در برنامه سینما روایت مطرح شد؛
فضای سینمای ایران بی دلیل عصبی است / برای بازی مریلا زارعی 5 ماه منتظر ماندیم
27 دی 1395 ساعت 8:40
یکصدو ششمین برنامه سینما روایت به نقد و بررسی فیلم سینمایی« گیتا »به کارگردانی مسعود مددی و با حضور وی و مجید شیخ انصاری تهیه کننده و سحرعصر آزاد منتقد سینمایی اختصاص داشت.
به گزارش هنرنیوز و به نقل از روایت روایت ، در این برنامه که در عصر 26 دیماه در مجموعه اسوه برگزار گردید مسعود مددی کارگردان فیلم گیتا در مورد ایده اصلی این فیلم گفت: ایده اصلی این فیلمنامه متعلق به خانم میترا تیموریان است و احتمالا مخاطبین فیلم با من موافق هستند که روحیه زنانگی که با جزئیات ظریف زنانه در فیلم دیده می شود مدیون نگاه خانم تیموریان است. البته بعد از مطرح شدن ایده از سوی ایشان ؛ ما با همدیگر کشمکش و چانه زنی های زیادی داشتیم تا این ایده سروشکل گرفت لذا زمانی که این ایده شکل گرفت بیشترین دغدغه ما این بود که آیا این ایده می تواند در فضای دراماتیک خودش را نشان دهد یا نه؟ گیتا برخاسته از دغدغه مادرانه ایرانی است سحر عصرآزاد منتقد برنامه نیز با بیان اینکه در لایه های مختلف فیلم ، یک نگاه زنانه و مادرانه احساس می شود که از مهمترین ویژگی فیلم محسوب می شود افزود: باوجودی که گیتا فیلم تلخی است اما مشخص است که این فیلم به جهت دغدغه مندی و به لحاظ سینمایی حرف زیادی را برای گفتن دارد لذا معتقدم که فیلم گیتا یک فیلم ایرانی است که برخاسته از دغدغه مادرانه ایرانی است. قصه گیتا با فیلم « اتاق پسر» متفاوت است وی خطاب به کارگردان فیلم گفت: من با دیدن این فیلم به یاد فیلم « اتاق پسر» اثر نانی مورتی کارگردان ایتالیایی افتادم. آیا شما به هنگام نگارش و تولید فیلم نگاهی به این فیلم داشتید یا خیر؟ که مددی پاسخ داد: یکی دیگر از کارهای من فیلم دیدن است و من فیلم اتاق پسر را دیدم چرا که یکی از فیلم های مورد علاقه من است البته تنها فیلم اتاق پسر نیست که به این موضوع می پردازد و ما شاهد تولید فیلم های زیادی هستیم که موقعیت مشابه ای با فیلم گیتا دارند.اما قصه گیتا با اتاق پسر کاملا متفاوت است چرا که در فیلم گیتا به مرگ پسر، تنها یک اشاره کوتاهی می شود و بیشتر مواجهه شدن دو مادر در فیلم برای ما مهم بوده است. بازشناسی گیتا از بیرون به درون از نقاط جذاب فیلم است عصرآزاد درادامه اضافه کرد: در این فیلم به نظر می رسد که گیتا بعد از مرگ پسر ، بیشتر در حال خودشناسی است و فیلم دو مادر به نام های گیتا و نسترن را معرفی می کند که گیتا مادری فداکار و دل سوز است و نسترن مادری است که سعی می کند فضایی را برای فرزندش در اختیار بگذارد تا او بتواند ذهنیت خود ش را بلند بلند بیان کند و این دو کاراکتر مختلف مادر در فیلم گیتا خیلی خوب در آمدند ضمن اینکه من خودم باز شناسی گیتا که نسبت به خودش دارد و از یک آدمی که به دنبال مقصر بیرونی می گردد اما به درون خودش باز می گردد را خیلی دوست داشتم و برایم جذاب بود. فیلمنامه اصلی آن چیزی نبود که شما در فیلم دیدید این منتقد سینمایی آنگاه از کارگردان فیلم پرسید شما چگونه این سیردرونی گیتا را به سیر بیرونی تبدیل کردید؟ که مسعود مددی پاسخ داد: البته کار خیلی سختی بود و یکی از مواردی که در مرحله ساخت خیلی من را اذیت کرد فیلمنامه ای بود که نسخه پایانی آن این چیزی نبود که شما آن را دیدید بلکه فیلمنامه ای پُر از جزئیات بود و این لحظه ها خیلی در بالندگی مادرشدن گیتا کمک می کرد اما ما موقع تولید به این نتیجه رسیدم که باید خیلی ریاضی وار حرکت کنیم تا به احساس فیلمنامه لطمه ای وارد نشود و به همین دلیل مجبور شدیم برخی از جزئیات را حذف کنیم تا تمام احساس فیلم به مخاطب منتقل شود. بنابراین آنچه که برای ما مهم بود بحث مادرانه گیتا بود و از سوی دیگر باید گیتا متوجه ضعف هایش می شد و این اتفاق نمی افتد مگر با مرگ متین و مواجهه با نسترن. فیلم فاقد اطلاعات لازم برای دیدار گیتا با نسترن است سحرعصر آزاد همچنان از کارگردان پرسید: برای دیدار گیتا با نسترن ، فیلم نیاز به نوعی کاشت اطلاعاتی از قبل برای تماشاگران داشت که فیلم فاقد این اطلاعات است و مددی در جواب یادآور شد: ما نمی خواستیم لحن آرام فیلم را با کاشت هایی از اطلاعات مربوط به مواجهه شدن دو مادر بهم بریزیم و سعی کردیم مواجهه شدن گیتا با نسترن صحنه پرالتهابی باشد. معتقدم مادر اصلی (نسترن) به نحوی گیتا را کامل می کند چرا که وجوهی در نسترن دیده می شود که درگیتا وجود ندارد به همین دلیل است که نسترن مشتاق تر از گیتا برای دیدار با همدیگر هستند و این دو با جمع همدیگر کامل می شوند. فضای سینمای ایران بی دلیل عصبی است مجید شیخ انصاری تهیه کننده فیلم گیتا نیز در این برنامه گفت: متاسفانه قدری فضای سینمای ایران بی دلیل عصبی است و این درحالی است که فیلم یک پیشنهاد خام به تماشاگر است که راجع به موضوعی فکر کند تا گفتگویی بین تماشاگر و فیلمساز برقرار شود بنابراین فیلمی موفق است که تماشاگر این گفتگو را بپذیرد و به نظر می رسد که گیتا به این گفتگو دست پیدا کرده است. از سوی دیگر بر این باورم که فیلمی موفق است که احتمالات متنوعی را پیشنهاد کند و تنها از یک وجه ، قابل برداشت نباشد. تهیه کننده فیلم گیتا با بیان اینکه خوانش های مختلف فیلم مایه خوشبختی است اظهار داشت: فیلم وقت تماشاگر را به هدر نداده است و تماشاگر از این وقت راضی است. برای بازی مریلا زارعی 5 ماه منتظر ماندیم وی در مورد انتخاب بازیگران فیلم هم تصریح کرد: مگر ما چند بازیگر برای ایفای نقش های مختلف به لحاظ سنی دراختیار داریم؟ ما در عالم واقع ، دستمان برای انتخاب بازیگران بسته است به این دلیل که یا بازیگران مناسب نقش و سن مورد نظر فیلمنامه نداریم یا وقت شان به دلیل درگیر بودن در فیلم های دیگر ، با ما هماهنگ نیست. به عنوان مثال ، ما برای بازی خانم مریلا زارعی در این فیلم ، پنح ماه صبر کردیم تا وقتش آزاد شود اما معتقدم تمام بازیگران این فیلم ، بهترین بازی خودشان را ارائه دادند. فضای اکران در ایران برنده ای ندارد شیخ انصاری در مورد اکران فیلم با بیان اینکه فضای اکران ایران به هر دلیلی برنده ای ندارد گفت: ما تاکنون با یک ریتم ثابت فروش روبرو بودیم که افت نداشته است و این معنای خوبی دارد. ضمن اینکه گیتا از این نوع فیلم هایی است که معمولا دیربین است اما تماشاگر در طول زمان از دیدن فیلم راضی خواهد بود و من تصور می کنم اتفاقات خوبی برای فیلم در دراز مدت خواهد افتاد هرچند که معمولا اقتصاد سینمای ایران محدود به دوره چهار هفته ای اکران و بعد از آن به 10 هفته خواهد بود.
کد خبر: 93886
آدرس مطلب: http://www.honarnews.com/vdcd9j0n.yt0sj6a22y.html