گزارش هنرنیوز از نشست رسانه‌ای کنسرت گروه شرقی؛/2/

بابایی: ما به دنبال افزایش دانش موسیقی هستیم

19 تير 1390 ساعت 14:50


کوروش بابایی، نوازنده کمانچه گروه شرقی گفت: هدف ما از عدم استفاده خواننده در گروه این است که دانش موسیقی را افزایش دهیم.
به گزارش خبرنگار هنرنیوز، کوروش بابای در نشست کنسرت گروه شرقی که با حضور بابک چمن‌آرا و سامان احتشامی برگزار شد توضیح داد: فرهنگسازی در موسیقی اهمیت زیادی دارد و قسمت اقتصادی کار برای ما مهم نیست، در غرب چندین سال قبل، موسیقی تنها اجرا می‌شد و مورد استقبال مخاطبان قرار می‌گرفت، اما این فرهنگ هنوز در ایران به‌درستی جا نیافتاده.
وی افزود: من با ساز به ادای کلمات می‌پردازم، به نوعی نقش من در اين موسيقي بي‌كلام، به نوعي با كلام است چرا كه ساز من در كنار يك ساز ملودي و آكومپانيال نواخته مي‌شود به نوعي كه اشعار را با كمانچه مي‌نوازم.
وي در خصوص واژه شرقي براي گروه گفت: به عقيده من موسیقی شرقي مختص به مرزهای خاصی و برای اجراها نمی‌توان مرزبندی تعیین کرد. ما در اين اجراها موسيقي غربي را نمي‌نوازيم ولي نواهايي شنيده مي‌شود كه متعلق به مشرق زمين است.
بابايي ادامه داد: در اين اجرا نواهايي از کشورهای مختلفی چون هند، پاكستان، آذربايجان و ...اجرا مي‌شود. همیشه متداول بوده که کمانچه و پیانو اجرایی آرام و ملایم داشته باشد، اما ما ريتم‌هايی‌ انتخاب کرده‌ایم که متداول نباشد و سعي كرديم از ريتم‌هاي 7، 9 و 13 ضربي و تركيب‌هاي آنها را ايجاد كنيم كه به نوعي تنوع داشته باشند چرا كه من معتقدم موسيقي بايد آنقدر تنوع داشته باشد كه شنونده از شنيدن آن خسته نشود.
وی افزود: ما برداشتهای خودمان را از موسیقی بیان می‌کنیم و وقتی از موسیقی دیگر کشورهای صحبت می‌کنیم منظور این نیست که قطعه در حال اجرا دقیقاً متعلق به همان کشور است، بلکه موسیقی شرقی مرز مشخصی ندارد. ما چارچوب‌ها را باز کرده‌ایم اما چیزی که مشخص است در این کنسرت موسیقی «بلوز» یا «آفریقا» اجرا نمی‌شود.
در ادامه نشست بابک چمن آرا در رابطه با کنسرت بیان داشت: كنسرت گروه شرقي 23 و 24 تيرماه با عنوان «آواهايي براي سرزمين من» برگزار مي‌شود. ما زمان کمی برای اجرای این برنامه و فرصت ما براي تبليغات بسيار محدود بود چرا كه ديروز مجوز اجرا صادر و از همان زمان بليت‌فروشي را آغاز كرديم.
وي ادامه داد: پس از اینکه متوجه شدم برنامه تالار وحدت برای این زمان خالی است، اواخر خرداد درخواست برگزاري اين كنسرت را دادم و طي دو هفته تمام اين اتفاقات شكل گرفت و مي‌‌توان گفت برنامه ما كاملا بي‌حاشيه مجوز گرفت.
چمن‌آرا ضمن بیان اینکه این کار گروه شرقی بعد از 5 سال در حال اجرا است توضیح داد: كنسرت گروه دستان به خوانندگي سالار عقيلي در كاخ سعدآباد، آخرين برنامه آوا خورشيد در برگزاري كنسرت بود كه بعد از آن هيچ كنسرتي توسط مؤسسه برگزار نشد طي ماه‌هاي گذشته تلاش كردم برنامه‌هايي را برگزار نماييم كه به جمع برگزار كنندگان كنسرت‌ها اضافه شويم.
وي در خصوص انتشار آلبوم كنسرت گروه شرقي گفت: تالار وحدت در اين برنامه فقط تصويربرداري شاهد از برنامه‌ را دارد كه اين تصويربرداري حرفه‌اي نيست مطمئنا برنامه ضبط شده تالار را براي انتشار نخواهيم داشت و اگر قرار باشد اثري از گروه شرقي در قالب آلبوم منتشر شود، قطعا ضبط استوديويي خواهد شد.
لازم به ذکر گروه موسيقي شرقي به آهنگسازي و سرپرستی سامان احتشامي 23 و 24 تيرماه از ساعت 21 در تالار وحدت به اجراي برنامه مي پردازد.


کد خبر: 29571

آدرس مطلب: http://www.honarnews.com/vdcdfk0x.yt0n56a22y.html

هنر نیوز
  http://www.honarnews.com