عزت الله علیزاده؛

اكران ديجيتالي فيلم ها بايد در ايران اتفاق مي افتاد

22 بهمن 1391 ساعت 17:11

مدیر امور نمایش فیلم های سی و یکمین جشنواره بین المللی فیلم فجر، جزئیات تجهیز سالن های سینما به سیستم پخش دیجیتال را تشریح کرد.


به گزارش هنرنیوز به نقل از ستاد خبری سی و یکمین جشنواره بین المللی فیلم فجر، «عزت الله علیزاده» مدیر امور نمایش فیلم های سی و یکمین جشنواره بین المللی فیلم فجر در نشست خبري كه در سالن سعدي مركز همايش هاي برج ميلاد برگزار شد، درخصوص نمایش دیجیتالی فیلم ها در این دوره از جشنواره فیلم فجر که اتفاقی بزرگ نه تنها برای جشنواره فجر که برای سینمای ایران محسوب می شود، گفت: اگر بخواهيم فرآيند و پروسه ديجيتال را مرور کنيم، بايد به اين موضوع توجه داشته باشيم که امروز دنيا به سمت ديجيتال مي‌رود؛ بنابراين اين اتفاق در ايران هم بايد مي‌افتاد. سال گذشته در جشنواره فيلم کودک تصميم گرفتيم بحث ديجيتال را آغاز کنيم و به اين شکل بخش کوچکي از سينماي ايران به سمت ديجيتال رفته اما در بخش نمايش هيچ اقدامي صورت نگرفته بود.

وی افزود: در جشنواره فيلم فجر سال گذشته هم تنها بخش ديجيتال به اين صورت پوشش داده شد، بنابراين امسال ضرورت داشت تا به اين مقوله در بخش نمايش بپردازيم، ضمن اينکه تصميم شوراي جشنواره نيز بر اين بود تا تمام فيلم‌هاي جشنواره به صورت ديجيتال پخش شود. مقدمات فراهم شد و تجهيزات مورد نياز از خارج از ايران تامين شد. در اين مدت سينماهاي فرهنگ، برج ميلاد، آزادي يک و دو سالن در مشهد به ديجيتال مجهز شده‌اند و متاسفانه از نظر وضعيت اقتصادي نتوانستيم سالن‌هاي بيشتري را به اين سيستم مجهز کنيم اما با اين وجود استقبال خوبي شد. در بخش دي سينما عمده‌ترين هزينه که مربوط به پروژکتور است، با اينکه از نظر ساختار تکنيکي و فني متفاوت هستند و خروجي شان و کيفيتي که براي اين دو سيستم داريم.

علیزاده ادامه داد: سيستم‌هاي سينما‌ها خروجي شان HD خواهد بود. عموم فيلمسازان از کيفيت ديجيتال راضي هستند اما بايد توجه داشت بعضي فيلم‌ها به‌دليل مشکلات فني و شتاب در کار که فيلم را به جشنواره برسانند باعث مي‌شد تا وقت کافي براي کيفيت مناسب را نداشته باشند و اشکالاتي در رنگ و صدا بوجود آيد.

وی اضافه کرد: اين پروسه باعث مي‌شود مشکلات کيفي در رنگ و صدا به وجود آيد يا بعضي فيلمسازان درخواست مي‌کنند تا دوباره فيلم‌هايشان ديجيتال شود. البته بايد بگويم اين اشکال در فرآيند ما بوجود نمي‌آيد، بلکه خود نسخه اوليه مشکل داشته است. در بخش واردات تجهيزات بايد بگويم تجهيزات ممنوعي نيست، ورود آنها پروسه‌اي دارد که هماهنگي‌ها انجام گرفت و خوشبختانه به موقع به دست ما رسيد و سينماها به آن مجهز شدند. در سازمان سينمايي تصميم‌گيري مي‌شود که سينماها چگونه به اين سيستم مجهز شود. اين کار قطعا نياز به حمايت دولت دارد، زيرا سيستم آنالوگ بايد کنار رود و ديجيتال جايگزين آن شود و حداقل با توجه به تجربه‌اي که امسال داشتيم نياز است در انتخاب تجهيزات دقت شود تا بتواند ماندگاري داشته باشد و سرمايه‌گذاري طولاني مدت باشد و تا چند سال مشکلات نمايش را تامين کند.

مدیر امور نمایش های جشنواره فیلم فجر اظهار داشت: از سال اول که ديجيتال را وارد جشنواره کودک کرديم، در واقع به نوعي ريسک کرديم اما فکر کرديم بايد از جايي شروع کنيم و اينکه سال‌هاست در دنيا به اين سيستم مجهز شده‌اند و از طرف ديگر شرکت‌هاي توليدي مواد مصرفي ۳۵ ميلي‌متري جمع شده است، يعني همين امسال شرکت فوجي که توليدکننده نگاتيو است کارش را تعطيل کرده است و ديگر نمي‌توانیم از آن شرکت خريداري کنيم. بنابراين ناچاريم در بخش نمايش به اين سيستم مجهز شويم. فرآيند تهيه کپي در دو لابراتور ديجيتال به صورت جدي کارشان را آغاز کرده‌اند که کليه فيلم‌هاي جشنواره را آماده مي‌کنند. يکي لابراتور ديجيتال آريا و لابراتوار ديجيتال که از سال آينده مي‌توانيم از آن استفاده کنيم.


کد خبر: 54096

آدرس مطلب: http://www.honarnews.com/vdcd9z0k.yt0on6a22y.html

هنر نیوز
  http://www.honarnews.com