در نشست فیلم «آبنبات چوبی» مطرح شد
اهمیت فرهنگ بعد از اقتصاد است/ «آبنبات چوبی» روایتی غیرخطی
18 بهمن 1394 ساعت 13:55
محمدحسین فرحبخش کارگردان فیلم سینمایی «آبنبات چوبی» با تاکید بر مشکلات اقتصادی بیان کرد: اهمیت فرهنگ بعد از اقتصاد قرار دارد.
به گزارش هنرنیوز؛ نشست خبری فیلم سینمایی «آبنبات چوبی» به کارگردانی محمدحسین فرحبخش صبح امروز یکشنبه ۱۸ بهمنماه با حضور عوامل این فیلم سینمایی از جمله فرهاد اصلانی مشاور کارگردان، مستانه مهاجر تدوینگر، عبدالله علیخانی تهیهکننده، علی اصغری فیلمنامهنویس، آریا عظیمینژاد آهنگساز، سحر قریشی و کریم امینی بازیگران و علیرضا غفاری و شاهین امین منتقدان سینما در محل برج میلاد برگزار شد.
محمدحسین فرحبخش در ابتدای این نشست گفت: هر کسی آرزو دارد کاری که میکند به بهترین نحو انجام شود و هر کدام از دوستانی که در این فیلم بازی کردند، سیمرغ بگیرند برای من افتخار است. اصل سینما از نظر من سرگرمی است. این در حالی است که از سال ۶۰ با حضور برخی افراد به عنوان مدیران سینمایی، بحث سرگرمی از سینما گرفته شد و از همان دوران مسیر سرگرمی سینما به سمت فلسفه، الهیات و دانشگاه کشیده شد و از این مدیران به عنوان معمار در تاریخ سینمای ایران نام بردند. اگر امروز سینما، تماشاچی از دست داده است برای این است که سینما از مسیر خود منحرف شده است. البته در دوران مدیریت زندهیاد سیفالله داد، فیلمهای خوبی در حوزه سرگرمی تولید شد.
وی ادامه داد: اگر فیلمساز در قالب سرگرمی، حرفی از مشکلات جامعه بزند، باید از او تشکر کرد. اگر هم این کار را نکند که الزامی در این کار نبوده و سینما تنها یک سرگرمی است. سینما به عنوان ابزار سرگرمی میتواند جامعه را از مشکلات مختلف نجات دهد.
علیرضا غفاری منتقد سینما در ادامه این مراسم با اشاره به اینکه میخواهد درباره جشنواره فیلم فجر صحبت کند، توضیح داد: همه ما تلاش میکنیم تا این جشنواره به عنوان ویترین سینمای ایران به خوبی برگزار شود اما گاهی اتفاقاتی رخ میدهد که در شأن اهالی رسانه و منتقدان نیست، مانند اتفاقی که شبهای گذشته برای برخی از فیلمها که بمباران رسانهای شدهاند، رخ داد. کار سختی نیست برای هر فرد بلیت صادر کنند تا در سالن سینما جای خود بنشیند. ما این تجربه را یک بار در سینما فلسطین داشتیم و موفقیتآمیز بود.
علی اصغری فیلمنامهنویس بیان کرد: برای من افتخار بود که با محمدحسین فرحبخش کار کنم. او فیلمنامهای از کامران قدکچیان به من داد که ایده بسیار خوبی در آن وجود داشت. من، فرحبخش، اصلانی و علیخانی روی این فیلمنامه کار کردیم و نتیجه آن را دیروز در سینما دیدیم. فیلمنامهای که به دست من رسید، برای من بسیار جذاب بود چرا که فرم جدیدی در سینمای فرحبخش به عنوان روایت غیرخطی وجود داشت.
فرحبخش بیان کرد: علی اصغری فیلمنامه «دهلیز» را نوشته بود و من از آن بسیار خوشم میآمد، به همین دلیل فیلمنامه اولیه را به او دادم و از او خواستم که یک قصه از آن برای من بنویسد که خوشبختانه قصه خوبی از آب درآمد.
سحر قریشی بازیگر «آبنبات چوبی» در ادامه این نشست گفت: زمانی که فیلمنامه را خواندم، به من پیشنهاد بازی در نقش مارال را داده بودند اما من با خواندن فیلمنامه، از شخصیت نگین بسیار خوشم آمد. این در حالی است که قرار نبود این نقش را بازی کنم. نگین نقش جدیدی بود و شخصیتی بود که فضای بحران جوانهای امروز را به خوبی نشان میداد. برای بازی در این نقش بسیار اصرار داشتم و حتی نزدیک بود برای به دست آوردن این نقش گریه کنم.
این بازیگر با اشاره به اصطلاح «کرهخوری» در این فیلم توضیح داد: این نوع از اصطلاحها در میان جوانها رایج است و افرادی از این قشر از چنین اصطلاحهایی بسیار استفاده میکنند.
فرهاد اصلانی مشاور کارگردان با اشاره به اینکه رضا عطاران به دلیل بیماری پدرش در این جلسه حضور ندارد، ادامه داد: من پیش از این تجربه مشاور کارگردانی را با هاتف علیمردانی در ۲ فیلم قبلیاش داشتم. من در «آبنبات چوبی» با محمدحسین فرحبخش تجربه خوبی را پشتسر گذاشتم و این همکاری لذتبخش ادامه پیدا کرد و در نهایت این کارگردان به من اعتماد کرد و من را به عنوان مشاور کارگردان خود انتخاب کرد.
محمدحسین فرحبخش توضیح داد: با فرهاد اصلانی سالها است که آشنا هستم. زمانی که او را به عنوان بازیگر نقش اول در «زندگی خصوصی» انتخاب کردم، بسیاری از افراد معتقد بودند که این بازیگر نمیتواند نقش اول را ایفا کند اما در نهایت همه متوجه شدند که اصلانی چقدر خوب این نقش را بازی کرده است. بعضی از فیلمها با بعضی از افراد معنا پیدا میکند و فیلم «زندگی خصوصی» قائم به شخصیت فرهاد اصلانی بود.
عبدالله علیخانی تهیهکننده «آبنبات چوبی» در ادامه گفت: من و محمدحسین فرحبخش ۳۰ سال است که با هم همکاری میکنیم. او قصه پیدا میکند و من شرایط تهیه را فراهم میکنم. همیشه قبل از تهیه یک فیلم به ۳ مسأله فکر میکنم، اینکه چه کسی فیلم را میسازد، تماشاچی عام در سراسر کشور از فیلم استقبال میکند و شرایط سانسور چگونه است. برای ساخت «آبنبات چوبی» نیز به همه این مسائل توجه کردم.
این تهیهکننده سینما با اشاره به جشنواره فیلم فجر توضیح داد: ۳۴ سال است که این جشنواره برگزار میشود و ما نه ابداعکننده سینما و نه ابداعکننده جشنواره هستیم و هر دوی اینها را در پیروی از غرب انجام میدهیم. اما مسأله اینجاست که در کجای دنیا چنین جشنوارهای برگزار میشود. از نظر من این جشنواره نیست بلکه یک بازار فیلم است. در واقع سینماداران در طول جشنواره به فیلمها نمره میدهند تا ببینند کدامیک برای اکران مناسبتر است. جشنواره فیلم فجر به این دلیل یک بازار فیلم است که تکلیف اقتصاد سینمای کشور را مشخص میکند.
مستانه مهاجر تدوینگر «آبنبات چوبی» در ادامه این نشست بیان کرد: این فیلم برای من در کارنامه کاری محمدحسین فرحبخش بسیار جذاب بود. این کارگردان نگاه متفاوت و جذابی نسبت به روایت داستان داشت. علاوه بر آن اتفاقات جالبی در تدوین این فیلم رخ داد و خروجی آن همین بود که دیدید. البته برای اکران عمومی یکسری تغییرات نهایی را اعمال خواهیم کرد.
آریا عظیمینژاد آهنگساز این فیلم سینمایی گفت: این سومین همکاری من با محمدحسین فرحبخش است. فیلمهای این کارگردان یک بیماری و مریضی دارد که برای من خوشایند است که از آن جمله میتوان به دست گذاشتن روی برخی از معضلات جامعه اشاره کرد که همه سعی میکنند آن را نادیده بگیرند. من با همکاری با فرحبخش، فرصتی را پیدا میکنم تا این بخشها را از درون خود بیرون بریزم و بزرگ کنم.
این آهنگساز ادامه داد: متاسفانه کیفیت صدا در کاخ جشنواره بسیار پایین است و آدم از هر کاری که میکند، پشیمان میشود. سالن برج میلاد نه برای اجرای کنسرت و نه برای نمایش فیلم خوب است.
شاهین امین منتقد سینما نیز در ادامه صحبتهای عظیمینژاد تاکید کرد: نمیدانم چرا باید کاخ جشنواره داشته باشیم. اگر قرار به داشتن کاخ جشنواره بود، باید یک سینمای مناسب برای اهالی رسانه و منتقدان ساخته میشد. در غیر این صورت بهتر است این جمعیت در طول جشنواره در شهر پخش شوند و در سالنهای مختلف فیلم ببینند. سالن برج میلاد، سالن مناسبی برای نمایش فیلم نیست. اگر میخواهیم فرش قرمز برگزار کنیم، به عنوان یک شو خوب است اما این طرحها اگر بد اجرا شود، بهتر است که اصلاً اجرا نشود و من همینجا آرزو میکنم که برج میلاد در دوره بعد به عنوان سینمای رسانه و منتقدان در نظر گرفته نشود.
کریم امینی بازیگر «آبنبات چوبی» در ادامه این نشست گفت: پیش از بازی در این فیلم سینمایی به عنوان دستیار کارگردان با محمدحسین فرحبخش همکاری داشتم و از اینکه در کنار رضا عطاران به عنوان بازیگر حضور پیدا کردم، بسیار خوشبختم و به این مسأله افتخار میکنم. نقشی که من در «آبنبات چوبی» بازی کردم، بسیار خوب بود و ما باید به دنبال مابهازای آن میگشتیم. البته با توجه به اینکه من بچه جنوب شهر هستم، این شخصیتها را به خوبی میشناختم و با توجه به اینکه جزئیاتی از این شخصیت در درون من وجود داشت، برای بازی در این فیلم، آن را زیاد کردم.
محمدحسین فرحبخش با اشاره به اینکه «آبنبات چوبی» پروانه نمایش دارد و هر زمان که بخواهد اکران میشود، گفت: در این فیلم معضلات بسیاری به نمایش گذاشته شده است که مسبّب آن، اقتصاد است. نباید فراموش کنیم که اهمیت فرهنگ بعد از اقتصاد قرار دارد و اگر اقتصاد نباشد، هیچچیز باقی نمیماند.
مهر نوشت:این کارگردان در پایان با اشاره به رضا عطاران گفت: درود بر شرف رضا عطاران که یک ماه است در بیمارستان کنار پدرش در مشهد حضور دارد اما من مطمئنم دل این بازیگر امروز پیش شماست.
کد خبر: 88568
آدرس مطلب: http://www.honarnews.com/vdcevn8v.jh8vpi9bbj.html