گفتگوی اختصاصی هنرنیوز با قائم مقام بخش بین الملل نمایشگاه کتاب تهران؛

یارانه های بخش بین الملل به زودی حذف می شود

18 ارديبهشت 1391 ساعت 12:28

علی علیپور قائم مقام بخش بین الملل نمایشگاه کتاب تهران و معاون اداره کل مجامع و تشکل های فرهنگی وزارت ارشاد گفت: افزایش اعتبار بدان معنی وجود نداشته است اما با توجه به سیستم هدفمند کردن یارانه ها این اتفاق در باره سیستم کتب هم جاری است و امکان حذف آن در چند سال آینده وجود دارد اما در عوض بخش ریالی تجهیز می شود و یارانه ها به صورتی دیگر توزیع می شود.



علیپور در گفتگو با خبرنگار گروه کتاب و ادبیات هنرنیوز در خصوص فروش مستقیم در بخش ریالی ناشران بین الملل گفت: محدودیت هایی که در عرضه کتاب به صورت ریالی وجود دارد بسیار کمتر از بخشی است که یارانه به آن تعلق می گیرد و طبیعتا وقتی یارانه به بخشی همچون بخش بین الملل تعلق می گیرد مشمول ضوابطی می شود من جمله اینکه این کتاب ها باید مربوط به دو سه سال اخیر باشند. 

وی با بیان این مطلب افزود: کتب بخش یارانه ای کاملا جنبه آکادمیک دارند و کتب عمومی را شامل نمی شوند اما در بخش ریالی از نظر محتوا و سال نشر محدودیت کمتر است و بیشتر کتاب های بین الملل و ناشران بین الملل در بخش فروش مستقیم مستقر هستند. 

قائم مقام بخش بین الملل نمایشگاه کتاب تهران به بخش کشورها اشاره کرد و تصریح نمود: سالن بین الملل نمایشگاه از نظر اعتبار بین المللی و حضور کشورها سال به سال وضعیت بهتری پیدا می کند و شاید تا چند سال پیش از این، این مسئله چندان مورد توجه نبود اما با بالا رفتن موقعیت جمهوری اسلامی ایران در منطقه خاورمیانه و انقلاب هایی که در کشورهای اطراف رخ داده است سبب شده تا اعتبار جمهوری اسلامی ایران در عرصه فرهنگی بالا رود. 

وی با تاکید بر حضور کشورهای منطقه در نمایشگاه بیست و پنجم گفت: امسال برای اولین بار کشور الجزایر و تونس در نمایشگاه شرکت کرده و کشور مصر برای اولین بار به صورت دولتی شرکت نوده است و برخی کشورها همچون جمهوری تاتارستان و برزیل هم از شرکت کنندگان نوپای این نمایشگاه هستند. 

علیپور در خصوص نحوه شرکت و حضور این کشورها در نمایشگاه تصریح کرد: این کشورها یا به صورت مستقیم از طریق اتحادیه ناشران آن کشور، نمایشگاه های کتابشان و یا سفارتخانه هایشان است و یا در قالب نهاد های بین المللی چند ملیتی شرکت می یابند. 

وی در پاسخ هنرنیوز مبنی بر اینکه« با توجه به اینکه اخیرا کشور ما در تحریم قرار گرفته است آیا این مسئله بر بخش کتب بین الملل هم تاثیر گذار بوده است یا خیر؟» گفت: در شرایط تحریم با اتخاذ سیاست های به جا از جانب وزارت ارشاد مشکل خاصی پیش نیامد غیر از اینکه زمان های ثبت نام با تاخیر مواجه شد و لیکن ما الان تغییری در فضا و متراژ ناشران بین الملل نداریم. 

معاون اداره کل مجامع و تشکل های فرهنگی وزارت ارشاد گفت: بیشترین حجم جابه جایی کتاب از طریق سیستم هوایی بوده است. 

وی دیگر پرسش هنرنیوز را در خصوص افزایش اعتبار بخش یارانه ای چنین پاسخ گفت: افزایش اعتبار بدان معنی وجود نداشته است اما با توجه به سیستم هدفمند کردن یارانه ها این اتفاق در باره سیستم کتب هم جاری است و امکان حذف آن در چند سال آینده وجود دارد اما در عوض بخش ریالی تجهیز می شود و یارانه ها به صورتی دیگر توزیع می شود.


کد خبر: 40406

آدرس مطلب: http://www.honarnews.com/vdcd9o0o.yt0zz6a22y.html

هنر نیوز
  http://www.honarnews.com