علیرضا عاقل‌زاده؛

جشنواره فجر با وجود تحریم‌ها تنور سینما را گرم نگه داشته است

29 دی 1391 ساعت 14:29

علیرضا عاقل‌زاده تهیه‌‌کننده و کارگردان سینما گفت: جشنواره فیلم فجر می تواند به عنوان یکی از دستاوردهای انقلاب، ویترینی برای معرفی فیلم‌های مربوط به ارزش‌های هنر انقلاب باشد.


 علیرضا عاقل‌زاده تهیه‌‌کننده و کارگردان سینما در گفتگو با ستاد خبری سی و یکمین جشنواره بین‌المللی فیلم فجر افزود: جشنواره فیلم فجر را می توان از دو منظر ارزیابی کرد، اول اینکه این جشنواره می تواند به عنوان یکی از دستاوردهای انقلاب، ویترینی برای معرفی فیلم‌های مربوط به ارزش‌های هنر انقلاب باشد و علی‌رغم همه مشکلات و نقدهایی که در مورد جشنواره فیلم فجر وجود دارد، این جشنواره توانسته همواره تنور سینمای ایران را گرم کند؛ این در حالی است که ما در شرایطی به سر می‌بریم که دنیا مقابل ما ایستاده و محدودیت‌هایی را برای ما رقم زده است.

تهیه‌کننده تله‌فیلم «دام ۹۸» با اشاره به مشکلاتی که جامعه جهانی برای کشورمان ایجاد کرده، گفت: با وجود همه این مسائل و مشکلات به‌ویژه مشکلات اقتصادی که کشور با آن دست و پنجه نرم می‌کند، همین که تنور سینما گرم نگه داشته می‌شود و جشنواره فیلم فجر برگزار می‌شود، جای تقدیر دارد.

عاقل‌زاده تصریح کرد: جشنواره فیلم فجر نشان می دهد که بسیاری از هنرمندان سینما نیز علاقه‌مند به جشنواره و سینما هستند و با همه مشکلات، دغدغه تولید فیلم دارند تا گرمای جشنواره افزایش یابد که این تلاش، تلاش مطلوبی است.

عاقل‌زاده با بیان اینکه جشنواره فیلم فجر به عنوان مهم‌ترین جشنواره سینمایی کشور دستاوردهای خیلی خوبی داشته و فضاهایی را برای اهالی سینما ایجاد کرده است، اظهار داشت: جشنواره فیلم فجر توانسته کادرسازی کند، به طوری که پیکره سینما از قوام بیشتری برخوردار شود.

وی گفت: اما از منظر دوم و با توجه به اینکه انقلاب اسلامی ما یک انقلاب مفهومی و مکتبی است اما این جشنواره نتوانسته در جایگاه جریان‌سازی برای این مقوله عمل کند و همواره با آن بسیار فاصله داشته است.

عاقل‌زاده در مورد عوامل ریزش مخاطب اظهار داشت: یکی از بزرگ‌ترین مشکلات سینمای امروز ایران، جذب مخاطب است که به همین دلیل سینما به مرز ورشکستگی نزدیک شده است. بنابراین پیشنهاد من این است که گستره و سیطره جشنواره و سینما را وسعت ببخشیم و حوزه تولید فیلم‌ها و جشنواره را فقط منحصر به تهران نکنیم.

وی با اشاره به نیروهای بسیار مستعدی که در حوزه سینما چه به لحاظ مخاطب و چه به لحاظ تربیت فیلمساز وجود دارد، متذکر شد: با حضور مخاطب بی‌شمار در شهرستان‌ها و همچنین استعدادهای فیلمسازی، ما می‌توانیم سینما را از ورشکستگی نجات دهیم لذا معتقدم نباید در این دو حوزه فقط به تهران وکلان شهرها توجه داشته باشیم. متاسفانه سینما به عنوان یک ثروت ملی فقط در اختیار افراد محدودی است که دچار استحاله شدند یا از افکار انحرافی برخوردار شدند، بنابراین این نیروها نمی‌توانند راهبردهای مناسبی برای سینما اتخاذ کنند.

این کارگردان و تهیه‌کننده با بیان اینکه باید به دنبال خون تازه‌ای برای رگ‌های سینمای ایران باشیم و به همین جهت شایسته است که به سراغ شهرستان‌ها برویم که از استعدادهای زیادی در حوزه تولید، تربیت نیرو و جذب مخاطب برخوردارند، گفت: با توجه به اینکه جشنواره فیلم مقاومت در برخی از استان‌ها و شهرستان‌های محروم برگزار شد متوجه این موضوع شدم که برپایی جشنواره چقدر می‌تواند در شهرستانها سبب جنب و جوش در میان مردم شود.

وی در ادامه گفت: ما در حوزه تربیت نیروی انسانی، به مرحله‌ای خواهیم رسید که دیگر بعد از۱۰ سال، فیلمساز قابل اعتنایی که بتواند مفاهیم انقلاب را ترسیم کند، نخواهیم داشت.

این سینماگر ادامه داد: برای رهایی از این مشکل، من پیشنهادی به مدیرکل ارزشیابی دادم مبنی بر اینکه بخش تولید ویدئویی در شهرستانها و بخصوص در مراکز استانها فعال شود؛ به گونه‌ای که به آن‌ها اجازه داده شود، فیلم تولید کنند و آن را در سطح استان پخش نمایند؛ چرا که استان‌های ما توانایی تربیت فیلمساز را دارند. این کار موجب می‌شود که هنرمندان ما از شهرهای خود راهی تهران نشوند و زندگی آن‌ها دستخوش مشکلات نشود.


کد خبر: 52890

آدرس مطلب: http://www.honarnews.com/vdcdzj0k.yt0xn6a22y.html

هنر نیوز
  http://www.honarnews.com