گزارش هنرنیوز از نشست خبری نمایش «پلکان»؛
مرزبان: نمایشنامههای رادی را دیگر بازتولید نمیکنم
1 اسفند 1391 ساعت 14:36
هادی مرزبان کارگردان تئاتر در نشست خبری نمایش «پلکان» گفت: تصمیم دارم تا فعلا دیگر نمایشنامههای رادی را بازتولید نکنم و تکراری کار نخواهم کرد.
نشست خبری نمایش «پلکان» صبح امروز ۱ اسفند ماه با حضور هادی مرزبان کارگردان، امیر یل ارجمند و علی اعلایی بازیگران این تئاتر در سالن کنفرانس تئاترشهر برگزار شد.
در ابتدای این نشست هادی مرزبان گفت: نمایشنامه «پلکان» اثری بود که سبب آشنایی من و مرحوم اکبر رادی با هم شد و از زمان بود که متوجه روح بزرگ مرحوم رادی شدم.
وی در مورد نمایشنامههای رادی اظهار داشت: رادی برای تمام زمانها و مکانها نوشته و هر زمانی میتوان نوشتههای رادی را اجرا برد، چرا که نوشتههای رادی همیشه دارای ۲ وجه بوده است، که علاوه بر آنچه که میخوانیم و در ظاهر است به بررسی مشکلات جامعه هم پرداخته است.
این کارگردان ادامه داد: از نظر من متنهای مرحوم رادی تاریخ مصرف ندارد و هر زمان میتوان آنها را به روی صحنه برد، تاکنون ۱۲ اثر از رادی را به روی صحنه بردهام چرا که نمایشنامههای رادی دارای سبک خاصی است و راز و رمز رئالیسم خود را دارد.
هادی مرزبان خاطرنشان کرد: من نسبت به متون رادی حساسیت خاصی دارم و سعی میکنم تا آنچه که در کارهای رادی است را به روی صحنه ببرم، چرا که درامهای رادی به گونهای است که نمیتوان قسمتی از آن را حذف کرد و مرحوم رادی همیشه بر این اعتقاد بود که درامی ساختار درستی دارد که اگر قسمتی از آن درام حذف شود هیچ اتفاقی در کار نیافتد اتفاقا درامهای خودش همه اینگونه هستند.
وی در مورد باز تولید دیگر نمایشنامههای رادی تاکید داشت: تصمیم دارم تا فعلا دیگر نمایشنامههای رادی را بازتولید نکنم و تکراری کار نخواهم کرد هرچند که اعتقاد دارم ریتم نمایشنامههای رادی، ریتمی خاص و مختص خود این فرد است.
کارگردان نمایشهای «هملت با سالاد فصل» و «شب روی سنگفرش خیس» از ساعت اجرای این نمایش گفت: ساعت اجرای ما در جشنواره تئاتر فجر ۳ ساعت بود که سعی کردیم این ساعت را در اجرای عموم کم کنیم تا از حوصله مخاطب خارج نباشد به همین دلیل ساعت اجرای کار الان ۱۴۰ دقیقه شده است.
مرزبان در خصوص نمایشنامهها و تئاترهای حال حاضر خاطرنشان کرد: بسیار ناراحت هستم چرا که معتقدم به تئاتر دیالوگ بیاحترامی شده و هویت آن در حال از بین رفتن است در حالی که یکی از اساس اصلی ما در تئاترمان دیالوگ است که به آن بیتوجهی شده است.
وی افزود: رادی آنقدر توقع من را بالا برده که نی توانم هر متنی را برای اجرا قبول کنم چرا که رئالیسم رادی مختص خودش بود. رادی ایبسن، چخوف و میلر ایران است.
این کارگردان در مورد حمایتهای مرکزهنرهای نمایشی از این نمایش گفت: مرکزهنرهای نمایشی به ما لطف کردند و نگذاشتند تا دکور ما ناقص بماند و دمن حدود ۸ میلیون تومان خرج این نمایش کردهام البته این را باید بگویم که اگر در حجق این نمایش کوتاهی شود دیگر با مرکز هنرهای نمایشی همکاری نخواهم داشت.
وی در پایان از انتخاب بازیگرانش گفت: در انتخاب بازیگران بسیار حساسیت داشتم و این کار را با وسواس انجام دادم.
کد خبر: 54717
آدرس مطلب: http://www.honarnews.com/vdcd550k.yt0of6a22y.html