مسعود دلخواه:
وجه بینالمللی جشنواره تئاتر فجر باید قویتر شود
3 بهمن 1389 ساعت 16:39
مسعود دلخواه گفت: «جشنواره بینالمللی تئاتر فجر به عنوان مهمترین اتفاق تئاتری سال، همواره در ابعاد مختلفی نظیر معرفی استعدادهای جوان و جدید به جامعه تئاتری، معرفی تئاتر ایران به مهمانهای خارجی و معرفی نمونههای تئاتر غیرایرانی به هنرمندان و تماشاگران داخل تاثیرگذار بوده است.»
به گزارش هنرنیوزبه نقل از روابط عمومي بيست ونهمين جشنواره بينالمللي تئاتر فجر، مسعود دلخواه، نویسنده و کارگردان تئاتر درباره حضور جوانان در جشنواره تئاتر فجر گفت: «این جشنواره امکانی است برای سطوح مختلف از هنرمندان آماتور تا حرفهای و از جوانان تا پیشکسوتها. ما در جشنواره سه بخش تجربههای نو، دانشگاهی و پایاننامههای برگزیده و نیز جشنواره جشنوارهها داریم که استعدادهای جوان و نو را کشف و معرفی میکند.»
دلخواه درباره حضور طیفهای مختلف فکری و اجرایی تئاتر در جشنواره فجر گفت: «من فکر میکنم جشنواره تئاتر فجر، سال به سال این سفره را گستردهتر کرده تا هیچ گونه اثر نمایشی باارزش که در طول سال در عرصه تئاتر کشور اجرا شده، از ورود به این جشنواره باز نماند و تقریبا راه برای همه باز است.»
وی همچنین اظهار کرد: «داوریها نسبی است و ممکن است در داوریهایی که صورت میگیرد، برخی آثار خوب به خاطر محدودیت، از حضور در این جشنواره بازمانده باشند و امکان برگزیده شدن نداشته باشند.»
این کارگردان تئاتر درباره بخش بینالملل گفت: «دعوت از نمایشهای خارجی در جشنواره فجر با افت و خیز همراه بوده است؛ به این معنا که بعضی سالها یکی دو اثر خوب و ارزنده دعوت و ارائه شده و مخاطبان تئاتر هم از آن استقبال کردند و زمانهایی هم نمایشهای ضعیف خارجی دعوت شده که تماشاگران واقعا تعجب میکردند این آثار چگونه به جشنواره فجر راه پیدا کردهاند.»
وی تاکید کرد بسته به هیات انتخاب آثار و نیز به خاطر ارسال آثار نمایشهای خارجی از طریق فیلم ویدئویی، سال به سال کیفیت این بخش فرق میکرد.
دلخواه تصریح کرد: «برای اینکه جشنواره بینالمللی تئاتر فجر اعتبار خود را حفظ کند و وجهه قویتری پیدا کند، باید بخش بینالملل خود را قویتر کند زیرا این جشنواره وقتی میتواند یدک بینالمللی را با افتخار به همراه خود داشته باشد که حداقل نیمی از آثار آن از نمایشهای بینالمللی و کارگردانهای شناخته شده در کشورهای مختلف باشد.»
وی پیشنهاد داد: «محور اصلی جشنواره باید بر ارتقای کیفیت هنری باشد و تاکید بر هرچه حرفهایتربودن گروهها و آثاری که عرضه میشود به خصوص در سطح بینالمللی در غیر این صورت ما یک جشنواره ملی داریم که بخش بینالمللی هم دارد.»
این استاد دانشگاه تاکید کرد: «این جشنواره باید بیشتر به سمت حرفهای شدن برود. برخی از بخشهای جشنواره را حذف کنیم زیرا اینها تمرکز را از آن محور اصلی دور میکند و اگرچه ممکن است باعث وسعت جشنواره از نظر کمی شود اما ممکن است از نظر کیفی به ضرر آن باشد.»
وی ادامه داد: «ما باید این جشنواره را به سمتی ببریم که حرفهایترین گروههای تئاتری ایران از پیشکسوت و جوان در کنار کارگردانها و گروههای حرفهای خوب و شناخته شده دنیا بتوانند ابراز وجود کنند و جشنواره اعتبار حرفهای بالاتری به دست بیاورد.»
گفتني است بيستونهمين جشنواره بينالمللي تئاتر فجر از 16 بهمن تا 1 اسفندماه با دبيري «محمد حيدري»در تهران و شهرستانها برگزار ميشود.
کد خبر: 22965
آدرس مطلب: http://www.honarnews.com/vdcdkn0x.yt0x96a22y.html