علیرضا جلالی تبار در گفتگو با هنرنیوز:

تولید تله فیلم فله‌ای است!

8 ارديبهشت 1393 ساعت 10:51

علیرضا جلالی تبار گفت: وقتی تهیه کننده‌ها تعداد زیادی تله فیلم را باید بسازند مجبور می‌شوند که در زمان کم کار را تحویل دهند و این باعث شده است خیلی‌ها از این چرخه حذف شوند.


علیرضا جلالی تبار در گفتگو با خبرنگار سینمایی هنرنیوز درباره مبحث ستاره سازی در سینما گفت: ستاره بحثی است در حیطه فروش فیلم‌های سینمایی می‌شود و یک محصول آمریکایی است در دنیا سوپر استار‌ها بازیگران بسیار خوبی هستند. اما محصولی مشابه برای یک دهه خاص تولید می‌کنند. اگر عمر ستاره‌ای بیش از یک دهه شود اتفاق عجیبی است چون حتماً ذائقه مخاطب بعد از ده سال خواستار چیز جدیدی است و می‌خواهد محصول جدیدی را ببیند. در سیستم ستاره سازی ما به سینمایی احتیاج داریم که اجازه فروش فیلم‌های خودمان را داشته باشیم و باید به سمتی حرکت کنیم که فیلم مان در سه هزار سالن سینما در آمریکای شمالی هم زمان اکران شود به انجا رسیدن کار سختی است و به چیزهای زیادی باید رسید که یکی از آن ها ستاره جهانی است . در این شرایط بودجه تبلیغات فیلم باید پنج برابر بودجه ساخت آن باشد. به گزارش همین مجله‌های وطنی این موارد را عرض می‌کنم.

وی در ادامه افزود: آن‌ها این هزینه را می‌کنند برای اینکه می‌دانند در سه هزار سینما که در اختیارشان است حداقل و حداکثر درآمدی را که خواهند داشت سود فیلمشان را در می‌آورند. متاسافانه در سینمای ما این شرایط به این صورت نیست و اگر کسی هم فیلمی با شرایط هنری بسازد تا چندین سال باید با بحث و جدل کند تا آن را در سینما اکران نماید چون تعداد سینما‌ها محدود و تبلیغات اندک است و هرسینمایی دوست دارد فروش خوبی داشته باشد.

جلالی تبار گفت: روزی در اطراف دانشگاه تهران سینماهایی بود که فقط فیلم‌های هنری پخش می‌کردند و اصلاً نیازی نداشتند که بروند در گروه‌های تجاری نوبت بگیرند. وقتی این فیلم‌ها هم شامل گروه بندی شدند در واقع سینمای هنری ما تعطیل شد. ما شرایطی را که بتوانیم بگوییم ستاره سازی می‌کنیم در حال حاضر در سینما نداریم ستاره سازی با تعاریف استاندارد جهانی منظورم است چرا که این حرکت مانند هر کار دیگری نیاز به پیش زمینه‌هایی دارد که متاسفانه در وضعیت فعلی ما نمی‌گنجد.

بازیگر فیلم سینمایی «وقتی همه خوابیم» گفت: وقتی کفشی را می‌خواهید تولید کنید باید فاکتور‌های اقتصادی آن رادر نظر بگیرید وقتی زمینه آن محیا نیست این کار را نمی‌کنید. برخی از تهیه کننده‌ها مجبور هستند که از راه‌های دیگری مانند کار با تلویزیون یعنی با ساختن تله فیلم هزینه‌های قابل اطمینان و برگشت پذیرتری را طی کنند و یا حتی ساختمان سازی هم کنند تا بتوانند سرمایه خودشان را زنده نگه دارند. متاسفانه شرایط تهیه کننده‌های ما را به این سمت برده است. تهیه کننده‌های سینما مجبورند که دغدغه‌های فرهنگی خود را ابتدا تامین مالی کنند این موضوع را می‌توانید ازتهیه کننده‌ها بپرسید.

جلالی تبار گفت: در این شرایط ستاره سازی چیز عجیبی است مگر اینکه خود ما دوباره تعارف عجیب غریبی را بیاوریم مانند فیلم‌های فاخر که بعد از مدتی هم مجبور باشیم آن‌ها را کنار بگذایم. البته این را باید بگویم که ما در این حوزه چهره‌های خیلی درخشانی داریم اما برای سینمای خودمان و تعاریفی که داریم. متاسفانه ما نمی‌توانیم ازبازیگر‌ها و چهره‌های خودمان برای تبلیغات استفاده کنیم.

وی با اشاره به اینکه ابتدا باید شرایط سینما را برای جوان‌ها توضیح دهیم گفت: واقعی سازی شرایط موجود بزرگ‌ترین خدمتی است که می‌توان به این افراد و مخصوصاً جوان‌ها کرد. متاسفانه برخی فکرمی کنند برای ورود به سینما باید پارتی وجود داشته باشد. اگر بنده شما را بدون اینکه شنا بلد باشید به آب بیاندازم حتماً غرق می‌شوید. تله فیلم‌ها ساختارش بر این اساس بود که جوان‌هایی که استعداد دارند در این فضا وارد کار شوند و کسب تجربه کنند. در شرایط این چنینی سینما دیگر مسئله جدی تری می‌شد و دیگر محلی برای تجربه برخی نمی‌شد. تله فیلم نیازی به چهره ندارد و مخاطب تلویزیونی خودش را دارد.

جلالی تبار در ادامه افزود: متاسفانه تله فیلم‌ها را به صورت فله‌ای به تهیه کننده‌ها واگذار می‌کنند و آن‌ها هم در مدت زمان کمی باید آن‌ها را تحویل دهند این گونه می‌روند از افراد تمام حرفه‌ای استفاده می‌کنند تا کار سریع‌تر به پایان برسد و وقتی دیدند که کار‌ها ضعیف است فکر کردند که دوای این دردشان بازیگران چهره است در صورتی که این گونه نیست تله فیلم به عده‌ای نیروی جوان با انگیزه نیاز دارد که می‌خواهند دیده شوند و دستمزدشان هم عادلانه بگیرند نه اینکه بگویند جوان می‌خواهیم و بعد آن را استثمار کنند که آن‌ها هم از کارشان زده شوند.

وی در ادامه گفت: به نظرم درشرایط فعلی این بهترین مسیر است که ریسک مالی کمی دارد. حالا همین افراد می‌توانند آرام آرام به سینما تزریق شوند. البته آن کسی که کارش را بلد است به قول یک ضربالمثل ژاپنی که می‌گوید تو آماده باش تا استاد در مقابلت ظاهر شود شما زمانی که به مرحله‌ای برسید که چشمانتان باز شود استاد عزل را در مقابلتان خواهید دید این را پروردگارعالم در فطرت ما قرار داده است.

گفتگو: علی اکبر دهبان


کد خبر: 71033

آدرس مطلب: http://www.honarnews.com/vdcdsz05.yt0fs6a22y.html

هنر نیوز
  http://www.honarnews.com