مهدی وجدانی در گفتگو با هنرنیوز خبر داد:
تمرین قطعه ارکسترال ایران 1404 آغاز شد
17 آبان 1390 ساعت 13:19
مهدی وجدانی ضمن اشاره به قطعی شدن زمان اجرای قطعه ارکسترال ایران 1404 در بهمن ماه ابراز داشت: تمرینات گروه بر اساس قطعات نوشته شده آغاز شده تا برای بهمن ماه آماده شود.
مهدی وجدانی ضمن اشاره به قطعی شدن زمان اجرای قطعه ارکسترال ایران ۱۴۰۴ در بهمن ماه ابراز داشت: تمرینات گروه بر اساس قطعات نوشته شده آغاز شده تا برای بهمن ماه آماده شود.
مهدی وجدانی در گفتگو با خبرنگار موسیقی هنرنیوز ابراز داشت: قطعه ارکسترال ایران ۱۴۰۴ برای جشنواره ایران ۱۴۰۴ تدارک دیده شده و به این دلیل زمان اجرای آن نیز به برگزار کنندگان این جشنواره بستگی دارد که در ابتدا قرار بود این جشنواره مهرماه اجرا شود اما بنابر دلایلی این جشنواره به بهمن ماه تغییر زمان داد.
وی ادامه داد: با قطعی شدن زمان برگزاری جشنواره تاریخ اجرای گروه هم مشخص شده که بنابراین تاریخ میتوان تمرینهای گروه را برنامهریزی کرد. البته گروه قادر به تمرین پیش از تعیین تاریخ برگزاری جشنواره هم بود اما به هر حال باید بحث مادی و پرداخت حقوق نوازندگان را هم در نظر داشت.
داریوش نصیری، روایتگر و کارگردان این قطعه نیز به خبرنگار هنرنیوز گفت: در این کار از حرکات موزون نمایشی و بخشهایی برگرفته از تعزیه و همچنین پخش تصاویری مرتبط با موسیقی همراه با اجرای ارکستر خواهد بود و کارگردانی تصاویر پیشزمینه را نیز من بهعهده دارم. همچنین در این اجرا نورپردازی و طراحی صحنه به شیوهای خاص اجرا و چینش ارکستر در صحنه به صورت مجزا کارگردانی میشود.
همچنین وجدانی در رابطه با درونمایه قطعه ارکسترال ایران ۱۴۰۴ توضیح داد: بخش موسیقایی قطعه نوشته شدهاست، روایت این قصه از پیش از انقلاب و از سال ۱۳۵۶، از میدان ژاله سابق شروع میشود و روایتگر قصه خانوادهای است که در مقاطع مختلف انقلاب اسلامی یعنی پیروزی انقلاب، جنگ تحمیلی، فوت حضرت امام، دوران سازندگی زندگی میکنند و در نهایت ایران شکوهمند در چشمانداز سال ۱۴۰۴ را به تصویر کشیده خواهد شد.
وی افزود: این ارکستر ترکیبی از یک ارکستر کلاسیک ، ارکستر گروه سنتی، گروه کوبهای و گروه کر میباشد که با توجه به موضوع، مضمون، زمانی و جغرافیایی که حوادث در آن اتفاق افتاده ارکستر شروع به اجرا میکند، تمام ارکستر یکجا شروع به نوازندگی نمیکنند. قبل از هر آیتم راوی وارد کار میشود و توضیحات کوتاهی در رابطه با کار میدهد و بعد یک ارتباط بین موسیقی و تصویر به نمایش میگذاریم. بین ارکستر و تصویر نوعی همکاری وجود دارد. در رابطه با بخش روایتی باید بررسیهای بیشتری انجام شود.
وجدانی ضمن توضیحاتی در خصوص مولفههای هر بخش اجرا خاطرنشان کرد: در دوران دفاع مقدس بیشتر از سازهای بادی و برنجی استفاده میشود اما نمیتوان گفت که حالت موسیقی مارشگونه دارد، ما قطعهای که برای بخش دفاع مقدس در نظر گرفتهایم بسیار حماسیتر است. سازهای بادی برنجی بیشتر خودنمایی میکند. این سازها داینامیک اجرا میکنند.
کد خبر: 17
آدرس مطلب: http://www.honarnews.com/vdcd6.0fyyt0522a.html