برگزاری نشست هنرهای تجسمی و انقلاب اسلامی در حوزه هنری
قدیریان:جنس وجودی هنر انقلاب، جنس وجودی هنر غرب نیست
26 فروردين 1392 ساعت 16:13
عبدالحمید قدیریان در نشست هنرهای تجسمی و انقلاب اسلامی ویژه «روز هنر انقلاب اسلامی» گفت: رهبر انقلاب که در آن زمان سمتهای دیگری داشت به همراه گروهی از روحانیون کمک کردند که گروهی از هنرمندان دور هم جمع شدند.جنس وجودی هنر انقلاب، جنس وجودی هنر غرب نیست بلکه کلام نور است.
به گزارش هنرنیوز؛ نشست هنرهای تجسمی و انقلاب اسلامی ویژه «روز هنر انقلاب اسلامی» با حضور محمد خزایی، دکتر مرتضی حیدری، عبدالحمید قدیریان، دکتر مرتضی گودرزی دیباج و جمعی از هنرمندان مرکز هنرهای تجسمی حوزه هنری، امروز دوشنبه ۲۶ فروردین در تماشاخانه مهر حوزه هنری برگزار شد.
همزمان با روز هنر انقلاب اسلامی و روز شهادت شهید سید مرتضی آوینی، نشست هنرهای تجسمی و انقلاب اسلامی ویژه «روز هنر انقلاب اسلامی» با حضور محمد خزایی، دکتر مرتضی حیدری، عبدالحمید قدیریان، دکتر مرتضی گودرزی دیباج و جمعی از هنرمندان مرکز هنرهای تجسمی حوزه هنری، امروز دوشنبه ۲۶ فروردین در تماشاخانه مهر حوزه هنری برگزار شد.
در ابتدای این نشست دکتر مرتضی حیدری گفت: ما در جایی قرار گرفتهایم که بعضی از خاطرات جالب، متنوع و بعضی از این خاطرات تاسف بر انگیز است. اما چرا تاسف برانگیز؟ حوزه هنری جای مقدسی بوده است که هنرمندان خود جوش و انقلابی و فرزندان خوب حضرت روح الله به طور طبیعی دور هم جمع شدهاند و یک محفل هنری و در عین حال انقلابی را پی گرفتهاند که ثمره این بنا شاید از همان نقطه آغاز است.
وی ادامه داد: ما تصوری از مجموعههای هنری در طول تاریخ داشتهایم. دوره صفویه را یک دوره باشکوه میدانیم. میراث فرهنگی به جا مانده از آن دوره در حوزههای فقه و ادب، هنر، معماری، نگارگری، خوشنویسی و... نشانه ممتاز و برجسته این زمینهها در آن دوره است. وقتی به عقبتر از این دوره یعنی به مکتب هرات نگاهی میاندازیم میبینیم که این مکتب زمینهساز این حرکت با شکوه است که تجلی آن، در دوره صفویه نمود پیدا کرده است.
حیدری بیان کرد: از حضرت امام صادق (ع) در مفتاح الحیات جملهای داریم که فرمودند: «حسن همجواری شهرها را آباد و عمر را افزون میسازد». هنر توسط یک فرد ساخته نمیشود اگر چه استثنایی هم چون ابوالقاسم فردوسی وجود دارد. در حوزه هنری به طور طبیعی و آرام آرام، افراد همدیگر را پیدا کردند.
وی با بیان اینکه زمانی که در حوزه هنری نقاشی میکشیدیم در جای دیگر شب شعری برگزار میشد، خاطرنشان کرد: رسول ملاقلیپور در عبور از کنار نقاشان توانست ترکیب بندی را بیاموزد تا بعد در سینما به کار برد. اما جای تاسف دارد که این با هم بودن و حسن هم جواری را از دست دادهایم.
حیدری در ادامه افزود: هنرمندانی چون چلیپا، عالی و... از حوزه هنری نگهبانی کردهاند و حوزه را نظام دادهاند. جای تاسف دارد که چرا این هنرمندان امروز در حوزه هنری حضور ندارند و چه کسی رغبت حضور آنها را در حوزه از بین برد. امیدوارم به همت دکتر گودرزی دیباج و جناب مومنی این تجمع دوباره صورت بگیرد.
در ادامه این نشست محمد خزایی با اشاره به آثاری که در هنرهای تجسمی ارائه میشود، گفت: معمولا به سه طریق هنرمند این آثار را ارائه و مخاطب دریافت میکند. اول اینکه یک اثر تجسمی به صورت طبیعت بازنمایی شود یا هنرمند به صورت تجریدی هر جایی را که نیاز نباشد حذف میکند و به صورت سادهتر ارائه میدهد و برداشت سوم ارائه اثر به صورت نمادین است.
وی ادامه داد: در هنرهای تجسمی ما در برخی از این سه طریق خوب کار شده است و برخی جاها کمرنگتر است. تاریخ نویسان فرنگی یکی از دلایل ندشتن توفیق طبیعت گرایی در هنر ما را به اسلام نسبت دادهاند که هنرمندان ما این خلا را با تزیین و نقشهای تجریدی و فرمهای نمادین پر کردهاند.
خزایی افزود: در اینجا این سوال مطرح میشود که آثار ارائه شده در سیلک کاشان که کاملا به صورت تجریدی است آیا اسلامی در آن زمان وجود داشته است؟
وی با اشاره به اینکه وجه نمادین و تجریدی آثار هنری در اوایل انقلاب جایگاه خاصی دارد، اذعان کرد: با نگاه به پوستر گودرزی میبینیم که در تابلوی او رزمندههایی در حال عبور هستند و گرد و غباری زمینی به یک گرد و غبار آسمانی و به گلهای زیبایی تبدیل میشود که روی سر رزمندگان در حال باریدن است.
خزایی در پایان بیان کرد: در پوستر دیگری از شریفی رزمندهای را میبینیم که در حال وضو گرفتن است و تصویری که در آب افتاده، چهره خورشید و نه چهره خود شخص است که این نمادین بودن آثار را میرساند.
سخنران بعدی این مراسم عبدالحمید قدیریان بود که در ابتدای صحبتهای خود گفت: امام ترجمان جدیدی از اسلام مطرح کرد. اگر اسلام تعریف جهان بینی را پالایش روح و خوب بودن و رعایت مسایل شرعی میدانست، امام عنصر دیگری را به آن اضافه کرد و به این موضوع رفعت داد. امام اعلام کرد که همه پیامبران برای ایجاد حکومت آمدند. وقتی با این منظر نگاه میکنیم هنر شکل دیگری میگیرد.
این هنرمند نقاش ادامه داد: باید در فضایی به هنر انقلاب نگاه کرد که عدهای از جوانان سعی کردند در فضای انقلاب و جنگ همدلی کنند و خواستند به نوعی در صف مقدم باشند. هر کسی به اندازه توان خود فعالیت کرد تا در این صف دیده شود.
قدیریان افزود: تعدادی از جوانان هم در راستای فضای ظلم ستیزی که امام ایجاد کرده بود توان نقاشی کشیدن و شعر گفتن و موسیقی را داشتند لذا به این وادی آمدند. اما نگرانی هم وجود داشت که یک سری از بینشهایی که زیاده از حد محدودیت ایجاد میکنند، مجسمهسازی و نقاشی را حرام اعلام کنند.
کد خبر: 56535
آدرس مطلب: http://www.honarnews.com/vdcdkk0k.yt09s6a22y.html