در نشست خبری فیلم «بارکد» مطرح شد

نه فیلسوفم، نه شاعر؛ برای سرگرمی فیلم می‌سازم

18 بهمن 1394 ساعت 12:26

من نه فیلسوفم، نه شاعر و نه دنبال بیانات بزرگ سیاسی. من برای سرگرمی فیلم می‌سازم و دوست دارم در وهله اول مخاطب با این فیلم کیف کند و خیلی دنبال مفاهیم عمیق و پیچیده آن چنانی نیستیم.


به گزارش هنرنیوز؛نشست خبری فیلم سینمایی «بارکد» با حضور عوامل این فیلم در کاخ جشنواره برج میلاد برگزار شد.

در این نشست خبری مصطفی کیایی،‌تهیه کننده و کارگردان این فیلم گفت: ما در این فیلم با فیلمنامه ای روبرو هستیم که هیجان و ‌کمی دیوانه بازی دارد و این برای آن است که مخاطب بیشتر از این فیلم خوشش بیاید. در اقع ما کلا با شخصیت‌های رئالی روبرو نیستیم و آن هیجان و فانتزی بودن در شخصیت‌ها هم وجود دارد. تقریبا تمام بازیگرانم اولین انتخابم بودند و به نظرم چیزی که در ذهنم بود را با تلاش و انرژی خودشان به آن کاراکترها افزودند و در کل شخصیت‌های خوبی از آب درآمدند.

تهیه کننده و کارگردان بارکد درباره دلیل این که این فیلم را خودش تهیه کنندگی کرده است،‌گفت:‌ در واقع من بعد از عصر یخبندان تصمیم گرفتم خودم تهیه کننده کارهای خودم باشم. حتی قرار بود پارازیت را هم خودم تهیه کنم. حقیقت این است که در سینمای ما گاهی اوقات معنای سرمایه گذار و تهیه کننده خلط شده است. در حالیکه تهیه کنندگی به معنای حمایت‌های کلی از بدو تولید تا نمایش فیلم است. و این مراحلی مانند تبلیغات، زمان اکران مناسب، و سیاستگذاری کلان فیلم برای نمایش و سلیقه ای که باید اعمال شود را شامل می‌شود. اما بهر حال تیم خوب و همدلی داشتیم و باعث می‌شد که این تهیه کنندگی کار برایم کار سختی نباشد.

مصطفی کیایی تصریح کرد: من نه فیلسوفم، نه شاعر و نه دنبال بیانات بزرگ سیاسی. من برای سرگرمی فیلم می‌سازم و دوست دارم در وهله اول مخاطب با این فیلم کیف کند و خیلی دنبال مفاهیم عمیق و پیچیده آن چنانی نیستیم.

در ادامه این نشست،‌ محسن کیایی بازیگر این فیلم گفت: من آن چیزی را بازی می‌کنم که کارگردان می‌خواهد بازی می‌کنم. اگر بخواهم چیزی را که خودم میخواهم را بازی کنم کم کم تکراری میشوم و از این جهت آدم زرنگی هستم! ‌چرا که از این جهت تلاش می‌کنم که چیزی را بازی کنم که کارگردان میخواهد.

پژمان بازغی نیز درباره نخستین تجربه همکاری با مصطفی کیایی گفت: من نقش دو بازی می‌کنم ولی نقش دست دوم بازی نمی کنم. این کار هم از آن نقش‌هایی بود که به خاطر فیلمنامه و به خاطر اینکه تمام گروه از دوستان خوب من بودند دلم میخواست در آن حضور یابم، ‌به خصوص که ده سال هم بود که با بهرام رادان هم کار نکرده بودم و کارهای کیایی‌ها را دوست داشتم و دلم می‌خواست بتوانم آن را به خوبی از آب در بیاورم.

بازغی در ادامه تصریح کرد: ما جشنواره‌های موضوعی خیلی کم داریم. در سال ۲۰۰ فیلم سینمایی می‌سازیم و بسیاری از کار اولی‌ها را وارد این جشنواره نمی کنیم این برخورد خوش آمدگویی خوبی به این نسل جوان نیست. و اینکه ما این کارگردان‌های اولی را در تعلیق قرار بدهیم خوب نیست. چرا که با این اتفاق نه بازیگر وارد این فیلمها می‌شود، نه تهیه کننده. و هم ممکن است کارگردان به بیراهه برود.

هم چنین بهرام رادان خاطرنشان کرد: کار کردن با یک کارگردان برای دفعه اول سخت است و این اتفاق برای دفعات بعد خیلی راحت تر می‌شود. ما دفعات قبل نتوانستیم بنشینیم و با کیایی برای نقش کلنجار برویم. ولی این بار راحت تر نشستیم و به یک نقطه نظر مسترکی رسیدیم. این که این شخصیت با شخصیت واقعی خودم هم فرق می‌کرد نکته ای بود که برایم جذاب بود. البته مخالف این هستم که این فیلم کمدی است. این فیلم فضای متفاوت و فانتزی دارد ولی باید آن را چیزی غیر از کمدی تعریف کنیم.

مدیر فیلمبرداری بارکد نیز ضمن اشاره به سومین تجربه همکاری با مصطفی کیایی گفت: واقعیتش این است که سینمای کیایی سلیقه من نیست ولی او اینقدر ویژگی‌های مثبت دارد که بخواهی با او همکاری کنی. مصطفی کیایی انقدر انرژی مثبتی دارد که ویژگی‌های او و تیمش می‌تواند الگو باشد برای سینما. سینمای او قصه گوست و ویژگی‌های شخصیتی مثبت او و همکاران مثبتش باعث تولید یک فیلم خوب و یک مسیر درست می‌شود.

همچنین جعفری جوزانی تدوینگر فیلم درباره پنجمین همکاری خود با کیایی گفت: جهان این فیلم جهان دیوانه ای است که نه بهم ریخته بود نه خسته کننده و نه عصبانی کننده. و تمام تلاش من این بود که این موضوع را در تدوین هم لحاظ کنیم.

عبدالعلی زاده منتقد سینما نیز درباره بارکد ضمن اشاره به تجربه موفق این فیلم گفت: فیلم پرلوکیشنی است و کار فیلمبرداری آن هم به خاطر این تعدد لوکیشن سخت است. این فیلمها فرصت‌های خوبی را برای درخشش بازیگران فراهم می‌کند و از این حیث از جنس سینمای جهان است که ممکن است که ماندگاری نقشها منجر بشود. و بازیگرا هم خوب بودند و از این جهت نیز بارکد موفق است. اما به هر حال گویی شتاب زده هستند و کاش کیایی کمی با تامل بیشتری فیلم بسازد. دیالوگ‌ها هم بشدت دیالوگ‌های خوبی هستند و شوخی‌های کلامی خیلی خوب بود ولی ای کاش شوخی‌ها به سمت شوخی‌های جنسی نمی رفت که اینطور شاید فیلم تمیزتر می‌شد.


کد خبر: 88558

آدرس مطلب: http://www.honarnews.com/vdcdjk0j.yt0jk6a22y.html

هنر نیوز
  http://www.honarnews.com