گزارش نشست خبری جشنواره رواق منظر؛

محمدخانی: امروز احساس معنویت در شهر ها فراموش شده است

5 مرداد 1392 ساعت 15:22

داریوش محمدخانی داور جشنواره «رواق منظر» گفت: امروز در شهر چیزی که فراموش شده احساس معنویت است و شاید جشنواره هایی مانند «رواق منظر» بتوانند ته مایه های این معنویت و فرهنگ را حفظ کنند و ما بتوانیم از این طریق فرهنگ و هنر که امروز در شهرهای مختلف کشور مان درمورد سردرها و سقف های ایرانی فراموش شده به مردم یادآوری کنیم.


به گزارش هنرنیوز؛ نشست رسانه ای جشنواره «رواق منظر» با حضور «داریوش محمدخانی» و«کوروش یزدانی» ،«افشین بختیار»،«آرش حمیدی» داوران این جشنواره و «نازنین کاظمی نوا» دبیر هنری این جشنواره در فرهنگسرای شفق برگزار شد.
در این نشست «داریوش محمدخانی» طی سخنانی اظهارداشت: متاسفانه جشنواره هایی مانند «رواق منظر» تا کنون در کشور ما کمتربرگزار شده اند و به همین خاطر کانون عکس ایران با تاکید بر هویت ایرانی اسلامی مسابقه عکاسی از سردرها را طراحی کرده و پس از آن قرار است این جشنواره در خصوص کوبه ها و سقف‌های ایرانی برگزار شود
وی افزود: جشنواره «رواق منظر» به شکل مسابقه و با همکاری فرهنگسرای شفق برگزار می شود و تلاش ما این است که بتوانیم از این طریق فرهنگ و هنر فراموش شده خود را که امروز در شهرهای مختلف کشور مان در خصوص سردرها و سقف های ایرانی است به مردم یادآوری کنیم و به نوعی بگوییم که کشور از قدمت و پیشینه ای در این مورد برخودار بوده است.
محمدخانی تصریح کرد: متاسفانه اتفاق بسیار بدی امروز در معماری شهر های ما افتاده و باعث شده که در معماری شهرهای معاصر شکل ظاهری سردرها و همچنین ساختمان های ما در شهر های مختلف به شکل نامناسب امروزی درآید. بنابراین جا دارد امروز از شهرداری ها در شهر های مختلف کشورمان گلایه کنیم و بگوییم که امروز شکل شهرهای ما به جای تلفیق معماری ایرانی اسلامی به سمت غربی شده رفته است.
وی خاطرنشان کرد: در گذشته سردرهای قرآنی با طرح های ایرانی و اسلامی بر سردرخانه های مردم ما دیده می شدند واما امروزه روی هر ساختمانی با خطوط و اندازه های مختلف یک نام یا عدد نوشته شده؛ که این وضعیت ناهنجار نمای شهر را مغشوش کرده و باعث شده که دیگر سردرخانه های ما ایرانی نباشد و به سمت غربی شدن برود.
این داور جشنواره «رواق منظر» در ادامه تاکید کرد: امروز در شهر چیزی که فراموش شده احساس معنویت است و شاید جشنواره هایی مانند «رواق منظر» بتوانند ته مایه های این معنویت و فرهنگ را حفظ کنند چرا که در گذشته در یردرخانه های ایرانی از جملات عربی و همچنین از آیه های قرآن یا اسم ائمه اطهار استفاده می شد که فرد وقتی از زیرآن عبور می کرد به سلامت به کارهای شخصی خوداش برسد وبه نوعی در برابر حوادث روز بیمه می شد.
وی ادامه داد: یا اینکه در سر درها از سرقوچ یا اشکال هخامنشی و غیره استفاده می شد که امروز این ها متاسفانه از بین رفته اند وجای خود را به یک سری المانهای بدقواره و بد شکل داده و کسی هم جلوی این کار را نمی گیرد وسازمان زیبا سازی شهرداری تهران هم که در این خصوص کاری نمی کند .ضمن اینکه کوبه ها نیز ازبین رفته اند. این کوبه های در قدیم روی در ها نصب می شد و برای زن و مرد جداگانه بود. به نحوی که کوبه ای مخصوص زنان بود و کوبه ای نیز مخصوص مردان بود و مشخص می شد که کسی که در می زند مرد است یا زن.
محمدخانی در پایان گفت: اکثر سردرها ، کوبه ها و ... که جزیی از فرهنگ ما بود امروز از بین رفته اند ، این درحالی است که آنها عقبه ای چندین ساله دارند و متاسفانه به جای این ها زندگی آپارتمانی به همه ما در شهرها تحمیل شده است و راه فراری از هم از آن نیست.
در ادامه این نشست «کوروش یزدانی» یکی دیگر از داوران این جشنواره طی سخنانی اظهارداشت: جرقه برگزاری این جشنواره توسط مدیریت موزه امام علی (ع) در بلورار اسفندیاری زده شد و ما برای شرکت کنندگان در این جشنواره برای عکاسی از نمادهای مختلف یا سردرهای گوناگون هیچ گونه محدودیتی اعمال نکرده ایم . تاجایی که شرکت کنندگان می توانند عکس های خود را که مربوط به گذشته یا حال حاضراست برای ما ارسال کنند. که این حرکت ما در جهت ثبت و آرشیو کردن این سردرها خواهد بود.
وی عنوان داشت: تمام معمارها نمی‌توانند تمام شهرها و تمام نقاط را ببینند و اگر چنین آرشیوهایی در اختیار انجمن مفاخر باشد، نوعی همکاری دوسویه پیش می‌آید و معمارها می‌توانند با مراجعه به آنجا آرشیوی غنی در اختیار داشته باشند. ضمن این که بعد از ثبت این نمادها، همت بیشتری برای نگهداری از آنها به وجود خواهد آمد و برای همه و آیندگان این حرکت می توانند مفید باشد.
در ادامه این نشست «افشین بختیار» یکی دیگر از داوران این جشنواره ابرازداشت: تاکنون کتاب‌های متعدد عکاسی را منتشرکرده ام و می توانم بگویم که آثار باستانی ما روز به روز در حال کاهش است و متاسفانه نهادهای مسئول هم هیچ اقدامی برای بازسازی و نگهداری آن‌ها انجام نمی‌دهند.
وی ادامه داد: در این جا است که وظیفه ما به عنوان عکاس بیشتر نمایان می‌شود تا حداقل به این طریق بتوانیم آنها را حفظ کنیم. من به جرات می‌گویم که اگر ما عکاس‌ها نرویم این آثار را ثبت کنیم، احتمال از بین رفتن آن‌ها بیشتر می‌شود. بنابراین عکاسی می تواند بسیاری از داشته های امروز ما را باری نسل های آینده حفظ کند.
در ادامه این نشست «نازنین کاظمی نوا» دبیر هنری جشنواره عکس منظر رواق هم عنوان داشت: جشنواره رواق منظر در دو بخش موضوعی «سردرهای نوشتاری با مضامین قرآنی، ادعیه و اشعار» و«سردرهای منقش به طرح واره های ایرانی اسلامی» برگزار می‌شود و بخش ویژه آن شامل عکاسی از سردرهای با مضامین مربوط به امیرالمومنین علی (ع) است.
وی اضافه کرد: عکاس ها می‌توانند به صورت سیاه و سفید یا رنگی باشند و تصاویری با تکنیک اچ دی آر و پانوراما هم پذیرفته می‌شود اما عکس‌هایی که به نحوی دستکاری شده باشند که در جنبه استنادی آن‌ها خلل ایجاد شود از مرحله داوری حذف می‌شوند. ضمن اینکه هر هنرمند مجاز است در هر بخش شرکت کند و حداکثر ۵ قطعه عکس برای هر بخش ارسال کند.
کاظمی نوا افزود: داوطلبان می توانند برای شرکت در این جشنواره از طریق سایت www.photosardar.ir ثبت نام کنند و برگزیدگان اول ما دیپلم افتخار به همراه جایزه غیرنقدی به ارزش ۱۵ میلیون ریال، برگزیدگان دوم هم دیپلم افتخار به همراه جایزه غیرنقدی به ارزش ۷ میلیون ریال، برگزیدگان سوم هم دیپلم افتخار به همراه جایزه غیرنقدی به ارزش ۳ میلیون ریال دریافت خواهند کرد.
وی در پایان گفت: در هر موضوع ۵ لوح تقدیر به آثار شایسته تقدیر اهدا خواهد شد ضمن این که برگزیده اول بخش ویژه دیپلم افتخار به همراه جایزه غیرنقدی به ارزش ۱۵ میلیون ریال دریافت خواهد کرد و فرصت ارسال آثار نیز تا ۸ شهریور خواهد بود.


کد خبر: 61530

آدرس مطلب: http://www.honarnews.com/vdce7n8p.jh8zxi9bbj.html

هنر نیوز
  http://www.honarnews.com