مروري بر فعاليتهاي حميد پورآذري، كارگردان تئاتر

پديده تئاتر اين بار در پاركينگ دانشگاه اميركبير

22 تير 1389 ساعت 14:03


حميد پورآذري كه در سه چهار سال اخير به دليل فعاليتها‌يش در عرصه تئاتر، به پديده تبديل شده است، اين روزها اجراي متفاوتي را با حضور گروهي از دانشجويان دانشگاه اميركبير در پاركينگ طبقاتي اين دانشگاه آغاز خواهد كرد. به گزارش هنر نيوز به نقل از شهر، اين نمايش "دور دو فرمان" نام دارد و درباره اتفاقات ممكني است كه در پاركينگ دانشگاه به وقوع خواهد پيوست كه ابتدا قرار بود از يكشنبه 20 تيرماه اجرايش آغاز شود و متاسفانه به دليل گرما و تعطيلي ادارات دولتي اجرايش به سه شنبه 22 تيرماه موكول شود. البته اين موعد هم به دلايل فني فعلا به موعدي ديگر كه يا آخر هفته و يا يكشنبه 27 تيرماه خواهد بود، موكول خواهد شد.
حميد پورآذري در اين‌باره گفت: من به عنوان كارگردان و نسيم احمدپور به عنوان دراماتورژ فقط نظارت و ويرايش كار هنرمندان دانشجو را بر عهده داشته‌ايم. آنها خود به ما پيشنهاد داده‌اند كه چه موضوعاتي نمايش شود. بنابراين 20 اپيزود براي مدت 70 دقيقه در نظر گرفته ايم كه هر شب شاهد حضور 40 تماشاگر خواهيم بود. اين نمايش از جلوي تئاتر شهر و ساعت 19:30 دقيقه آغاز مي‌شود و در پاركينيگ دانشگاه امير كبير ادامه مي‌يابد.
بهاي تعيين شده براي بليت اين نمايش 8000 تومان است. محمد صفرپور و مجيد لروند دستياران کارگردان هستند و علي طباطبايي، نيما دهقاني، فرشاد جعفري، فروغ فرهنگ و آرش آرمون نويسندگان اين نمايش هستند که به جز آرمون و جعفري ديگر نويسندگان به عنوان بازيگر در نمايش حضور دارند.
آيدين شفاهي اجراي موسيقي اين نمايش را عهده‌دار است و مصطفي محسن‌وند در کنار بازي طراحي پوستر نمايش را هم انجام داده است. فرشته رفيعيان، ناهيد خاصي، علي خليلي، سيدحامد حسيني، مريم روحيان، مهدي شاهدي، الهه الهي، فاطمه شکرريز، سوده چگيني، شهاب بهزادي، آرش صادقي، بيتا صميم‌زاد، سعيد ميرزايي، گلزار علوي، احسان بدخشان، فاطمه فتاحي‌گويا، الميرا رضايي، الميرا علي‌حسيني، الميرا باقرزاده، مرجان کياني، احمد فريدوني، نگار مناجاتي، راضيه فلاحي و مصطفي آقاحسيني بازيگران نمايش "دور دو فرمان" هستند.
در اين نمايش حدود 30 تن از دانشجويان دانشگاه اميركبير حضور دارند. نگارش متن، طراحي و ديگر امور مربوط به اين نمايش توسط اين دانشجويان با هدايت حميد پورآذري انجام مي‌شود.
حميد پورآذري در سال 85 و با کارگرداني نمايش "حسينقلي، مردي که لب نداشت" به همراهي کودکان افغاني راه در مسيري پا گذاشت تا رفته رفته تبديل به پديده‌اي جدي در عصه تئاتر شود. قصه از اين قرار بود كه نمايش در محيطي غير معمول و با گروهي از بازيگران آماتور با هدف آموزش تئاتر شكل گرفت.
پورآذري دلش مي‌خواست كه به كودكان افغاني تئاتر بياموزد تا آنها بتوانند ناگفته‌هاي بسيار خود را از طريق تئاتر به گوش همگان برسانند. اين نمايش پس از دو سال دوندگي‌هاي پورآذري بالاخره در تالار كوچك مولوي اجرا شد.
او پس از آن با گسترش همين گروه در فرهنگسراي بهمن و آموزش تعداد بيشتري هنرجو از چهارگوشه‌ي شهر تهران موفق به خلق نمايش "اوديپ" شد كه در سوله‌اي كه در آن قارچ پرورش مي‌دادند، اين نمايش چند ماه تمرين و بعد اجراي عمومي شد. اجرايي كه حيرت بسياري از كارشناسان و منتقدان تئاتر را درآورد.
پورآذري هم اكنون بازهم با افزودن تعداد هنرمندان در فرهنگسراي بهمن نمايش " دايره گچي قفقازي" برتولد برشت را كار مي‌كند تا اجرايي از آن را در پاييز امسال به صحنه ببرد. همچنين او امسال موفق شد تا در دانشگاه اميركبير يك كار خلاقه‌ي ديگر را سروسامان يبدهد كه همين نمايش دور دو فرمان ماحصل تمرينهاي آن است.
او پيش از آن‌كه تبديل به پديده تئاتري بشود، فعاليتهايي كرده كه او را در اين مسير درست قرار داده است. پورآذري در طول فعاليت خود در حوزه تئاتر، چند کارگاه آموزشي نيز برپا کرده که کارگاه آموزشي تئاتر در خانه فرهنگ مهرآباد جنوبي در سال 81، کارگاه آموزشي تئاتر به صورت سه ماهه در فرهنگسراي هنر در سال هاي 82، 83 و 85 و کارگاه آموزشي تئاتر سال 86 در شهر خرم آباد از جمله اين فعاليتهاست.
به طور کلي پرونده کاري حميد پورآذري نشان مي‌دهد او همواره به دنبال ايجاد فضاهاي جديد در حوزه کاري خود است و کار گروهي را بيش از هر چيز ديگري مورد توجه قرار مي دهد. آثار وي همواره مورد استقبال مخاطبان و علاقمندان به تئاتر بوده و اين نشان از توجه اين کارگردان تئاتر به مقوله مخاطب و تماشاگر دارد.
پورآذري فعاليت تئاتري خود را به صورت جدي از سال 70 آغاز کرد. او سال 73 در "کارگاه نمايش" به سرپرستي سيامک صفري که در فرهنگسراي خاوران برگزار مي‌شد، به عنوان دستيار به علاقمندان تئاتر آموزش مي‌داد.
سال 76 سالي بسيار مهم در زندگي هنري اين کارگردان تئاتر بود. او در اين سال همکاري خود را با علي رفيعي آغاز کرد و در نمايش‌هايي چون "يک روز خاطره‌انگيز براي دانشمند وو"، "عروسي خون"، "رومئو و ژوليت"، "شازده احتجاب"، "کلفت‌ها" و "در مصر برف نمي بارد" در کنار رفيعي به همکاري پرداخت.
پورآذري سال 77 در رشته نمايش دانشگاه آزاد هنر و معماري تهران به تحصيل مشغول شد و از اين مقطع کارگرداني تئاتر را به صورت جدي‌تر دنبال کرد. او سال 78 نمايش "حواله پستي" را با حضور مسعود شيخي و هدايت هاشمي در قالب چند اجراي خصوصي به صحنه برد.
نمايش "خرس" به کارگراني پورآذري سال 79 در جشنواره تئاتر دانشگاهي ايران به عنوان نمايش برگزيده انتخاب شد. او در همين ايام گروه نمايشي "پاپتي‌ها" را تأسيس کرد و در کنار ديگر دوستان خود نظير هدايت هاشمي در اين گروه به فعاليت‌هاي تئاتري پرداخت.
وي سال 80 با نمايش "يک نوکر و دو ارباب" در يازدهمين جشنواره نمايش‌هاي آييني سنتي حضور يافت و توانست با حضور بازيگراني چون هدايت هاشمي، جواد پورزند، آتيه جاويد، الهام شکيب و سينا رازاني عنوان کار برگزيده جشنواره را نصيب گروه نمايش "پاپتي ها" کند. اين نمايش همچنين در جشنواره تئاتر "کارتاژ" در تونس نيز به صحنه رفت.
پورآذري در اين سال با کارگرداني نمايش "ساعت بمباران" محمد رحمانيان در جشنواره تئاتر دانشگاهي شرکت کرد. "آندرآنيک" نام نمايشي بود که او سال 81 در بيست و يکمين جشنواره بين‌المللي تئاتر فجر به صحنه برد. اين نمايش سال 82 در سالن شماره دو مجموعه تئاتر شهر اجرا شد. هدايت هاشمي، علي سرابي، نگار عابدي و سينا راراني از جمله بازيگران نمايش "آندرآنيک" بودند.
اين کارگردان تئاتر در سال 82 با نمايش "مادر بزرگ: يک مقدمه" در بيست و دومين جشنواره تئاتر فجر حضور يافت و در همان سال نمايش "هر چي دلت بخواد" را در دوازدهمين جشنواره نمايش‌هاي آييني سنتي به صحنه برد. اين نمايش که اقتباسي از "شب دوازدهم" ويليام شکسپير بود توانست در اين جشنواره جوايز بازيگري اول زن و بازيگري دوم و سوم مرد، سوم متن و کارگرداني را از آن خود کند. "هر چي دلت بخواهد" سال 83 در تالار سنگلج اجرا شد.
پورآذري سال 83 نمايش "داستان يک جنگل" را که کاري براي گروه سني کودک و نوجوان بود، در تالار هنر به اجرا درآورد و در همان سال به عنوان مشاور کارگردان و طراح صحنه و لباس در کنار علي شجره همکاري کرد. کارگرداني نمايش "مهاجران" نوشته هدايت هاشمي و حضور در بيست و سومين جشنواره بين‌المللي تئاتر فجر از ديگر فعاليتهاي پورآذري در آن سال بود. پورآذري سال 84 فقط در مقام مشاور کارگردان و طراح صحنه و لباس نمايش "خشم شديد فيليپ هوس" به کارگرداني کيوان نخعي، به فعاليت پرداخت.
اين كارگردان در سال 87 نمايش "غلتشن‌ها" نوشته کارلو گولدوني را از اوايل ارديبهشت ماه در تالار سايه مجموعه تئاتر شهر به صحنه برد و با حدود 30 اجرا پذيراي بيش از دو هزار تماشاگر بود.
پورآدري در اين کار که ترجمه‌اي از علي رفيعي است، توانست با استفاده از بازيگراني چون علي سرابي و هدايت هاشمي و برداشت تيزبينانه از نياز جامعه و بازخورد نمايش‌هاي طنز در ميان مخاطبان، اجرايي موفق را براي خود و گروه نمايش رقم بزند.
نمايش کمديا دلارته "غلتشن‌ها" که بسيار شبيه نمايش‌هاي تخته حوضي ايراني است، اولين بار در بخش چشم‌انداز 87 بيست و ششمين جشنواره بين‌المللي تئاتر فجر به صحنه رفت و در آنجا نيز با استقبال خوب مخاطبان مواجه شد.


کد خبر: 12984

آدرس مطلب: http://www.honarnews.com/vdcdon0f.yt0xj6a22y.html

هنر نیوز
  http://www.honarnews.com