ادبیات، تصویرشناسی، فلسفه و حکمت استفاده کننده و تیم ورکهایشان را درست بچینند.
کد خبر: 67280
آدرس مطلب: http://www.honarnews.com/vdccxiqe.2bqm48laa2.html