محمدتقی‌فهیم؛

هیچ کجای دنیا به اندازه ما موضوعات بکر را هدر نمی‌دهند

12 مرداد 1392 ساعت 12:32

محمدتقی‌فهیم منتقد سینما با اشاره به موضوع بکر و نو فیلم سینمایی «گلوگاه» گفت: درهیچ کجای دنیا به اندازه ما موضوعات بکر و شگفت‌آور را هدر نمی‌دهند.


به گزارش هنرنیوز به نقل از روابط عمومی این برنامه ؛ شب گذشته برنامه هفت سینمایی به نقد و بررسی فیلم سینمایی «گلوگاه» با حضور «محمدتقی‌فهیم» و «شهاب شهرزاد» پرداخت. 
بنابراین گزارش ؛ در این برنامه «محمدتقی فهیم» در ابتدای صحبت‌هایش با اشاره موضوع بکر فیلم گفت: درهیچ کجای دنیا به اندازه ما موضوعات بکر و شگفت‌آور را هدر نمی‌دهند. در مورد «گلوگاه» همین که فردی مثل جهانگیر کوثری پشت فیلم قرار می‌گیرد پس معلوم است که با موضوع جذابی روبرو هستیم اما کارگردان این ایده جذاب را هدر داده است. ایده جذاب فیلم تبدیل به سناریو نشده است.

وی افزود: فیلم در واقع فاقد فیلمنامه است و ما تا دقیقه ۳۵ هنوز وارد فیلم نشده‌ایم و قصه آغاز نشده است. روابط، مناسبات و شخصیت‌ها نیز به هیچ عنوان معرفی نمی‌شوند. فیلم می‌توانست تبدیل به مستند خوبی شود که دنیا را تکان دهد اما این اتفاق نیز نیفتاده است.

در ادامه بحث شهرزاد با اشاره به جا گرفتن این فیلم در موج نو دوم سینمای ایران عنوان کرد: امتیاز اصلی فیلم «گلوگاه» این است که دارد آیینه‌گی می‌کند. اگر ما صرفا به دنبال داستان‌گویی در فیلم هستیم صحبت‌های آقای فهیم درست است اما این فیلم به شدت مستندگرا است. "گلوگاه" یک مشق استادانه است در توجه به سینمای اشراق که شهید آوینی آن را مطرح می‌کند. کشف حقیقت در گرداب آتش هدف اصلی فیلم است. فیلم را باید در جهان متن خودش بررسی کرد.

فهیم در این باره گفت: سینمای آیینه‌گی زمانی درست است که به کشف حقیقت منجر شود. دغدغه معیری و کوثری برای اینکه بتوانند مشکلات کارگران در این منطقه و نصب دکل‌های برق را به تصویر بکشند کاملا درست بوده است. تم فیلم مبارزه انسان با خشونت و آهن است. قرار بوده عشق بیاید و به این فضا طراوت ببخشد اما عشق اینجا الکی است.

شهرزاد در این زمینه توضیح داد: معتقدم تم فیلم درباره عشق است و چون عشق مرتفع است دکل برق برای تعریف آن انتخاب شده است. زاویه نگاه فیلم زاویه زمینی نیست و فیلم هم یک مثلث عشقی را روایت می‌کند. در«گلوگاه» یک نشانه‌شناسی ساده و در عین حال پیچیده وجود دارد و پایان اثر هم با مشارکت کامل مخاطب شکل می‌گیرد. ما در «گلوگاه» سیالیتی می‌بینیم که عناصرداستان‌گویی به نفع این سیالیت عقب نشینی کرده‌اند.

فهیم در توضیح صحبت‌های شهرزاد عنوان کرد: ۴۰ سال قبل کامران شیردل مستندی را با نام "اون شب که بارون اومد" درباره همین منطقه و مردم ساخت که مخاطب کاملا با آن همذات پنداری می‌کند اما آدم‌ها و ویژگی‌هایشان در این فیلم به درستی ترسیم نشده‌اند. اگر این اثر را فیلمی مستند ببینیم من به شدت به آن علاقمندم اما معیری چنان درگیر این سوژه بوده‌ است که نتوانسته از بخش مستند فیلم رها شود و به قصه گویی بپردازد.

شهرزاد در ادامه بحث عنوان کرد: "گلوگاه" در ژانر اشراق قرار می گیرد. چون نظریه شهید آوینی نزدیک به قواعد ژانر است. این فیلم با یک موضوع غیر جنگی مضمون و ساختاری از سینمای دفاع مقدس را ارائه می‌دهد.

فهیم در جواب پاسخ داد: اشراق به هیچ عنوان ژانر نیست بلکه می‌تواند مضمون باشد وهیچگاه نمی‌توان آن را ژانر به حساب آورد. همچنین با یک دیالوگ نمی‌توان فیلم را منسوب به دفاع مقدس کرد. این اثر فیلم سختی است و تصویرها و فیلمبرداری بسیار خوب درآمده است. کارگردان از بازیگران هم بازی‌های خوبی گرفته است اما چون فیلم کاراکتر ندارد ما با آنها همراه نمی‌شویم. سوژه‌ای مثل این فیلم سوژه ملتهب و تکان دهنده‌ای برای همه دنیاست اما این سوژه باید تبدیل به سینما شود.

در میانه بحث محمد ابراهیم معیری نیز پشت خط آمد و درباره این اظهارات گفت: فکر می‌کنم روایت و داستان اصلی فیلم از دقیقه ۴ آغاز می‌شود و شخصیت‌ها نیز تعریف می‌شوند. این فیلم تا امروز فروش معمولی داشته که مقداری از آن به مناسب نبودن تبلیغات باز می‌گردد اما اگر تماشاگر وارد سینما شود مطمئنا با فیلم ارتباط برقرار می‌کند.

گزارش تولید فیلم"زندگی جای دیگری است" به کارگردانی منوچهر هادی و همچنین رویدادهای سینمایی هفته در ادامه برنامه پخش شد.


کد خبر: 61828

آدرس مطلب: http://www.honarnews.com/vdcevv8p.jh8zwi9bbj.html

هنر نیوز
  http://www.honarnews.com