محمد امامی در گفتگو با هنرنیوز:
بسیاری از سینماها «صدای استاندارد» ندارند / باید نقطه کور سینمای ایران مدیریت شود / «جشن تولد» را دوباره صداگذاری کردم
21 بهمن 1394 ساعت 12:10
یک صدابردار سینمای ایران گفت: متاسفانه سالن های سینما ما به لحاظ «صدا» استاندارد نیستند و همیشه صدابردارها و کارگردانان، نگران پخش صدای فیلم در سینما هستند.
محمد امامی صدابردار حرفه ای سینمای ایران در گفتگو با خبرنگار سینمایی هنرنیوز در مورد وضعیت صدا در سینمای ایران گفت: سینمای ایران قدری به لحاظ میکس در صدا گذاری دچار مشکل است و خروجی صدای های ما استاندارد معین و مشخصی ندارند. این درحالی است که سالن های سینما ما نیز به لحاظ «صدا» استاندارد نیستند و همیشه صدابردارها ، صداگذارها و کارگردانان باید نگران پخش صدای فیلم های خود باشند.
وی با بیان اینکه معیار مشخصی در خروجی صدا ، پخش صدای سالن ها و سیستم های پخش وجود ندارد و هر کسی برای خودش سیستم خاصی در اختیار دارد افزود: متولی خاصی برای اینکه نقطه کور صدای سینمای ایران را مدیریت کند وجود ندارد این درحالی است که می بایست گروهی یا نهادی بر روی صدا ، نظارت و تصمیم گیری مشخصی داشته باشند چرا که همیشه بین تهیه کننده ، صداگذار ، دی سی پی کننده و سالن سینما در مورد «صدا» بحث و جدل در میان است و این معضلات یکی از نقاط کور صدای سینمای ایران محسوب می شود.
این سینماگر با اشاره به برخی از استادیوهای صداگذاری یادآور شد: بعضی از استادیوهای صداگذاری ها، خارج از استاندارد هستند و نمی توانند صداهای شفاف و مطلوبی را به تماشاگران ارائه دهند.
مدیر صدابرداری فیلم سینمایی« پشت پرده مه» در پاسخ به این سوال که الان وضعیت صدای سینمای ایران چگونه است اظهارداشت: درحال حاضر همه نوع امکانات صداگذاری و سیستم های گوناگون صدا در ایران وجود دارد. به عنوان مثال از دستگاه زوم h4 ، چهار خطی یک میلیون و 200 هزارتومانی گرفته تا ناگرا و آتون 120 میلیون تومانی در ایران موجود است و بستگی دارد که صدابردار و تهیه کننده چقدر برای کار و صدا ارزش قائل باشند. متاسفانه برخی از تهیه کننده ها چون روحیه کاسب کاری دارند خیلی برای آنان فرقی نمی کند که صدای فیلم توسط چه کسی و با چه سیستمی ضبط شود فقط ارزان باشد کافی است! اما برخی از تهیه کننده ها برای صدا ارزش قائل هستند و چون خودشان حرفه ای هستند معمولا از یک صدابردار حرفه ای با سیستم خوب دعوت به کار می کنند.
به گفته وی اگر قرار باشد یک فیلم به صورت محترمانه و با صدای خوب ضبط بشود حداقل تجهیزاتی که یک صدابردار برای آن نیاز دارد سیستمی در حدود 50 الی 60 میلیون تومانی است.
مدیرصدابرداری فیلم سینمایی« باج» در پاسخ به این سوال که به هنگام مطالعه فیلمنامه ، چه بخش هایی از آن برای یک صدابردار حساسیت بیشتری دارد گفت: من هنگامی که فیلمنامه را می خوانم اولین چیزی که مرا به عنوان یک صدابردار حساس می کند «لوکیشن های فیلم» است یعنی اینکه فیلم در چه جغرافیا و در چه فصلی کار می شود؟ چقدر سکانس های داخلی و خارجی دارد؟ ضمن اینکه ضبط صدا در هر منطقه ای از کشور، تجهیزات و امکانات خاص خودش را می طلبد. مثلا میکروفونی که در تهران خوب جواب می دهد در شمال کشوربه دلیل رطوبت هوا، کاربردی ندارد.
محمد امامی تاکید کرد: لوکیشن به لوکیشن، لوازم صدابرداری فرق می کند و به نسبت لوازمی که مورد استفاده قرار می گیرد ، حساسیت های صدابردار هم متفاوت خواهد بود.
کد خبر: 88729
آدرس مطلب: http://www.honarnews.com/vdcdn50j.yt0jx6a22y.html