مهدی عظیمی میر آبادی در گفتگو با هنرنیوز:
جشنواره فیلم دفاع مقدس خیلی از انتظارات را برآورده نکرده است
29 شهريور 1391 ساعت 12:09
یک کارشناس فیلم های دفاع مقدس معتقد است برخی از فیلمسازان به این جهت مبادرت به تولید اثر در ژانر دفاع مقدس کردند تا خودشان را همراه با انقلاب و نظام نشان دهند در حالی که این نوع فیلمسازی آسیبی به این نوع ژانر سینمایی است .
مهدی عظیمی میرآبادی کارشناس مسائل سینمایی و فیلمهای دفاع مقدس در گفتگو با خبرنگار سینمایی هنرنیوز در مورد فیلمهای دفاع مقدس گفت: معتقدم سینمای دفاع مقدس می تواند به عنوان سینمای معیار وطراز کشور در حوزه فیلمسازی محسوب شود چرا که معمولا بهترین فیلمها، موثرترین و پرفروش ترین فیلمها در دایره فیلمهای دفاع مقدس تعریف می شود وعلت آن هم این بوده فیلمسازانی که درعرصه فیلمهای دفاع مقدس فعالیت می کنند برای بهتر بودن آثارشان تلاش بیشتری به خرج داده اند.
وی افزود: معمولا در حوزه غیر از دفاع مقدس؛ توجه به فروش، توجه به ترکیب هنرمندانه فیلم و یا نگاه روشنفکری و حتی توجه به جشنواره های خارجی بیشتر مورد نظر و هدف است؛ اما در سینمای دفاع مقدس ضمن اینکه به کیفیت هنری اهمیت داده می شود و به جذب مخاطب نیز اندیشیده می شود اما بیشتر از سایر فیلمها به کیفیت فیلم از نظر ارزشی و انطباق آن با موضوع دفاع مقدس تاکید می شود .
عظیمی میر آبادی تصریح کرد: اگر چه ممکن است در سینمای دفاع مقدس شاهد فیلمی باشیم که از نظر کیفی و فنی و در ارتباط با مخاطب دچار ضعف باشد؛ اما بخش قالب این نیست لذا می توانیم فیلمهای دفاع مقدس را به عنوان سینمای طراز بپنداریم؛ چرا که این سینمای طراز به عنوان یک سینمای هدفمند و پیشرو می تواند خیلی از اهداف مد نظر نظام را مورد توجه قرار دهد مثلا نگاه جمهوری اسلامی ایران به دفاع از مظلوم و مقابله با ظالم، موضع دفاع از حیثیت مملکت، دین و کشور نیز می تواند در فیلمهای دفاع مقدس ظهور و بروز داشته باشد و حتی برای سایر ژانرهای سینمایی نیز الگو باشد.
این کارشناس مسائل سینمایی با بیان اینکه سینمای دفاع مقدس یک نوع ارزش قلمداد می شود اظهار داشت: برخی از فیلمسازان برای اینکه ثابت کنند که با ارزشهای انقلاب و نظام هماهنگ هستند سعی کردند مبادرت به تولید فیلم دفاع مقدس کنند تا خودشان را همراه با انقلاب و نظام نشان دهند در حالی که این موضوع می تواند به منزله آسیبی باشد که ضربه هایی به سینمای دفاع مقدس وارد سازد.
وی در پاسخ به این سوال که آیا سینمای دفاع مقدس طی این سالها توانسته است جریان ساز باشد یاد آور شد: اگر چه هدف مسئولین سینمایی این امر بوده که سینمای دفاع مقدس بتواند در کشور جهت دهی و جریان سازی کند؛ اما اینکه این موضوع محقق شده می توان نگاهی به فاصله زمانی برگزاری جشنواره فیلمهای دفاع مقدس تا جشنواره بعدی انداخت. من معتقدم خیلی انتظارات را برآورده نکرده است و فیلمهایی که وارد این جشنواره می شوند فقط مرجعی برای ارزیابی و انتخاب شمرده می شوند و ارتباطشان با جشنواره دوره های بعدی، یک رابطه منقطع است و فیلمها هیچ ارتباطی با جشنواره ندارند و خط ومشی که به عنوان مثال در یک دوره از جشنواره فیلمهای دفاع مقدس وجود داشته نسبت به دوره های بعدی، دارای یک خط و ربط مستقیم و حساب شده و در حال تحول شمرده نمی شوند و بیشتر یک برنامه موقتی و مقطعی بودند یعنی هر مدیری، هنگامی که مسئولیت برگزاری جشنواره را برعهده داشته معمولا اهدافی را مد نظر داشته که چه بسا این اهداف با جشنواره های قبلی، حتی در تناقض هم بوده است. بنابراین من موفقیت جشنواره را در جهت دهی سینمای دفاع مقدس خیلی قدرتمند نمی بینم ولی امیدوارم این انتظار که برنامه ها به صورت منسجم و از یک روال منطقی بهره باشد به طوری که فیلمسازان این حوزه در دوره های بعدی جشنواره هم مورد توجه قرار بگیرند.
مجید معافی
کد خبر: 46384
آدرس مطلب: http://www.honarnews.com/vdceex8e.jh8pvi9bbj.html