محمدتقی فهیم؛

مدیوم بی رحم سینما به فیلم اولی ها رحم نمی کند

12 اسفند 1391 ساعت 14:45

محمد تقی فهیم منتقد سینما گفت: سینما مدیوم بی رحمی است و به فیلم اولی ها رحم نمی کند اما از اینکه اسلامی رویکردی به جذب مخاطب در فیلم اول«دزدان خیابان جردن» داشته قابل تقدیر است.


به گزارش هنرنیوز به نقل از روابط عمومي برنامه هفت؛ نقد و بررسی فیلم سینمایی «دزدان خیابان جردن» با حضور «وحید اسلامی» کارگردان و «داریوش بابائیان» تهیه کننده فیلم و همچنین محمد تقی فهیم به عنوان منتقد برنامه برگزار شد.
در ابتدا اسلامی با اشاره به مراسم اسکار امسال عنوان کرد: ای کاش ما هم لابی کرده بودیم و فیلم «دزدان خیابان جردن» را برای اسکار فرستاده بودیم چون با جایزه ای که به فیلم «آرگو» دادند بعید نبود فیلم ما هم جایزه بگیرد.

داریوش بابائیان نیز عنوان کرد: جا دارد باز هم به اصغر فرهادی برای دریافت اسکار سال گذشته تبریک بگوییم. همچنین ساختار فیلم «آرگو» را محکوم می کنم و امیدوارم که تلاش کنیم از فیلمسازانمان حمایت کنیم.

فهیم نیز در این زمینه عنوان کرد: انتخاب یک فیلم ضعیف سیاسی پیام دار نشان داد که برخی دوستان ما اشتباه می کنند. اسکار جایزه ای سیاسی است و نشان داد که اگر سینماگران ما نگاهی به اسکار دارند راه به جایی نمی برند. پیام روشن این فیلم مشخص کرد که شرکت در اسکار مزیتی برای سینماگران ما به حساب نمی آید. ما باید این شیفتگی را کنار بگذاریم.

وی در ادامه در نقد این فیلم عنوان کرد: سینما مدیوم بی رحمی است و به فیلم اولی ها رحم نمی کند اما از اینکه اسلامی رویکردی به جذب مخاطب در فیلم اولش داشته قابل تقدیر است اما وی متاسفانه به دنبال موج آثار اخیر سینمایی رفته که با بهره گیری از برخی بازیگران چهره می خواهند مخاطب جذب کنند.

فهیم افزود: البته نمی توان گفت اسلامی فیلمساز خوبی نمی شود اما باید دید چرا وی به دنبال ساخت اثری سنگین نبوده تا کارنامه ای مناسب برای خودش به هم بزند. "دزدان خیابان جردن" فیلم وحید اسلامی نیست البته با شناختی که ما از او به عنوان یک منتقد و سینمایی نویس داریم فاصله دارد.

وحید اسلامی در ادامه بحث عنوان کرد: متاسفانه منتقدان همه فیلم های طنز را به اسم آثار «شونه تخم مرغی» می شناسند. هیچ منتقدی به این نکته که فیلم ساختاری دایره ای شکل دارد توجه نکرده است. محور داستان این اثر نیز منطبق با کمدی های کلیشه ای این روزها نبوده است.

وی ادامه داد: البته فیلم حاصل شرایط است و من حتی ۳۰ درصد از آنچه در فیلمنامه بوده را نتوانستم عملی کنم. در میانه های کار ما یکی از بازیگرانمان را گم کردیم و وی مریض شد بنابراین مجبور شدیم فیلمنامه را تغییر دهیم یا اینکه روز پانزدهم فیلمبرداری تمام وسایل صحنه و لباس های بازیگران ما را دزدیدند اما هر ایرادی به فیلم وارد است به بی تجربگی من باز می گردد چون من تجربه دستیاری ندارم و قبول می کنم برخی مسائلی که در ذهنم بوده در فیلم در نیامده است.

داریوش بابائیان تهیه کننده فیلم نیز عنوان کرد: این اولین بار نیست که من از فیلمسازان فیلم اولی حمایت می کنم. البته این حمایت وظیفه مدیران است که از تفکر جدید سینما حمایت کنند.

در فیلم های سوپرمارکتی از این نوع بازیگران استفاده می شود که هم به بازیگران و هم به این آثار ضربه زیادی می زنند. من به عنوان تهیه کننده خصوصی در جایی سرمایه گذاری کردم که هزینه اش قابل بازگشت باشد. اگر این فیلم الان مخاطب دارد ما باید به آن احترام بگذاریم چون مخاطب خسته از زندگی دوست دارد به تماشای فیلمی مفرح بنشیند و خوشبختانه این فیلم در تهران و شهرستان ها خوب فروخته است.

گزارش تولید آثار سینمای ایران بخش بعدی برنامه شب گذشته بود و به معرفی مراحل تولید آثاری چون چ ، نیکان و بچه غول ، برف ، آیینه و شمعدون ، پنج ستاره ، لاله ، گزارش یک جنایت و ... پرداخت.

در بخش دیگری از برنامه شب گذشته رحیم بهبودی فر و مقصود جباری کارگردان و تهیه کننده فیلم سینمایی «آدم آهنی» که این روزها بر پرده سینماها به نمایش درآمده است مهمان برنامه بودند و درباره این فیلم صحبت کردند.

در ابتدای این بحث مقصود جباری عنوان کرد: این اثر در جشنواره بیست و ششم کودک و نوجوان اصفهان موفق به دریافت جوایزی شد در آن ایام ۵ فیلم کودک و نوجوان در سینماها اکران بود و ما ترجیح دادیم که این فیلم در آن زمان به نمایش درنیاید. اکران فیلم بعد از امتحانات بچه ها و قبل از جشنواره فجر آغاز شد و ما نمی خواستیم این فرصت را هم از دست بدهیم. متاسفانه به جای اینکه از آثار کودک و نوجوان حمایت شود بیشتر برایشان شعار می دهند.
بهبودی فر نیز در این زمینه عنوان کرد: من پیش از این سه تله فیلم با مضمون کودک ساخته بودم. در این اثر نیز تلاش کردم به روابط کودکان و نوجوانان با خانواده هایشان بپردازم. پرداختن به دنیای مجازی و تاثیری که این فیلم ها بر کودکان دارد مسئله اصلی من در ساخت این اثر بوده است.

وی ادامه داد: متاسفانه چون فیلم ما برخی حواشی را نداشت محجور واقع شد . این اثر در بدترین روز سال یعنی یک روز قبل از آغاز جشنواره اکران شد و عملا ما ۱۰ روز این فیلم را روی پرده نداشتیم.

نقل قول های هفته عنوان بخش جدیدی از برنامه بود که در ادامه پخش شد.


کد خبر: 55294

آدرس مطلب: http://www.honarnews.com/vdceew8n.jh8noi9bbj.html

هنر نیوز
  http://www.honarnews.com