محمودي: «كلانتر3» در جذب تماشاگر موفق نبود

9 خرداد 1389 ساعت 12:26


يك منتقد با بيان اين كه «كلانتر3» نتوانست آنگونه كه بايد تماشاگر خود را جذب كند، گفت: اين سريال در مقايسه با نمونه‌هاي خارجي به خاطر ريتم كند در جذب مخاطب ناكام بود و با توجه به تجارب «محسن شاه‌محمدي»، اين سريال از او پذيرفتني نيست.

به گزارش هنر نیوز ، «مصطفي محمودي» منتقد و روزنامه‌نگار در گفت‌و گو با فارس در مورد سريال «كلانتر3» ساخته محسن شاه‌محمدي، اظهار داشت: به هر حال كارگردان اين اثر نشان داده كه سابقه ساخت آثار موفق در ژانر معمايي را داراست، اما مسئله‌اي كه در صدا و سيما وجود دارد و بايد يك آسيب شناسي علمي قرار گيرد، اين است كه چرا در خارج از كشور يك مجموعه وقتي گل مي‌كند، ساليان سال در اذهان عمومي ماندگار مي‌شود و اپيزودهاي متعدد ديگري از آن ساخته مي‌شود اما در ايران اپيزود اول ساخته مي‌شود، مورد توجه قرار مي‌گيرد اما در اپيزودهاي بعدي مثمرثمر واقع نمي‌شود؟

وي در ادامه افزود: به شخصه فكر مي‌كنم اين كار به چند عوامل متعدد و مهم بستگي دارد. در درجه اول سياست‌گذاري سازمان، بي‌حوصلگي مخاطباني كه امروزه دنبال تنوع هستند، برخي خطوط قرمز، محدوديت‌هاي سازمان و ... با اين وصف به نظر من سريال «كلانتر3» نتوانست آنگونه كه بايد تماشاگر خود را جذب و در تماشاگر ايجاد انگيزه كند.

محمودي تصريح كرد: در اين سريال ما شاهد كستينگ نامناسبي بوديم. مشاهده مي‌كنيم كه «ايرج نوذري» به شدت اضافه وزن پيدا كرده است و اين اضافه وزن در بازي او تاثير منفي دارد و به شدت توي ذوق مي‌زند. جوان تازه واردي به نام «محسن افشاني» كه وارد سريال شده و من خيلي برايش احترام قائلم اما به نظر من اگر نابازيگر به جاي او ايفاي نقش مي‌كرد، خيلي بهتر بود.

او گفت: در بخش فني و فيلمنامه هم سريال «كلانتر3» دچار مشكل است. فيلمنامه آن خيلي معمايي نيست و به سمت آسيب اجتماعي مي‌رود و در كنار اين مسئله ما آن تعليق ، كشش و از اين دست المان‌ها رعايت نشده است اما در سريال‌هاي مانند «مارپل»، «شرلوك هلمز»، «پوآرو» و ... فيلمنامه خط داستاني مشخص و پر پيچ و خمي دارد كه مخاطب را با خود همراه مي‌كند تا در پي قاتل خود بگردد و در انتهاي كار كه گره‌گشايي صورت مي‌گيرد مخاطب رو دست مي‌خورد و اين عامل باعث ايجاد جذابيت مي‌شود كه ما در سريال «كلانتر3» به هيچ عنوان المان‌هاي سريال‌هاي خارجي رعايت نشود.

محمودي در پايان گفت: در «كلانتر3» ما با داستان سر راستي مواجه نبوديم و اين سريال فاقد ريتم، ضرباهنگ و گره‌افكني لازم بود و دائم مسيرهاي فرعي در سريال ايجاد مي‌شد و اين باعث مي‌شد كه كار فاقد جذابيت شود و در تماشاگر ايجاد رغبت نكند. در ژانر پليسي-معمايي معمولا در تدوين و كات‌هاي سريع را شاهد هستيم كه اينجا با بي‌دقتي در اين زمينه و به عنوان مثال استفاده از شخصيت‌هاي اتو كشيده مانند كاراكتر فرهاد مهاديان، چنين چيزي مشاهده نمي‌شود. در حقيقت سريال «كلانتر3» در بيشتر قسمت‌ها فاقد ضرباهنگ لازم بود ضمن آن كه در همان اوايل هر قصه از سريال مي‌شد حدس زد قاتل كيست. همه اين مشكلات، باعث مي‌شود تا با توجه به تجربيات محسن شاه‌محمدي «كلانتر3» را نتوان كاري پذيرفتني از او درنظر گرفت.


کد خبر: 10590

آدرس مطلب: http://www.honarnews.com/vdce7n8z.jh87oi9bbj.html

هنر نیوز
  http://www.honarnews.com