گزارش «هنرنیوز» از نشست رسانه‌ای «سمفونی ظهور»؛

تولد‌، غیبت و انتظار سه بخش «سمفونی ظهور»

29 تير 1389 ساعت 17:00


نشست رسانه‌ای «سمفونی ظهور» صبح امروز با حضور «مهدی وجدانی» آهنگساز، «داریوش نصیری» راوی متن و حبیب اللهی مدیر روابط عمومی بنیاد رودکی در تالار وحدت برگزار شد. «مهدی وجدانی» آهنگساز دربارۀ «سمفونی ظهور» گفت: این اثر در سه موومان نوشته‌شده و هر موومان چند بخش دارد که از روایت آغاز، و بعد پیش زمینۀ متنی تا به تولد می‌رسد. تیترهای این سه موومان هم عبارت است از تولد، غیبت و انتظار.
وی ادامه داد: تمرینات ارکستر از خرداد ماه آغاز شد و ارکستر تا به امروز 23 جلسه تمرین داشته که آخرین تمرین ارکستر شنبه در تالار رودکی خواهد بود.وجدانی در خصوص ویژگی‌های اثر اضافه کرد: این اثر در خصوص زندگی حضرت ولی‌عصر(عج) از پیش از ازدواج نرجس خاتون با امام حسن عسکری (ع) روایت می‌شود تا ازدواج ایشان، تولد حضرت قائم، غیبت ایشان (که شامل دو بخش است) و در نهایت به انتظار ظهور حضرت می‌رسیم. این کل دورنمای اجرای سمفنی است.
وجدانی در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران دربارۀ زمان اجرای موسیقی متن فیلم و تئاترهایی که تا به حال اجرا‌کرده بیان‌داشت: این کار در تاریخ 23 مهرماه اجرا خواهد ‌شد و ما تالار رودکی را برای این کار در نظر گرفته‌ایم که در مجموع زمان اجرای این کار یک ساعت خواهد بود. همچنین در پاسخ به اینکه آیا موسیقی شما قادر به بیان اهداف‌تان نبوده که راوی انتخاب کرده‌اید؟ ادامه‌داد: موسیقی به تنهایی قادر به تصویر‌سازی نیست و کلام به مخاطب برای تصویر‌سازی کمک می‌کند. شاید موسیقی، تیترهای اصلی اثر که «تولد، غیبت و انتظار» است را به شنونده القا کند ولی آیا می‌تواند جزئیات مد نظر ما را نیز به او بدهد؟ از این جهت من از راوی استفاده کردم؛ البته باید در نظر داشت که آقای نصیری روایت را تا اندازه‌ای به صورت آوازی بیان می‌کند و متناسب با متن به مخاطب تصویر ارائه می‌دهد و این مهمترین نکته است.
وی در ادامه افزود: اصولاً من مخالف استفاده از خواننده هستم. چون معتقدم رنگ و روی کار را عوض می‌کند، همچنین برای انتخاب خواننده دچار نوعی مراسم روابط عمومی نیز می‌شویم.
وجدانی همچنین دربارۀ نگاه به متن اثر اضافه کرد: تمام تلاش ما بر این بود که نه متن بر موسیقی برتری داشته باشد و نه موسیقی بر متن. بر این اساس ارکستر در 70 درصد اجرا در حال نواختن است و زمانی هم که متن خوانده می‌شود، ارکستر من قطع و گروه کوبه‌ای به سرپرستی احسان تارخ همراه متن می‌شود.
سرپرست گروه نوای صلح دربارۀ تعداد اجرای کنسرت بیان کرد: این کار قرار بود برای سوم و چهارم مرداد اجرا شود؛ اما به دلیل اینکه مردم نسبت به اینگونه کارها جبهه‌گیری خاصی دارندو همچنین عدم شناخت مردم از رهبر و آهنگساز پر کردن سالن کمی سخت بود، برای حفظ شان کار ترجیح دادم برنامه یک شب برگزار شود.

در ادامۀ جلسه داریوش نصیری گفت: ما کار تحقیق را از اسفند 88 آغاز کردیم که تا آخر خرداد ماه به طول انجامید و بعد از شکل‌گیری این اثر تمرین‌ها آغاز شد. وی در ادامه افزود: بعد از تراژدی رستم و سهراب این اثر دومین تجربۀ همکاری من با گروه آوای صلح است. منابعی که برای این اثر استفاده شده شامل: قرآن، زیارت آل یاسین، بهارالانوار و اشعار شعرای گرانقدری همچون حافظ، سعدی، نظامی، فردوسی و زنده یاد قیصر امین پور بوده است.
امیر حسین مکاریانی


کد خبر: 13550

آدرس مطلب: http://www.honarnews.com/vdcdzk0f.yt0sk6a22y.html

هنر نیوز
  http://www.honarnews.com