ميلاد نبي‌زاده د گفتگو با هنرنیوز؛

سمپوزیوم عادلانه بود

26 مهر 1391 ساعت 13:27


 
ميلاد نبي‌زاده متولد سال ۱۳۶۷ است. این هنرمند دانشجوی دانشگاه هنر در رشته مجسمه سازی بوده است. حضور او در سمپوزیوم مجسمه‌سازی سبب شده‌است تا با وی به گفتگو بنشینیم.

مایلم برای شروع از روزی بگویید که مجسمه سازی را آغاز کردید. چه عاملی از میان تمام هنرها شما را به سمت مجسمه‌سازی کشاند؟ مجسمه سازی را از کجا شروع کردید؟

از كودكي يعني سنين ۵ يا ۶ سالگي مجسمه‌سازي كردم. نقاشي مي‌كشيدم و البته هنوز هم اين كار را انجام مي‌دهم. اكنون دانشجوي كارشناسي ارشد در رشته نقاشي هستم. گاهي شعر مي‌گويم و گاه‌گاهي ساز مي‌زنم.

چه عاملی سبب شد که مجسمه سازی را حرفه ای دنبال کنید؟ از چگونگي حضور خود در سمپوزيوم بگویید. شما به عنوان يك دانشجو در این سمپوزیوم حضور دارید. سمپوزيوم را به عنوان یک دانشجو چگونه مي‌بينيد؟

من به صورت حرفه‌اي از سال ۸۵ در دانشگاه مجسمه‌سازي را آغاز كردم. رشته مجسمه‌سازي را در دانشگاه هنر تجربه كردم و از اولين سمپوزيوم در اين اتفاق هنري شركت كردم.
در سمپوزيوم اول به عنوان يك بازديدكننده حضور يافتم و دیدن سمپوزیوم در همان دیدار اول برايم جذابيت يافت. در واقع گرد هم آمدن چند مجسمه‌ساز براي حضور در سمپوزيوم و ساختن مجسمه‌ براي گرافيك شهري برايم جالب توجه بود.

چه خصوصیتی در سمپوزیوم مجسمه سازی شما را به سمتی سوق داد که در آن شرکت کنید؟ در واقع چه نقطه قوتی در سمپوزیوم دیدید که برایتان ارزشمند بود؟

سمپوزیوم مجسمه‌سازی برايم از اين بابت حايز ارزش بود كه در ظرف زماني كوتاهي با هزنيه پرداختي يكسان، مجسمه‌هايي توسط هنرمندان براي شهر خلق مي‌شود و از طرف ديگر آثار پس از داوري انتخاب مي‌شود. از همان جا همكاري خود را با سمپوزيوم آغاز كردم در سمپوزيوم آهن دستيار فرزين حيدرزاده بودم. سمپوزيوم بعدي در كرمان با آقاي شهلاپور همكاري كردم. سمپوزيوم پيشين در برج ميلاد شركت كردم و اثرم در پارك جوانمردان نصب شد و در اين سمپوزيوم هم به صورت انفرادي و در بخش دانشجويي شركت كردم.

در واقع مدتیست که مجسمه‌هایی در شهر می بینیم که گویی هر روز و در نقاط مختلف شهر مجسمه های چینی چون قارچ سر از زمین بیرون می‌آورند. نظر شما به عنوان يك مجسمه‌ساز درباره مجسمه‌هاي چيني چيست؟

۳ سال است كه اين موضوع را مي‌شنويم كه گفته مي‌شود، ديگر مجسمه هاي چيني وارد نمي‌شود، اما باز هم با نصب آنها در شهر مواجه مي‌شويم. شهرداري مناطق مختلف چه پاسخي براي شهروندان دارند؟ منطقه ۴ يا ۸، در نقاطي مانند سازمان برنامه و بودجه، اباذر و بسياري نقاط ديگر شهر از اين مجسمه‌ها پر شده است. دلفين‌ها، گوي‌هايي كه در دروازه شهيدان مي‌بينيم، آب نماهاي مختلف، آثاري كه در پارك نهج‌البلاغه نصب شده است. واردكننده با قيمت كم اين مجسمه‌ها را وارد مي‌كند و بعد شهرداري بودجه‌هاي خود را صرف خريد و نصب آنها مي‌كند.

به نظر شما مقصر اصلی کیست؟

پيمانكاراني كه با شهرداري‌هاي قرارداد مي‌بندند و مجسمه‌هاي چيني را خريداري كرده و در شهر نصب مي‌كنند بايد بيشتر در تصميم خود تامل كنند.
اين مجسمه‌ها گرچه شايد زيبا باشند و شايد اجراي بهتري از كار مجسمه‌سازان ايراني داشته باشد، اما چه فايده كه مجسمه‌سازان ايراني در واقع سفارشي از شهرداري ندارند. مگر اينكه سمپوزيومي برگزار شود تا در آن شركت كنند، كه اگر قبول شوند و اجازه حضور پيدا كنند و اگر براي حضور از هفت خوان بگذرند.
برخي نيز به جبر دوران در خانه مي‌نشينند و مجسمه‌سازي مي‌كنند بي‌آنكه درآمدي داشته باشند. اما پيمانكار با ورود چند مجسمه‌اي كه براي آن‌ها قراردادهایی به صرفه تنظيم كرده است، به يك باره ميلياردر مي‌شود. اما مي‌توان آن پول ميلياردي را براي سمپوزيوم هزينه كرد.

مایلم بیشتر در مورد سمپوزیوم سخن بگویید.

به باور من سمپوزيوم يك اتفاق بسيار خوب است. چرا كه هزينه‌اي كه به مجسمه‌سازان پرداخت مي‌شود، يكسان است و به نوعي عدالت در پرداخت رعايت مي‌شود.
از سوي ديگر، حضور مجسمه‌سازان خارجي كمك مي‌كند تا مجسمه‌سازان ايراني از تجربه‌هاي آنها استفاده كنند و از سويي تبليغ خوبي براي تبلیغ ايران است، هم تبليغ براي نشان دادن تمدن ايران و به نوعي خنثي نمودن سياه نمايي‌هاي فرهنگي در رسانه‌هاي خارجي در رابطه با ايران صورت مي‌گيرد.در واقع آنها تصور مي‌كنند؛ كه ما چيزي به نام تمدن و هنر نداريم. اما شايد امسال آخرين حضور خود را در سمپوزيوم و حتي بينال تجربه كنم.

شما از روند سمپوزیوم رضایت داشتید. اما گفتن این نکته که شما دیگر تمایل به شرکت کردن در سمپوزیوم ندارید؛ عجیب به نظر می‌رسد. این تصمیم به یقین علت تازه‌ای دارد؛ در مورد این موضوع توضیح دهید.

چرايي اين تصميم به اين حقيقت باز مي‌گردد كه تنها گروه كوچكي از مجسمه‌سازان هر سال اين رخداد را مديريت و داوري مي‌كنند و به همين سبب برخي خط مي‌خورند و برخي از منفعت برخوردار مي‌شوند. بهتر است در خانه بنشينم و براي خود كار كنيم و با گالري‌ها در ارتباط باشيم، به نظر من اين راهي بهتر است.


کد خبر: 47940

آدرس مطلب: http://www.honarnews.com/vdcdzn0o.yt05o6a22y.html

هنر نیوز
  http://www.honarnews.com