بی نظمی در روابط عمومی جشنواره موسیقی فجر برای ساماندهی خبرنگاران؛

برای پوشش ۱۱ سالن و ۱۸ اجرا در روز، فقط یک خبرنگار !!

خبرنگاران حتی ردیف هم در سالن‌ها ندارند

25 بهمن 1390 ساعت 12:47

بیست و هفتمین دوره جشنواره موسیقی فجر در حالی آغاز به کار کرد که متاسفانه برنامه‌ریزی مطلوبی برای ساماندهی خبرنگاران صورت نگرفته و یا اگر این اتفاق افتاده، تنها بخشی از رسانه‌ها از آن برخوردار بوده‌اند! و تبعیض زیادی بین رسانه‌ها توسط روابط عمومی صورت گرفته است.



 در همین راستا می‌توان جشنواره موسیقی فجر را با تئاتر و فیلم فجر و میزان توجه به خبر نگاران در هر سه رخداد ویژه هنری سال مورد واکاوی قرار داد.
در مقدمه باید گفت، اساساً خبرنگاران رسانه‌ها، به جشنواره فیلم فجر، برای پوشش این رخداد، تمایل بیشتری دارند تا جشنواره‌های دیگر؛ و به همین دلیل است که خبرنگاران حتی حوزه‌های دیگر را - غیر از فرهنگ و هنر - همیشه در سالن رسانه‌های جشنواره فیلم فجر می‌بینیم. اما جشنواره تئاتر و موسیقی فجر با این اقبال مواجه نیست. برای مثال جشنواره تئاتر که همزمان با فیلم هم برگزار می‌شود، زیر سایه اخبار فیلم فجر قرار می‌گیرد. اما اگر نخواهیم از بحث دور شویم باید بگوییم جشنواره تئاتر فجر اگرچه کمتر از جشنواره فیلم؛ اما بیش از وسع و بضاعت‌اش به خبرنگاران توجه می‌کند و برای آن‌ها و فعالیت‌شان ارزش قایل است. شاید ادله‌ای برای این موضوع هم، این باشد که مدیران چون بازتاب خوب رسانه‌ای را شاهد نبوده‌اند؛ معاون هنری در آیین پایانی جشنواره تئاتر فجر اعلام کرده است که سال آینده جشنواره تئاتر با فیلم همزمان برگزار نخواهد شد؛ این موضوع بیش از هر مساله لزوم حضور خبرنگاران برای بازتاب رخداد را تاکید می‌کند.
در این دوره جشنواره موسیقی فجر اما؛ متاسفانه این اتفاق نیافتاده است. در این دوره برای بازتاب خبرهای ۱۱ سالن (تالار وحدت، رودکی، ایوان شمس، نیاوران، تئاتر شهر، ارسباران، اندیشه، پژوهشکده فرهنگ و هنر، سوره، برج میلاد و خانه هنرمندان) که مربوط به اجراها و سخنرانی در جشنواره موسیقی است و ۱۸ اجرا در روز و یک سخنرانی خواهد بود؛ تنها ۱ تا ۲ خبرنگار برای رسانه‌های مکتوب و مجازی در نظر گرفته شده است. این البته مقدمه‌ای است بر بی برنامگی و تبعیض روابط عمومی جشنواره؛ چراکه اجراها همه از ساعت حدود ۱۸ تا ۲۳ و به طور همزمان است و تکرار هم ندارد و طبیعی است که خبرنگاران حتی اگر دو نفر باشند نمی‌توانند به خوبی این رویدادها را پوشش دهند . این بی برنامگی حتی در جشنواره تئاتر که به شدت با محدودیت مواجه هستند هم اتفاق نیافتاد. در نظر بگیرد تئاتر شهر با سالن‌هایی که در آن هست، اعم از کارگاه نمایش با ۴۲ تا ۹۹ نفر؛ چهارسو با ۱۲۲ نفر؛ قشقایی با ۱۱۵ نفر و سایه با ۱۰۳ نفر؛ در هر اجرا با درخواست خبرنگار (تاکید می‌کنم خبرنگار) ۱ بلیط در اختیار او قرار می‌گرفت؛ اما متاسفانه مثلا برای اجراهای برج میلاد با ظرفیتی حدود ۱۸۰۰ نفر؛ برای هر رسانه (تاکید می‌کنم هر رسانه نه هر خبرنگاری که کارت ویژه خبری جشنواره دارد) ۱ بلیط در نظر گرفته شده است؛ آن هم با مشکل فراوان؛ و توجیح‌شان هم این جمله‌ی معروف و مشهور «محدودیت داریم»! داریم است. بعد وقتی سر از سالن‌ها در میاوری نه از خبرنگار آشنا!! خبری هست و نه از ردیفی برای خبرنگاران، که هر ساله در جشنواره به عنوان احترام به این بخش در نظر گرفته شده بود. در چند سال گذشته هیچگاه تا این میزان خبرنگاران مورد بی توجهی و بی احترامی از طرف روابط عمومی جشنواره قرار نگرفته بودند که حتی مجبور باشند برای پوشش مناسب خبر در ۱۱ سالن و ۱۸ اجرا سرگردان مانده و روابط عمومی هم با رسانه‌های همسو با خود! به تعریف و تمجید از بزرگترین رویداد موسیقی کشور بپردازد.


کد خبر: 37275

آدرس مطلب: http://www.honarnews.com/vdcdkx0s.yt0556a22y.html

هنر نیوز
  http://www.honarnews.com