در خانه فیلم فردوس مطرح شد؛

سریال«زمانه» نگاهی متفاوت به عشق، انتقام، بخشش و قضاوت داشت

8 اسفند 1391 ساعت 15:11

نویسنده مجموعه تلویزیونی«زمانه» در نشست نقد این سریال گفت: كار دشواري پيش رو داشتيم، چرا كه قرار بود درباره عشق، انتقام، بخشش و قضاوت كار كنيم. سوژه‌اي كه شايد در تمام دنيا يكسان و حتي تكراري باشد، اما نياز به نگاه متفاوت دارد.


به گزارش هنرنیوز به نقل از روابط عمومی فرهنگسرای فردوس، در ابتدای نشست خانه فیلم فردوس، اسماعیل عفیفه تهیه کننده سریال «زمانه» در خصوص سابقه آشنایی اش با حسن فتحی اشاره کرد وگفت:حسن فتحی اولین و نخستین گزینه برای ساخت فیلم هایم است .
وی افزود:مبناي اوليه موفقيت يك سريال متن خوب است و «زمانه» همان‌طور كه از نام مجموعه بر مي‌آيد قصه حال است ضمن اینکه سه ضلع اصلی این اثر(کارگردانٰ،تهیه کننده و نویسنده) هم فکر بودند.
عفیفه در خصوص ساخت ادامه سریال «زمانه»اظهار داشت: به دليل كشش قصه احتمال ساخت ادامه «زمانه»وجود دارد. ضمن آنكه در ابتدا نيز بناي ما ساخت يك سريال سه فصلي بود و به همين دليل سرنوشت نهايي تمام شخصيت‌ها مشخص نشده است. البته اين عادت بد در سريال‌هاي ايراني وجود دارد كه مخاطب توقع دارد تا انتهاي سرگذشت يك شخصيت را در انتهاي سريال ببيند.
در ادامه سی و پنجمین خانه فیلم فردوس سعید جلالي نویسنده این کار با اشاره به خالي بودن جاي كاظمي‌پور ديگر نويسنده سريال نیز گفت: من از قسمت يازدهم به كار پيوستم و فكر مي كنم در كاري مثل فيلمنامه‌نويسي كار گروهي بسيار جواب مي‌دهد و حس خوبي به كار مي‌بخشد.
وی افزود: همان طور كه گفتم من و كاظمي‌پور كاملا به يك روح همكاري مشترك رسيده‌ايم و برخلاف همكاراني كه معتقد به كار انفرادي هستند، ما به همكاري مشترك بيشتر اعتقاد داريم، چرا كه هم دغدغه كار كمتر مي‌شود و هم دو ذهن و دو فكر ايده‌هاي مختلفي را به ارمغان مي‌آورد. مضاف بر اينكه در چنين كاري كه فتحي خود نويسنده توانايي است و وسواس زيادي دارد نگارش همزمان با تصويربرداري بود. اين را هم بايد اضافه كنم كه من در بعضي جاها خواندم كه عنوان شده بود كار به دليل فيلمنامه تعطيل شده بود كه من در همين جا اعلام مي‌كنم كه چنين چيزي صحت ندارد و به هيچ وجه "زمانه" به دليل فيلمنامه به تعطيلي كشيده نشد.
جلالي تصریح کرد: ما كار دشواري پيش رو داشتيم، چرا كه قرار بود درباره عشق، انتقام، بخشش و قضاوت كار كنيم. سوژه‌اي كه شايد در تمام دنيا يكسان و حتي تكراري باشد، اما نياز به نگاه متفاوت دارد، علاوه بر این با توجه به خطوط قرمز و نگاه متفاوت بايد طوري كار مي‌كرديم كه تصويری واقعي به نمايش بگذاريم و اين بسيار سخت بود.
پريناز ايزديار دیگر مهمان این نشست گفت: پيش از آن کارهای زیادی انجام دادم اما اتفاقي كه دنبالش بودم با آن سریال افتاد و با "زمانه" مسيرم محكم شد. من هميشه سعي مي‌كردم درست و خاص انتخاب كنم و برايم نوع كار اهميت زيادي داشت. در "زمانه" هم وقتي دستيار حسن فتحي با من تماس گرفت من ظرف مدت خيلي كوتاهي به دفتر رفتم و يك شب تا صبح حدود ۱۰ قسمت از فيلمنامه را خواندم و فردايش هم جلوي دوربين ظاهر شدم.
وی درمورد كار با حسن فتحي اظهار داشت: ما زمان زيادي در اين كار نداشتيم، اما با وجود کمبود زمان قبل از هر پلان و سكانس تمرين مي‌كرديم و اگر بازيگر با ديالوگ ارتباط برقرار نمي‌كرد و يا حتي اگر حالش خوب نبود فتحی كار را ضبط نمي‌كرد. او از هيچ سكانسي به سادگي نمي‌گذشت و فكر مي‌كنم كه او جدا از آنكه كارگردان خوبي است، بازيگردان فوق العاده‌اي است و با دقت و ريزبيني بازي‌ها را آناليز مي‌كند و قادر است تا اتمسفر صحنه را پديد آورد.
حسين مهري دیگر مهمان این برنامه هم در ادامه اين بحث، خود را دارای سابقه ۱۶ ساله معرفی کرد و یادآور شد: در چهار سال اخير نتيجه تلاش‌هایم در حال به بار نشستن است. "زمانه" نیز با چيزي كه من در ذهن داشتم به شدت نزديك بود و اين نتيجه حضور يك تيم حرفه‌اي است. زماني كه فيلمنامه را خواندم با وجود اين كه تنها چند قسمت از فيلمنامه آماده بود اما به تيم اعتماد كردم و نتيجه‌اش را هم ديدم.
وی افزود: به نظرم اين روزها مديوم‌ها يعني سينما، تلويزيون و تئاتر به آن مفهوم گذشته معنا ندارد و كار خوب مي‌تواند در هر مديومي ساخته شود. من پيشنهادهاي زيادي از تئاتر داشتم اما خيلي از كارها واقعا بد بودند. هم فيلم خوب هست و هم فيلم بد. فكر مي‌كنم كيفيت بعضي از سريال‌ها از خيلي از فيلم‌ها بالاتر است و زياد براي كارم به اين خط كشي اعتقاد ندارم. ضمن آنكه بايد شرايط كار را هم در نظر بگيريم و واقع‌بين باشيم، نمي‌توانيم با معيارهاي بسيار بزرگ جهاني يك مجموعه را نقد كنيم و از آن انتظار داشته باشيم. بايد در نظر بگيريم كه در كجا و در چه شرايطي كار مي‌كنيم.
ويدا جوان ديگر بازيگر سريال "زمانه" گفت: اين سريال پنجمين تجربه من محسوب مي‌شود و به نوعي بهترين تجربه‌ام هم بود. حسن فتحي ارتباط بسيار جدي با بازيگر دارد و ما براي رسيدن به نقش تمرين‌هاي زيادي مي‌كرديم. ضمن آنكه ارتباط گروه بسيار عالي بود و همه به هم كمك مي‌كردند.
ناصر هاديانفر در بخش پایانی بیان داشت: متاسفانه شرايط مالي در تلويزيون در چند وقت اخير اصلا خوب نيست و اين به كيفيت كارها لطمه مي‌زد. درست است كه هنرمندان عاشق كارشان هستند و براي پول كار نمي‌كنند.اما ما هم مانند تمام انسان‌هاي ديگر خرج زندگي و اجاره خانه وخانواده داريم. اين موضوع ناخودآگاه انگيزه و شوق را كم مي‌كند و باعث مي‌شود تا ذهن سازنده درگير مسائل ديگر شود.واقعا جا دارد از آقاي فتحي تشكر كنم كه با وجود مشكلات مالي عميق در طول كار سعي مي‌كرد به بچه‌ها دلگرمي و انگيزه بدهد.
سی و پنجمین جلسه خانه فیلم فرهنگسرای فردوس با نقد و بررسی مجموعه تلویزیونی «زمانه» شب گذشته برگزار شد. در این جلسه با حضور اسماعيل عفيفه (تهيه‌كننده)، سعيد جلالي (نويسنده)، ناصر هاديانفر (جانشين توليد)، حسين مهري، پريناز ايزديار و ويدا جوان (بازيگران )و محمدرضا لطفی مجری و منتقد در فرهنگسرای فردوس برگزار شد.


کد خبر: 55095

آدرس مطلب: http://www.honarnews.com/vdcdkz0k.yt0kn6a22y.html

هنر نیوز
  http://www.honarnews.com