مینو فرشچی در گفتگو با هنرنیوز:

تهیه کننده‌ها برای فیلمنامه نویس‌ها درد سرساز شده‌اند

9 آذر 1392 ساعت 10:54

یک فیلمنامه نویس سینما و تلویزیون گفت: با وجودی که فیلمنامه نویسان مغز متفکر هر پروژه نمایشی محسوب می‌شوند اما متاسفانه کمترین دستمزد را دریافت می‌کنند و آخرین نفراتی هستند که تهیه کننده با آنان تسویه حساب می‌کند.


مینو فرشچی فیلمنامه نویس سینما و تلویزیون در گفتگو با خبرنگار سینمایی هنرنیوز با اشاره به برگزاری نخستین نشست «هم‌اندیشی رشد و تعالی در سیما» که با حضور علی دارابی (معاون سیما)، و مدیران شبکه‌های سیما با فیلمنامه‌نویسان و نویسندگان مجموعه‌های نمایشی در روزهای گذشته برگزار شد افزود: صحبت‌های خوبی از سوی فیلمنامه نویسان در این جلسه بیان شد و همه دوستان فیلمنامه نویس، خواستار آن بودند که از این به بعد بابت نگارش فیلمنامه‌های تلویزیونی با خود تلویزیون قرار داد ببندند و دستمزدشان را از تلویزیون دریافت کنند. چرا که متاسفانه وجود واسطه‌ای مثل تهیه کنندگان برای فیلمنامه نویسان درد سرساز شده و بسیاری از فیلمنامه نویسان مزدشان را به موقع نمی‌گیرند و تهیه کنندگان با وجود فشارهای زیادی که به فیلمنامه نویسان برای زود‌تر آمدن کردن متن‌ها می‌آورند اما هنگام پرداخت دستمزد، فیلمنامه نویسان آخرین افرادی هستند که دستمزدشان را-آن هم با مبالغ بسیار ناچیز-دریافت می‌کنند.
فیلمنامه نویس فیلم سینمایی «شوکران» با بیان اینکه فیلمنامه نویسان کار مکانیکی نمی‌کنند تا در هر شرایطی بتوانند اثری را خلق کنند اضافه کرد: آنان مجبورند که ذهن‌‌ رها و آزادی داشته باشند. بنابراین اگر قرار باشد به دنبال هر متنی که می‌نویسند، چند برابر آن زمان را برای دریافت حق الزحمه خود بدوند دیگر اعصابی برای نگارش متن‌های جدید برایشان باقی نمی‌ماند. سال‌ها قبل که من با تلویزیون کار می‌کردم به یاد دارم که دستمزد فیلمنامه نویسان را تلویزیون پرداخت می‌کرد و حتی اگر فیلمنامه نویسی برای دریافت دستمزد خودش در زمان مقرر مراجعه نمی‌کرد باز هم چک وی در حسابداری تلویزیون همچنان آماده بود ولی درحال حاضر بسیاری از تهیه کنندگان، متاسفانه دستمزد فیلمنامه نویس را نگه می‌دارند و بعد از اینکه دستمزد بازیگران چهره را دادند اگر پولی باقی ماند تازه به یاد فیلمنامه نویس می‌افتادند که پولش را - آن هم تا جایی که بتوانند از آن کم می‌کنند- بدهند. و این رفتار بسیار برای فیلمنامه نویسان رفتار بدی است چرا که با فرهنگی‌ترین بخش یک کارنمایشی با بی‌فرهنگی برخورد می‌کنند و نتیجه‌‌ همان خواهد شد که اکثر فیلمنامه‌ها کم رمق و شبیه به هم نوشته می‌شود که نتیجه آن از دست دادن مخاطب است. بنابراین تشویقی که می‌تواند فیلمنامه نویس بشود این است که مورد ارج و قرب قرار بگیرد و فیلمنامه نویس همواره با در دست داشتن چک خود، به دنبال نقد کردن آن به جاهای مختلف شکایت نکند.
این بانوی فیلمنامه نویس کشورمان ادامه داد: خوشبختانه آقای دارابی در این جلسه، گوش شنوایی داشتند و همه موارد را هم، به خوبی گوش می‌دادند و هم، یاد داشت برداری می‌کردند. ضمن اینکه خبر دادند که تصمیم‌های تازه‌ای در این زمینه گرفته شده تا روابط بین نویسندگان فیلمنامه با تلویزیون بهتر از قبل شود.
نویسنده مجموعه «بدون شرح» تصریح کرد: باعث خوشحالی همه نویسندگان بود که معاونت سیما به این فکر افتادند تا برای پیشرفت کار‌ها سیاست‌های تازه تری را طرح ریزی کنند ضمن اینکه یادمان نرود که تلویزیون به دلیل پخش سریال‌های ماهواره‌ای؛ بخش زیادی از تماشاگران خود را از دست داده است. لذا ضروری است که تلویزیون سوژه‌های جذاب تری را تولید کند. هرچند که می‌دانیم برنامه‌های جذاب‌تر، نیازمند متن‌های جذاب‌تر است.
می‌نو فرشچی با اشاره به سخنان خود در این نشست یاد آور شد: من در این جلسه طی صحبت کوتاهی گفتم اگر بنا است به گفته حضرت امام (ره)، تلویزیون دانشگاه باشد. باید بیشترین بودجه صرف کارهای نمایشی بشود تا بتوانیم به این هدف حضرت امام نزدیک‌تر شویم چرا که ما با ساخت و پخش نمایش‌های مناسب است که می‌توانیم به جامعه آموزش بدهیم، چاره جویی کنیم ومسائل و معضلات را مطرح و راه حل ارائه دهیم.
وی با بیان اینکه من به این جلسه خوشبین هستم چرا که هیچ‌گاه امیدم را ازدست نمی‌دهم خاطر نشان کرد: همین که یکی از مسئولین ارشد تلویزین قصد برنامه ریزی بهتری برای ساخت پروژه‌های نمایشی دارد و در اولین گام هم، تعدادی از فیلمنامه نویسان را دعوت می‌کند این می‌تواند یک امتیازمثبت برای آن مسئول و تلویزین باشد. چرا که فیلمنامه نویسان مغز متفکر برنامه‌های نمایشی محسوب می‌شوند و اگر خودنمایی نباشد باید بپذیریم که این فیلمنامه نویسان هستند که اگر خوب بنویسندما شاهد کارهای نمایشی بهتری خواهیم بود.
به گفته نویسنده فیلمنامه «ازدواج به سبک ایرانی» یکی دیگر از مواردی که معاونت سینما در نشست «هم اندیشی رشد و تعالی در سیما» مطرح کرده است نگارش فیلمنامه‌های طولانی و بالای ۱۰۰ قسمت و بهره گیری فیلمنامه نویسان از سوژه‌های طنز بوده است. مینو فرشچی در این مورد افزود: آقای دارابی نگارش سریال‌های طولانی و بالای ۱۰۰ قسمت و ساخت مجموعه‌ها و تله فیلم‌های طنز را یکی از اولویت‌های تلویزیون عنوان کرد چرا که معتقد بودند جامعه امروز ما نیازمند روحیه شاد‌تر است. این در حالی است که مردم هم خیلی تمایل به دیدن مشکلات و مصایب نیستند چون که خودشان در شبانه روز همواره درگیر همین مشکلات هستند. بنابراین مردم می‌خواهند شاهد سریال‌هایی باشند که در آن خانواده محور باشد و فرزندان از بودن در محیط گرم خانواده لذت ببرند. لذا اگر این فضا‌ها را در تلویزیون نبینند به دنبال سریال‌های با رنگ و لعاب بیشتر ماهواره‌ها که متاسفانه تعداد آنان به شدت هم افزایش یافته است پناه می‌برند.


کد خبر: 66345

آدرس مطلب: http://www.honarnews.com/vdcdks09.yt09o6a22y.html

هنر نیوز
  http://www.honarnews.com