در برنامه سینما روایت مطرح شد؛
فرج الله سلحشور از قرآن به هنر رسید / دغدغه ای در میان متولیان فرهنگی برای تولید حضرت موسی(ع) دیده نمی شود !
9 اسفند 1395 ساعت 11:35
یکصد و هشتمین برنامه سینما روایت همزمان با نخستین سالگرد درگذشت مرحوم فرج الله سلحشور به نمایش فیلم مستند « فرج الله سلحشور» به کارگردانی محمد سعید غدیریان و به تهیه کنندگی یوسف نادری منش اختصاص داشت.
به گزارش هنرنیوز و به نقل از سینما روایت ؛ مستند « فرج الله سلحشور» که از زمره جدیدترین تولیدات انجمن سینمای انقلاب و دفاع مقدس محسوب می شود درحالی در شامگاه هشتم اسفندماه در مجموعه اسوه نمایش داده شد که مورد استقبال حاضرین در برنامه قرار گرفت و برخلاف برنامه های همیشگی سینما روایت ، این بار فیلم مورد نقد و بررسی قرار نگرفت و تنها از سوی محسن علی اکبری تهیه کننده پیشکسوت سینما و یار دیرینه مرحوم سلحشور ، حجه الاسلام و المسلمین بصیر سلحشور فرزند زنده یاد و محمد سعید غدیریان سازنده مستند و با اجرای رسول شادمانی مجری – کار شناس فقط به ابعاد شخصیتی فرج الله سلحشور اشاره گردید. ویژگی های جذاب زنده یاد سلحشور غدیریان کارگردان فیلم مستند «فرج الله سلحشور» با بیان اینکه این مستند به من پیشنهاد شد و من در ابتدا اطلاعات چندانی نسبت به مرحوم فرج الله سلحشور نداشتم افزود: اما در پژوهش های اولیه ای که انجام دادم به ویژگی های ایشان پی بردم که خیلی برای من جذاب بود و همین ویژگی ها بود که موجب شد تا استارت این فیلم زده شود. سلحشور؛ کارگردانی بزرگ و هنرمند انقلابی وی ادامه داد: معتقدم مرحوم سلحشور علاوه براینکه هنرمند و کارگردان بزرگی بود ، یک هنرمند انقلابی بود که به کارهایش اعتقاد داشت و کسی که به کارهایش اعتقاد داشته باشد مطمئن باشید هنگامی که قدم به کاری می گذارد حتما موفق خواهد شد و این یکی از ویژگی مهم ایشان بود که همه ما باید از این ویژگی درس بگیریم. آثار سلحشور سرشار از مسائل اخلاقی و انسانی بود غدیریان تصریح کرد: با وجودی که فیلم های زنده یاد سلحشور، خیلی مسائل حادثه ای نداشت اما سرشار از مسائل اخلاقی و انسانی بود که همین موارد مورد استقبال مخاطب داخلی و خارجی قرار گرفت و این نشان می دهد که ادبیات و جنسی که ایشان در فیلم هایشان داشتند از دیگران متفاوت بوده است. معتقد بود حتی زاویه دوربین هم منطبق بر منبع قرآنی باشد وی به ذکر خاطره ای از مرحوم سلحشور اشاره کرد و گفت: خاطره ای که من از چند نفر شنیدم این بوده که ایشان حتی هنگامی که می خواستند زاویه دوربین را در سریال حضرت یوسف ببندند به قرآن رجوع می کردند و سعی می کردند حتی زاویه دوربین هم منطبق بر منبع قرآنی باشد. «حجت الله والمسلمین بصیر سلحشور» فرزند مرحوم سلحشور نیز در این برنامه ضمن تشکر از سینما روایت و کارگردان فیلم مستند «فرج الله سلحشور» گفت: معتقدم این کار فقط مربوط به آقای سلحشور نیست بلکه فراتر از ایشان است چرا که به بیان یک نوع تفکر و دیدگاه نسبت به سینما و فیلم می پردازد. هنر باید در خدمت آرمانهای انقلاب و اسلام باشد وی افزود: پدرم از دوران کودکی چون در یک خانواده مکتبی بزرگ شده بود با قرآن و اهل بیت مونس بود و حتی مداحی می کرد و ایشان 16 - 17 ساله بودند که بیش از 50 نفر شاگرد داشتند که قرآن درس می دادند و در عنفوان جوانی هم در انقلاب حضور داشتند و چون حس هنری داشتند تصمیم گرفتند هنر را در خدمت آرمانهای انقلاب و اسلام بگیرند. اعتقادی به هنر برای هنر نداشتند فرزند مرحوم سلحشور ادامه داد: مرحوم سلحشور دغدغه مند بود و هنر را برای هنر قبول نداشت ضمن اینکه اعتقادی هم به خلق داستان نداشتند و معتقد بودند هنگامی که ما این همه در طول تاریخ تدین بشر داستان داریم که توسط خداوند رقم زده شده است و پیام آور و عبرت آمیز است چرا نباید از آنان استفاده کنیم. لذا ایشان دوست داشت از این داستانها استفاده کند. مرحوم سلحشور خودش را سینماگر نمی دانست وی اظهار داشت: در مورد تکنیک هم اگر چه پدرم به تکنیک فیلمسازی وارد بود اما اگر کسی در این زمینه ایراد می گرفت می پذیرفت چرا که خودش را اصلا سینماگر نمی دانست و معتقد بود که تنها از تصاویر برای بیان قرآن و معنویات استفاده می کند اما خوشبختانه کسی نمی تواند بگوید که آثارش مخاطب نداشت چرا که اتفاقا مخاطب های میلیونی داخلی و خارجی داشت. ایشان سعی داشت با رسانه تصویری ، تربیت و اصلاح جامعه را برعهده بگیرند. بسیار اصرار داشتند به سمت سینما نرویم! حجت السلام والمسلمین بصیر سلحشور تاکید کرد : کسی که ما را به سمت حوزه و طلبه گی تشویق کرد پدرم بود و ایشان بسیار اصرار داشتند که ما به سمت سینما نرویم و خودش هم خیلی به طلبگی علاقه داشت و قبل از اینکه بیمار شوند تمایل داشتند حتی زندگی را از تهران به قم منتقل کنند. خانواده ما خانواده پدر سالاری بود نه پدر زورگویی وی با اشاره به اخلاق مرحوم سلحشور درخانواده گفت: ایشان در خانواده اخلاق بسیار خوبی داشتند و به هیچ عنوان آدم خشک و عبوسی نبودند و تفریح و سرگرمی و اخلاق هر کدام سرجای خودش بود. ضمن اینکه ایشان همواره در حال نصیحت به ما بودند و سعی می کردند داستان های قرآنی را که مطالعه می کنند برای ما هم بیان کنند. از سوی دیگر ، خانواده ما خانواده پدر سالاری بود البته پدر زورگویی نبود و ایشان همواره احترام پدرانه داشتند. دغدغه ای در میان متولیان فرهنگی برای تولید حضرت موسی(ع) دیده نمی شود فرزند زنده یاد فرج الله سلحشور با اشاره به قصه حضرت موسی (ع) که مرحوم سلحشور دغدغه ساخت آن را داشت افزود: بر این باورم که مهمتر از قصه حضرت موسی در قصه های قرآن چه به لحاظ مفاهیم و چه به لحاظ حجمی وجود ندارد چرا که در این داستان توحید ، نبوت ، اصول و فروع دین ، مسائل امروزه جامعه و دنیا ، مبارزه با صهیونیست ها و مادی گراها ، مبارزه با بی دینی و تربیت جامعه و ... وجود دارد و آقای سلحشور خیلی زحمت کشیدند تا این کار بی نقص نوشته شود تا حداقل علما از آن ایرادی نگیرند اما متاسفانه در میان متولیان فرهنگی ؛ دغدغه تولید احساس نمی شود درحالی که حضرت آقا ، طی سه ماه گذشته دو بار تاکید برای ساخت این اثر داشتند اما اصلا دغدغه ای برای تولید دیده نمی شود و من نمی دانم که براستی ریشه آن چیست؟ امروز نیاز به همچون حضرت خدیجه (س) داریم تا تمام هزینه های تولید حضرت موسی را تقبل کند وی در پاسخ به این سوال که پروژه حضرت موسی (ع) هم اکنون در چه مرحله ای است گفت: این پروژه لب پیش تولید ایستاده است در حالی که همه چیز آن آماده است و می باید پیش تولید آن شروع شود ولی نبود بودجه موجب شده که این کار کلید نخورد. اسپانسرها هم ریسک تقبل بودجه کامل این سریال را ندارند و تهیه کننده هم جرائت نمی کند به صراحت اعلام کند که سرمایه این اثر بر می گردد هر چند که ما معتقدیم این سریال می تواند پولش را برگرداند. یعنی اگر مدیریتی برای فروش سریال بشود مثل مدیریتی که هم اکنون برای فیلم حضرت محمد(ص) برای فروش جهانی آن می شود ، حتما سریال حضرت موسی خواهد فروخت. اگر چه ما در این لحظه نیاز به یک نفری همچون حضرت خدیجه (س) در جامعه داریم که بیاید تمام هزینه های این سریال را تقبل کند تا این موضوع به گوش جهانیان برسد. فرج الله از قرآن به هنررسید نه از هنربه قرآن «محسن علی اکبری» تهیه کننده پیشکسوت سینما و یار قدیمی زنده یاد سلحشور در این برنامه با بیان اینکه فرج الله از قرآن به هنررسید نه از هنربه قرآن و این شاید تنها شاخصه مرحوم سلحشور بود افزود: یادم می آید در زمان قبل از انقلاب یعنی سال 51 که من نوجوانی بیشتر نبودم در گروه های تئاتری که ایشان در مسجد جوادالائمه (ع) تهران به راه انداخته بود و سعی می کرد جوانان را به بهانه تئاتر وارد فضای قرآنی کند حضور داشتم . این درحالی بود که دغدغه فرج الله سلحشور، دغدغه فرهنگ قرآنی بود و هر موفقیتی هم که ایشان بدست آورد به برکت قرآن بود. قرآن ؛ تمام دغدغه های سلحشور بود علی اکبری با اشاره به اولین فیلمی که با مرحوم سلحشور کار کرده بود یادآور شد: سال 61 اولین فیلمی که من با ایشان همکاری داشتم فیلم «گورکن» اثر آقای هنرمند بود که مرحوم فرج الله ، نقش اول را برعهده داشتند و این فیلم در دزفول زیر موشک باران ساخته شد و ایشان علاوه براینکه آدم شجاعی بودند همیشه آماده مرگ بودند و همواره یکی از مشوقین دزفولی ها بودند که در شهر بمانند و ایستادگی کنند. بعدها در سریال «ایوب پیامبر» و «اصحاب کهف» به عنوان تهیه کننده با ایشان همکاری کردم و به یاد دارم که تمام دغدغه های ایشان ، مسائل قرآنی بود. هیچگاه دغدغه دستمزد خودش را نداشت وی تصریح کرد: شاید بتوان گفت که اکثر کارگردانان در وحله اول به دنبال دستمزد خودشان هستند اما زنده یاد سلحشور تنها کارگردانی بود که من طی این 34 سالی که در سینما فعالیت می کنم هیچگاه دغدغه دستمزد خودش را نداشت و معتقد بود اول دستمزد عوامل پرداخت شود و اگر پولی باقی ماند دستمزد او را بپردازند و این روحیه به تربیت قرآنی وی برمی گشت. «محمدحسین نیرومند» مدیرعامل انجمن سینمای انقلاب و دفاع مقدس هم دقایق کوتاهی به خاطره ای از مرحوم سلحشور پرداخت و گفت: حدود دو ماه قبل ، خدمت مقام معظم رهبری رسیدبم و ایشان خاطره ای از زنده یاد سلحشور نقل کردند و فرمودند « سالهای قبل ، آقای سلحشور طرح فیلمنامه موسی را با من مطرح کردند و ابراز تمایل برای تولید داشتند و من به ایشان گفتم شما بروید و پروژه موسی را کار کنید اما بعد از آن نزد من بیایید تا من سوژه خوبی را به شما بگویم و آن را کار کنید که اتفاقا آن سوژه ، داستان حضرت یوسف (ع) بود و خود آقای سلحشور به سراغ این سوژه رفته بودند. » مرحوم سلحشور، بین المللی ترین کارگردان مجموعه های تلویزیونی بود نیرومند اضافه کرد: این امر نشان می دهد که مقام معظم رهبری هم تمایل به تولید داستان حضرت یوسف (ع) را داشتند. ضمن اینکه معتقدم مرحوم سلحشور، بین المللی ترین کارگردان مجموعه های تلویزیونی و حتی سینمایی ایران بود و سریال حضرت یوسف ، نزدیک به یک میلیارد مخاطب در سطح جهان داشت.
کد خبر: 94128
آدرس مطلب: http://www.honarnews.com/vdcdjf0n.yt0ox6a22y.html