نگاهی بر بازار تازه های نشر؛

کتاب «آب سوخته» و چهارگانه های روایت اجتماعی

19 شهريور 1390 ساعت 15:51


رمان چهارگانه‌ «آب سوخته» اثر دیگری از کارلوس فوئنتس است که با ترجمه‌ علی اکبر فلاحی توسط «انتشارات ققنوس» منتشر شده است.
به گزارش هنرنیوز، «کارلوس فوئنتس» نویسنده‌ اهل مکزیک، از مشهورترین و مطرح ترین نویسندگان اسپانیولی زبان است و در کنار «گارسیا مارکز»، «خولیو کورتاسار» و «ماریو بارگاس یوسا» ازبنیانگذاران ادبیات نوین آمریکای لاتین به شمار می‌رود.
تا کنون آثار متعددی از «فوئنتس» در ایران ترجمه و به چاپ رسیده است، اما کتاب «آب سوخته» نخستین اثری از «فوئنتس» است که «علی اکبر فلاحی»، استاد زبان و ادبیات اسپانیایی مستقیما از اسپانیایی به فارسی ترجمه کرده است.
«آب سوخته» رمان کوتاهی است که چهار داستان متفاوت دارد و هر داستان راوی یک شخصیت از جامعه‌ مکزیک است، شهر مکزیکوسیتی عنصر مشترک هر چهار روایت است و «فوئنتس» از راه زندگی این چهار شخصیت به بیان و نقد دغدغه هایش از مکزیک و مردم مکزیک پرداخته است و در طول روایات، مخاطب را به فکت های تاریخی همچون انقلاب مردم مکزیک و شخصیت‌های سیاسی در تاریخ معاصر مکزیک نمایان ارجاع می دهد، از همین جهت چهار روایت «فوئنتس» و شخصیت‌های آن‌ها جدا از یکدیگر نیستند و در زندگی آنها نکته‌های مشابهی وجود دارد که در همدیگر تکرار شده‌اند.
بر این اساس، «روز مادر» عنوان روایت اول کتاب است و شخصیت آن ژنرال پیری است که هنوز غرق خاطرات انقلاب مکزیک است و روز به روز در فساد و تباهی فرو می‌رود، در روایت دوم که «این‌ها کاخ بودند» نام دارد پیرزنی فراموش شده، ساکن محله‌های قدیمی مرکز شهر و روابط مبهمش با پسرک افلیج همسایه روایت شده است و روایت «سپیده‌دم» که روایت سوم کتاب است درباره‌ پیرپسری ثروتمند است که هرگز طعم فقر را نچشیده و بیهوده می‌کوشد تا گذر زمان را انکار کند و به همین دلیل از درک واقعیتی که احاطه‌اش کرده عاجز مانده و در روایت چهارم که «پسر آندرس آپاریسیو» نام دارد، روایت پسری است که ساکن حاشیه‌نشین‌های محروم شهر است که سرانجام حوادث روزگار او را به محافظ جلاد خویش بدل می‌کند.
رمان چهارگانه‌ی «آب سوخته» نوشته‌ی «کارلوس فوئنتس» با ترجمه‌ی «علی اکبر فلاحی» در زمستان سال 89 توسط انتشارات ققنوس منتشر شده و در دسترس علاقمندان آثار این نویسنده و ادبیات جهان قرار دارد.


کد خبر: 31820

آدرس مطلب: http://www.honarnews.com/vdcdzj0s.yt0fx6a22y.html

هنر نیوز
  http://www.honarnews.com