جشنواره نوزدهم «نمایشهای آیینی و سنتی» به پایان رسید
27 مرداد 1398 ساعت 1:24
مراسم اختتامیه نوزدهمین جشنواره نمایشهای آیینی و سنتی در ۲ بخش و با تجلیل از ۴ هنرمند این عرصه برگزار شد.
به گزارش هنرنیوز ، آیین پایانی نوزدهمین جشنواره نمایشهای آیینی و سنتی امروز شنبه ۲۶ مرداد ماه با حضور مردم و هنرمندان در خیابان بهشت و تماشاخانه سنگلج برگزار شد. این برنامه در ۲ بخش یکی در خیابان بهشت و محله سنگلج و از ساعت ۱۹:۳۰ با حضور مردم و علاقهمندان به هنرهای نمایشی و دیگری از ساعت ۲۰:۳۰ در تماشاخانه سنگلج و با حضور تعدادی از هنرمندان و مدیران برپا شد. خیابان بهشت هم هنگام برگزاری این مراسم در تماشاخانه سنگلج، میزبان مردم و علاقهمندان به نمایشهای آیینی و سنتی بود و در این فاصله علاوهبر برپایی خیمههای پذیرایی و شهر فرنگ، نمایشهای سنتی و ایرانی نیز اجرا میشد. از نکات جالب توجه این مراسم، نمایش ورزشها و آیینهای پهلوانی، برپایی خیمههای پذیرایی و شهر فرنگ در کنار اجرای نمایشهای ایرانی و ملی بود. اتابک نادری کارگردانی مراسم بخش داخلی را برعهده داشت و میلاد نیکآبادی هم کارگردانی بخش خیابانی را عهدهدار بود. قبل از آغار رسمی مراسم اختتامیه داود فتحعلیبیگی دبیر جشنواره کیک ویژه آیین پایانی را که منقش به پوسترهای جشنواره بود، برید. در مراسمی که در تماشاخانه سنگلج جریان داشت سیدعباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، علی نصیریان رییس افتخاری جشنواره، داود فتحعلیبیگی دبیر این رویداد، سیدمحمد مجتبی حسینی معاون هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، شهرام کرمی مدیرکل هنرهای نمایشی، محمدحسین ناصربخت قائم مقام جشنواره، اردشیر صالح پور، داریوش مودبیان، اسماعیل خلج و تعدادی دیگر از هنرمندان و مدیران تئاتر حضور داشتند. حماسه خوانی در مدح حضرت علی(ع)، پخش نماهنگی درباره بخشهای مختلف جشنواره و کلیپی با صدای مرتضی احمدی و اجرای نمایش سیاه بازی از بخش های ابتدایی مراسم امشب بود. در این مراسم که افشین هاشمی اجرای آن را برعهده داشت با حضور داود فتحعلیبیگی، داریوش مودبیان، اردشیر صالحپور، علی محمد سعادتی شهردار منطقه ۱۲ و حمید نیلی مدیرعامل انجمن هنرهای نمایشی از شهناز روستایی برای نگارش کتاب «مبانی اصول نمایشنامهنویسی»، مهدی دریایی برای کتاب «همای رحمت»، هوشنگ جاوید برای نگارش کتاب «سیری بر تاریخ داستان پردازی و موسیقایی در ایران»، محمدحسین ناصربخت برای نگارش کتاب «کنکاشی در احوال مجالس مضحکه»، بنگاه ترجمه و نشر چاپ پارسه و سعید ابریشمی راد شهردار کاشان تجلیل شد. در بخش بعدی افشین هاشمی از استاد صادقعلی فرجیفر دعوت کرد تا روی صحنه به نوازندگی بپردازد. در ادامه و بعد از پخش کلیپی درباره هنرمندانی که قرار بود مورد تجلیل قرار بگیرند افشین هاشمی از داود فتحعلیبیگی دبیر جشنواره، سید عباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، سید مجتبی حسینی معاون هنری وزیر ارشاد، شهرام کرمی مدیرکل هنرهای نمایشی، اسماعیل خلج و مهدی بهداروند مشاور مدیرکل هنرهای نمایشی به منظور تقدیر از پیشکسوتان هنرهای آیینی و سنتی دعوت کرد تا روی صحنه حضور یابند. غلامعلی ایوبی شبیهخوان برجسته کشور، محمدرضا (نادر) شهسواری فرد از شیراز که به عنوان یکی از پیشکسوتان نمایشهای تخت حوضی شناخته میشود، ابوالفضل کبابیان شبیه گردان، شبیه خوان و نمایشنامه نویس متولد قم و پرویز سنگ سهیل از هنرمندان شناخته شده نمایشهای آیینی و سنتی که سابقه بازی در نمایشهای سنتی تخت حوضی و سیاه بازی را دارد ۴ هنرمندی بودند که در این مراسم مورد تجلیل قرار گفتند. سخنرانی کوتاه سید عباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی بخش بعدی این مراسم بود. وزیر ارشاد: تئاتر هنر گفتگو است صالحی در سخنانی عنوان کرد: تئاتر هنر گفتگو است و تئاترهای آیینی هم هنر گفتگوی مردم با مردم هستند. ایران تمدن دیرینی دارد و فرصت خوبی را به واسطه نمایشهای مختلف برای پیشرفت ایجاد کرده است. وی افزود: نمایشهای آیینی از لحاظ غنا، سبک و شیوه بسیار پربار هستند. امروز اختتامیه جشنواره آیینی و سنتی است و این رویداد فرصتسازی خوبی برای نمایشهای این حوزه فراهم کرده است. صالحی تاکید کرد: از تمام بزرگان هنرهای نمایشی در طول تاریخ تشکر میکنم که بار نمایشهای ایرانی را بر دوش کشیدند. این جشنواره گام به گام پیش آمده است و بخشهای متنوع و غنیای دارد. وزیر ارشاد در پایان صحبتهایش بیان کرد: ما فرصتهای خوبی داریم که میتوانیم بهواسطه آن به آینده ایران امیدوار باشیم. نمایشهای آیینی ریشه در سنت این کهنبوم دارد و میتوانند مردم ایران را با سنتهای گذشته آشنا سازند. افشین هاشمی در ادامه از علی نصیریان درخواست کرد تا روی صحنه بیاید و خواسته هنرمندان نمایشهای سنتی را با زبان خود بیان کند. نصیریان: نمایش ایرانی با خلق و خوی ایرانی انس و الفت دارد نصیریان نیز روی صحنه رفت و در سخنانی بیان کرد: برپایی این جشنواره خوب و پربار را تبریک میگویم. تالار سنگلج نماد نمایشهای ایرانی است و آن موقعی هم که قرار شد باز شود تمام گروههای نمایشی در اداره تئاتر تصمیم گرفتند که در این سالن تنها نمایش ایرانی اجرا کنند. دلیل این تصمیم نیز این بود که تئاتر یک ملت، اجراهایش نیست بلکه ادبیات دراماتیکش است. وی تاکید کرد: تئاتر و سینما را از غرب اقتباس کردیم ولی خودمان آثار و روایتهایی داریم که به صورت نمایش درآمده است. تختحوضی و خردهنمایشها مانند نقالی و مارگیری و بازی با حیوانات و خیمهشببازی خیلی ارتباطی به تئاتر ندارند ولی گونهای از نمایش هستند. نصیریان در ادامه خاطرنشان کرد: توجهای که در آن دوران جوانی به نمایشهای ایرانی کردیم از این جهت بود که این آثار با خلق و خوی ایرانی انس و الفت داشت مثلا موسیقی و آواز خواندن در نمایش خیلی مطلوب تماشاگر ایرانی است و این موضوع بر خلاف تئاترهای غربی است. البته این موضوع سوای اپرا و نمایش های موزیکال است. نصیریان ادامه داد: عنایت و توجه به نمایشهای ایرانی منجر به جشنوارههای گوناگون شد و برگزاری این جشنوارههای خیلی به ما کمک میکند و من الآن که به گذشته این نمایشها فکر میکنم، میبینیم که خیلی پیشرفت کرده است. وی به شعار روی پوستر جشنواره اشاره کرد و گفت: نمایش ایرانی فرصتی برای تئاتر معاصر ایران است و باید فکر کنیم که چطور میشود که شکلها و ساختارها و صورت ظاهری آثار هنری را در حرف و صحبت و نمایش امروز استفاده کنیم. این اتفاق باید با خلاقیت و جوششهای فردی آمیخته شود و نمایشهای سنتی را به روز کرد. شعار جشنواره نیز خیلی هوشمندانه انتخاب شده است. درخواست علی نصیریان از شهردار تهران نصیریان متذکر شد: منتها درخواستی دارم زیرا که بسیاری از اساتید نمایشهای ایرانی به علت بیماری از بین ما رفتهاند و آقای فتحعلیبیگی بود که نمایش ایرانی را پس از انقلاب حفظ کرد. درخواست من این است که شهردار تهران حالا که به فضای سبز خیلی توجه کرده است و ساختارهای فرهنگی مانند فرهنگسراها را هم ایجاد کرده و نشان میدهد که تنها به فیزیک شهر اهمیت نمیدهد و به زندگی انسانیتر هم توجه دارد. تمام فرهنگ و هنر برای این است که به سمت و سوی انسانیتر برویم پس درخواست دارم که جاهایی مخصوص تابستانها و زمستانها تاسیس کنند تا نمایشهای ایرانی به صورت مستمر در آنجا اجرا شوند. وی در پایان یادآور شد: سابق بر این کافهای بود به اسم کافه شهرداری که نمایشهای مختلف ایرانی مانند خیمهشببازی در آن اجرا میشد و الآن هم ما میتوانیم جایی را درست کنیم که مردم در آنجا غذا بخورند و نمایشهای ایرانی را هم به صورت مستر تماشا کنند. در گذشته چنین مکانهایی در ایران بود. من فکر میکنم نمایشهای ایرانی با برگزاری دو سال یکبار جشنواره راه به جایی نخواهد برد. این روزها نمایشهایی داریم که فقط مخصوص خندههای بیمورد هستند پس باید در زمینه نمایشهای کمدی کار فرهنگی کنیم. حسن ختام مراسم اختتامیه به اجرای گروه آیلان و حرکات موزون آذری اختصاص داشت. مهر
کد خبر: 97568
آدرس مطلب: http://www.honarnews.com/vdcevn8o.jh8fpi9bbj.html