محمد تقی فهیم مطرح کرد؛
فیلم ملکه از لحاظ تکنیکی با استانداردهای جهانی برابری می کند
11 خرداد 1392 ساعت 13:07
محمدتقی فهیم نیز نتقد سینما درباره فیلم سینمایی «ملکه» گفت: فیلم سینمایی «ملکه» با استانداردهای جهانی ساخته شده و از نظر تکنیکی قابل مقایسه با فیلم های هالیوودی است.
به گزارش هنرنیوز به نقل از روابط عمومی هفت، در ابتدای برنامه محمود گبرلو سردبیر و مجری برنامه با اشاره به مناظره های انتخاباتی نامزدهای ریاست جمهورری عنوان کرد: امیدوارم نامزدهای ریاست جمهوری درباره سینما هم بحث و گفتگو کنند. سینمای ایران به شدت احتیاج به حمایت دارد. در وهله اول باید برنامه ریزی درستی برای تامین بودجه انجام گیرد همچنین نامزدها و فردی که قرار است عهده دار اداره مملکت شود باید ارتباط و تعامل خوبی با اهالی سینما داشته باشد تا آنها بتوانند در آرامش کامل خلاقیتشان را بروز دهند.
وی ادامه داد: لازمه این امر برنامه ریزی و توجه به سالن های سینما و ساخت سالن های متناسب و با امکانات است. توجه به تسهیلات رفاهی هنرمندان سینما و وضعیت معیشت، بیمه و مسکن آنها نکات بسیار مهمی است که لازم است افرادی که در آینده متولی سینمای ایران خواهند شد به این نکته ها توجه کنند.
گبرلو همچنین درباره اعلام نام برخی سینماگران مبنی بر ساخت فیلم های تبلیغاتی در برنامه هفت که بسیاری از انها تکذیب شد عنوان کرد امیدوار است سینماگران هفت را به مهربانی خودشان ببخشند.
نظرسنجی برنامه اختصاص به طرح این سئوال داشت که استراتژی سینمای ایران در بازارهای جهانی چگونه باید باشد که از میان گزینه های استفاده بهینه از همه فرصت های موجود، تولید فیلم با مضامین جهانی، استفاده از کارشناسان مجرب در بازاریابی و تحریم به علت رفتار مغرضانه جشنواره ها در پایان برنامه گزینه ۲ بیشترین رای را از آن خود کرد.
آمار فروش فیلم ها و رویدادهای هفته بخش های بعدی برنامه شب گذشته بود. همچنین پلان صنوف به گفتگو با مدیران تولیدی چون محمد صادق آذین، یونس صباحی، مجتبی متولی و یوسف صمدزاده اختصاص داشت.
نقد فیلم سینمایی «ملکه» با حضور نیما حسنی نسب و محمد تقی فهیم بخش بعدی برنامه شب گذشته بود. در ابتدای این بخش فهیم در ارتباط با مناظره های فرهنگی نامزدهای ریاست جمهوری عنوان کرد: چهارشنبه هفته آینده مناظره ها قرار است درباره فرهنگ باشد. امیدوارم نامزدها با افق های روشنی درباره فرهنگ و به خصوص سینما در این مناظره ها حضور یابند.
یکی از بحث های مهم سینمای ایران ساخت آثار دفاع مقدسی است. میانگین ۸ فیلم در سال اختصاص به تولید آثار دفاع مقدس دارد که ۹۰ درصد این بودجه ها دولتی هستند و بسیاری از این آثار به دلیل ضعف مدیریتی دیده نمی شوند. امیدوارم نامزدهای انتخاباتی نظر ویژه ای روی این مسائل داشته باشند.
حسنی نسب در ادامه درباره فیلم «ملکه» عنوان کرد: باشه آهنگر هنوز دارای یک سبک خاص فیلم سازی نشده است اما آثارش از کیفیت بالایی برخوردار است. به نظر می رسد که وی بازمانده فیلمسازان سینمای جنگ است که این نوع آثار را با استاندارد خاصی دنبال می کند. با کم کار شدن فیلم سازانی مثل ابراهیم حاتمی کیا، احمد رضا درویش و فوت ناگهانی رسول ملاقلی پور، باشه آهنگر جزء نسل بعدی به حساب می آید که تازه نفس در حال کار کردن در این ژانر هستند.
وی ادامه داد: دورخیز کردن برای ساخت فیلمی مثل ملکه به عنوان فیلمی پرفروش و گیشه پسند دورخیز مناسبی نیست اما این فیلم اثری با استانداردهای سینمایی است.
فهیم نیز در این باره عنوان کرد: فیلم با استانداردهای جهانی ساخته شده و از نظر تکنیکی قابل مقایسه با فیلم های هالیوودی است اما این مسئله باید بررسی شود که چرا مخاطبان ما وقت کمی برای دیدن فیلم های جنگی اختصاص می دهند. کمبود تلاش برای نگارش فیلم نامه ای مبتنی بر سلیقه مخاطب از نکاتی است که در این نوع فیلم ها به چشم می خورد اما این اثر از لحاظ ایده کارگردانی، جلوه های ویژه و طراحی صحنه قابل مقایسه با استانداردهای جهانی است.
وی ادامه داد: مشکل فیلم این است که اطلاعاتش تکراری است و اورجینال نیست. حفره های فیلمنامه کاملا مشهود است. متاسفانه این اثر یک پیام کاملا پایدار و واقعی را ارائه نمی کند به همین دلیل است که قصه فیلم دیر راه می افتد و دوربین بیش از ۱۰ دقیقه سرگردان، تنها موقعیت را معرفی می کند.
حسنی نسب در این باره عنوان کرد: من معتقدم که اتفاقا فیلم برای سازنده اش بسیار روشن بوده و حرف و نکته ای را که می خواسته منتقل کند را می دانسته است. "ملکه" درباره شرایطی حرف می زند که کاملا نامشخص است. قرار است آدم ها و موقعیت درام بر این مبتنی باشند که اصلا تکلیف چیست بنابراین بلاتکلیفی در ساختار فیلم درست گنجانده است.
این منتقد متذکر شد باید بپذیریم که با فیلمی ضد جنگ طرفیم که نگاهی انسانی به موقعیتی بغرنج دارد. باید به تجربه و تبحر استادی مثل علیرضا زرین دست در فیلمبرداری این فیلم هم دست مریزاد بگوییم. در واقع زوج باشه آهنگر - زرین دست زوج موفقی هستند که هم در این فیلم و هم "فرزند خاک" قابلیت هایشان را نشان دادند.
فهیم درباره ضد جنگ بودن فیلم عنوان کرد: در سینمای دنیا هم سینمای جنگ و ضد جنگ تفکیک شده هستند اما مخاطب انتظار فیلمی را دارد که واقعیت هایی را به درستی به تصویر بکشد اما بحث این است که برای کدام جنگ قرار است موضع ضد جنگ بگیریم.
در میانه بحث علیرضا زرین دست مدیر فیلمبرداری «ملکه» پشت خط آمد و درباره این فیلم عنوان کرد: بخش هایی از صحبت های مطرح شده در این بحث درست است اما چیزی که نادیده گرفته شده این است که قسمت هایی از فیلمنامه به خاطر برخی ملاحظات فیلمبرداری نشده اما در نهایت این فیلم ماحصل تلاش یک گروه است. من شخصا با نسخه ای که در جشنواره فیلم به نمایش درآمد بیشتر ارتباط برقرار کردم.
وی ادامه داد: جمشید و سیاوش در این فیلم دو قطبی هستند که ذهن تماشاگر سینما را به خود جلب می کنند. برخی از اوقات یکی از این قطب ها تبدیل به فرشته و دیگری تبدیل به اهریمن می شود و در مواقعی دیگر جای خود را عوض می کنند. البته ممکن است این بخش در اجرا درنیامده باشد. همچنین حرکات تکنیکی که برای فیلمبرداری در برجک در این فیلم در نظر گرفتیم از روش هایی بوده که من سالهاست از آنها استفاده می کنم و اگر فیلم در هالیوود هم ساخته می شد از این امکانات بهره می گرفت.
وی درباره ارتباطش با باشه آهنگر عنوان کرد: من و باشه آهنگر از نظر ارتباط و درک متقابل بسیار به هم نزدیک هستیم و در مدت فیلمبرداری یک روح در دو بدن بودیم و آنقدر نگاهمان به هم نزدیک بود که در بسیاری از سکانس ها به نقطه مشترک می رسیدیم.
در ادامه بحث حسنی نسب متذکر شد: بخشی از خلاء سینمای دفاع مقدس این است که برای مخاطب دور از این فضاها نامفهوم به نظر می رسد. این فیلم جنگ را در شکل کلی تر و با رویارویی دو گروه از آدم ها که نقشی در شکل گیری این رویداد ندارند به نمایش می گذارد.
فهیم در این باره عنوان کرد: من مخالف این حرف هستم. از فیلم "تولد یک ملت" گریفیث تا فیلم "اینک آخر الزمان" فرانسیس فورد کاپولا همگی نماینده فرهنگ و هویت کشور خودشان هستند و تا این نگاه وجود نداشته باشد این ژانر از فیلم ها درست دیده نمی شود. این فیلم در ایران ساخته شده و همه هم وضعیت جنگ با عراق را می دانند. پس عراقی خوب و ایرانی بد در فیلم چه مفهومی دارد.
وی افزود: "ملکه" فیلمی نیست که امید به ماندگاری اش در سینمای جنگ برود . اگر قرار است هزینه بیت المال را صرف ساخت فیلمی کنیم که مدافع اندیشه هایی که مردم ۸ سال برایش جنگیده اند نیست پس چرا باید انتظار ماندگاری از این فیلم داشت.
حسنی نسب در این باره اظهار داشت: معتقدم"ملکه" بی شک به رغم بی مهری که به آن شده و همچنین کم فروش بودنش فیلم ماندگاری می شود. فیلم موضع نمی گیرد و نمی گوید کشتن عراقی ها درست است یا غلط بلکه ابهام این افراد را در برخورد با این موقعیت نشان می دهد.
بخش سکانس دیروز اختصاص به پخش صحنه هایی از فیلم و پشت صحنه «رنگ خدا» به کارگردانی مجید مجیدی داشت که محصول سال ۱۳۷۷ است.
کد خبر: 59090
آدرس مطلب: http://www.honarnews.com/vdccxxqp.2bqoo8laa2.html