۱۲۰۰ حمام های تاریخی در کشور شناسایی شد

20 ارديبهشت 1395 ساعت 11:06

معاون میراث فرهنگی کشور با بیان این خبر گفت: در پی اعلام آمادگی نهادها و دستگاههای دولتی برای مرمت، احیا، اعطاءکاربری و یا ساماندهی برخی بناهای تاریخی و با تشکیل کارگروه حمام تاریخی کشور از ادارات کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری درخواست شد تا حمام های تاریخی و ارزشمند استان خود را شناسایی و به این معاونت معرفی کنند.


به گزارش هنرنیوز؛محمد حسن طالبیان گفت: تا کنون ۱۲۰۰ حمام از سوی ادارات کل استانی شناسایی و به این معاونت معرفی شده است. از این تعداد ۷۳۵ پلاک مربوط به دور ه های صفویه؛ زندیه، قاجار و پهلوی اولدر فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است.

معاون میراث فرهنگی کشور اظهار داشت: حمام های معرفی شده در سه گروه سالم، نیازمند مرمت و تخریب شده از سوی کارگروه حمام های تاریخی مورد بررسی قرار گرفته و با اتمام بررسی و اخذ نظر کارشناسان بناهای مساعد احیاء و مرمت به مراجع درخواست کننده واگذار خواهد شد.

به گزارش روابط عمومی معاونت میراث فرهنگی معاون دفتر حفظ واحياء بناها، بافت ها و محوطه هاي تاريخي و دبیر کارگروه حمام های تاریخی، حفاظت کالبدی صحیح، احیاء به صورت کاربری حمام و بهره برداری از این اماکن با استناد به کاربری های پیشین به عنوان مراکز بهداشتی، فرهنگی، ورزشی و تفریحی را از جمله اهداف شناسایی این بناها در کشور بیان کرد.

فریبا کرمانی با اشاره به دعوت از افراد صاحب نظر در این زمینه ، پژوهش جامع حمام های تاریخی با تشکیل هیات راهبردی و برگزاری جلسات منظم را فعالیت مشترک معاونت میراث فرهنگی کشور و پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری بر شمرد و گفت: در صدد هستیم نسبت به ثبت زنجیره ای حمام های شاخص کشور در فهرست میراث جهانی اقدام کنیم.

به گفته وی این آثار که مالکیت آنها در ۵ دسته؛ سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، بخش خصوصی، ارگان یا نهاد های دولتی ، اوقاف و مشاع طبقه بندی می شود در بازارها، محله ها، باغها و بناهای تاریخی نظیر یک عمارت تاریخی قرار گرفته اند.

کرمانی در زمینه کاربری این حمام ها افزود: تعدادی از این حمام ها کاربری خود را حفظ کرده و برخی با تغییر کاربری در قالب نمایشگاه، موزه، زورخانه، کارگاه صنایع دستی و .... مورد بهره برداری قرار گرفته اند.


کد خبر: 91392

آدرس مطلب: http://www.honarnews.com/vdcdxs0n.yt0fn6a22y.html

هنر نیوز
  http://www.honarnews.com