صمديان با گلايه از برخورد مناسبتي با عكاسي جنگ:

اجازه بدهيد‌ «كورش امام» را عكاس زمانه خودش بناميم

7 تير 1389 ساعت 15:56


سيف‌الله صمديان گفت:درست نيست كه کوروش امام را عکاس جنگ معرفي کنيم، سعيد صادقي و محمدحسين حيدري دو نمونه عکاس جنگ هستند، اما اجازه دهيد "كورش امام" را عکاس زمانه خودش بناميم.
به گزارش هنر نیوز به نقل از ايسنا،در نشستي كه شامگاه گذشته ـ 6 تير ماه ـ براي نكوداشت هنرمند فقيد ابوطالب امام در گالري «برگ» برگزار شد، اين هنرمند در سخناني يادآور شد:كورش امام زندگي هنرمندان را دنبال مي‌کرد. او عكس‌هاي بسياري از ژازه طباطبايي گرفت که دو نمونه از آنها را به من هديه کرد، از اين جهت او را بايد عكاس زمانه خودش معرفي كرد.
صمديان در ادامه با گلايه از برخورد مناسبتي با عكاسي جنگ، تصريح كرد: بيشتر برخوردهايي که با عکس‌هاي جنگ شده است، مناسبتي بودند. در حاليكه تاريخ‌نگاري درستي در مورد آنها انجام نشده است. اين اتفاق ناشي از همين نگاه نادرست به مقوله فرهنگ است.
اين هنرمند در ادامه‌ي سخنانش گفت:حسرت هميشگي من از جامعه‌اي است که به جاي فرهنگي بودن، بيشتر سياست‌زده است. ما فکر مي‌کنيم فرهنگ و هنر بخشي از سياست هستند،درحاليکه سياست جز کوچکي از فرهنگ و هنراست. از اين رو افرادي همچون ابوطالب امام جزو استثناها هستند که هيچگاه به چنين قوانيني بها ندادند و هميشه حرف خود را مطرح كردند.
صمديان سپس به وجوه مختلفي از زندگي ابوطالب امام پرداخت و بيان داشت: او با برداشت غلطي که از مرگ در ذهن ما وجود دارد، مبارزه کرد. کوروش به اصل بزرگ زندگي رسيد يعني هرقدر از مرگ بترسي به تو نزديک‌تر مي‌شود و هرچه قدر تبديل به باورت گردد ،عين خود زندگي مي‌شود. به طوريكه در اين مسير بيشتر فرصت پيدا مي‌كني به کارهاي خودت برسي.
وي در پايان سخنانش گفت:کوروش امام با چنين نگاهي به مرگ، عاشق ثبت زندگي بود و از اين جهت نمونه درخشاني از تمام «نه» گفتن‌ها محسوب مي‌شد.
محسن راستاني هنرمند عكاس نيز در ادامه اين نشست گفت: کوروش در شرايطي عکاس جنگ بود که هيچ كدام از مناسبات حرفه‌اي را نداشتيم. آن زمان کسي منتظر عکس‌هاي ما نبود. عکاسي جنگ هم به زعم ضوابط حرفه‌اي، حرفه‌اي نبود لذا عکاسان جنگ ما که يک نمونه آن کوروش بود، تحت شرايط حرفه‌اي عکاسي نکردند.
او در عين حال گفت: اما عكاسان اين حوزه در چنين شرايطي آثاري کاملا حرفه‌اي توليد کردند.به‌طوريكه عکاسي جنگ امروز براي ما موضوع قابل تاملي است اما متاسفانه با اين حجم از مجامع علمي ،هنوزتامل حرفه‌اي درباره عکاسان جنگ صورت نگرفته است كه يکي از دلايل آن، نبود سازماني دولتي براي حمايت از عکاسي جنگ است.
راستاني متذكر شد: هنوز هيچ سازمان دولتي متولي حمايت ازعکاسي جنگ و عكاسان اين حوزه نشده است. در تمام دنيا عکاسان بين‌الملل در طول جنگ براي يک آژانس به عنوان حامي مالي و فرهنگي فعاليت مي‌کنند،درحاليکه عکاسان جنگ در ايران چنين تجربه‌اي ندارند.
اين عكاس جنگ همچنين به نبود آرشيو منسجم در اين عرصه اشاره كرد و افزود: امروزه فاقد آرشيو غني عکاسي جنگ و حاميان مالي و معنوي اين حوزه هستيم اما عکاسان جنگ فارغ از حضور هرگونه سرمايه‌گذاري و حمايتي ،عاطفه خود را در اين عرصه خرج کرده‌اند.
راستاني خاطرنشان كرد:در آن زمان به دليل نبود آژانس‌هاي عکس، مشخص نبود که صاحب اين عکس‌ها چه کساني خواهند بود. کسي نبود که به عكاسان اين حوزه زنگ بزند و بگويد از چه زاويه‌اي عکس بهتري بگيرد يا بخواهد براي كاري سفارش دهد،در حاليكه در هر جاي دنيا اگر چنين سرمايه عظيمي از عکس‌هاي جنگ وجود داشت، قطعا به عنوان يکي از قوي‌ترين آرشيوهاي اين موضوع شناخته مي‌شد.
اين هنرمند با تاكيد بر اينكه، معضل اصلي ما نبود سازمان حرفه‌اي در اين حوزه براي درک عکاسي است، ادامه داد:عكاسان ما همواره براساس يک هيجان و يا وظيفه، پا در ميدان جنگ گذاشته‌اند و به همين دليل سابقه‌اي براي عکاسي جنگ وجود ندارد.
محسن راستاني گفت: ما کارهاي بزرگي انجام داده‌ايم اما مادامي كه ساختار و سازماندهي بزرگي براي کارهايمان نداشته باشيم،اين کارها کوچک نشان داده مي‌شود. براي همين هم امروز عکس‌هاي جنگ در ميان مردم اهميت و جايگاه واقعي خود را پيدا نکرده است.
وي در بخش ديگري از صحبت‌هايش به ابوطالب امام اشاره كرد و افزود: کوروش را به خاطر مقاومتش در مقابل مرگ و عشقي كه به زندگي داشت، مي‌ستايم و در اين جمع توصيه مي‌كنم که با رويا زندگي کنيم، زيرا فعلا واقعيت‌ها دارد دخلمان را درمي‌آورد.
اين مراسم كه با همكاري نشريه تنديس برگزار شد با افتتاح نمايشگاه آثار، عكس و اسناد ابوطالب امام همراه شد كه به مدت دو هفته آينده برپاست.
کوروش سيدابوطالب امام يکي از عکاسان ايران بود که خيلي‌ها به‌نام «ابوطالب امام» او را مي‌شناختند و به‌خاطر عکس‌هاي دوران دفاع مقدس‌اش شهرت داشت.
او سال‌ها به‌دليل بيماري از ويلچر استفاده مي‌کرد و از يکسال پيش در بستر بود و به‌رغم بيماري،همچنان به عکاسي مي‌پرداخت و در اغلب مجامع عکاسي و گشايش نمايشگاه‌هاي عکس حاضر بود.
تهران از سال‌هاي 60 تا 67 ، جنگ، موشک باران، اعزام نيرو به جبهه‌ها و…از جمله موضوعاتي بودند که ابوطالب امام به عکاسي از آن‌ها پرداخته بود.


کد خبر: 12174

آدرس مطلب: http://www.honarnews.com/vdceez8z.jh8wfi9bbj.html

هنر نیوز
  http://www.honarnews.com