گزارش «هنرنیوز» از نشست رسانهای «رونمایی رطوبت گیر پوست دف»؛
اختراع رطوبتگیر دف ثبت شد
27 مرداد 1389 ساعت 14:55
رونمایی دستگاه روطبگیر دف امروز با حضور نوشین عقیقی سرپرست گروه یاوران و شاهرخ عقیقی برگزار شد.
نوشین عقیقی در خصوص این ابداع گفت: از مشکلات بزرگ یک نوازندۀ دف روی صحنه، شلشدن پوست دف بر اثر رطوبت بوده و هست. مثلاً در کنسرتی که خود ما در ونزوئلا داشتیم برای رفع این مشکل از مشعلی روی صحنه استفاده کردیم که در ابتدا اصحاب رسانۀ آنجا این مشعل را به عنوان نماد نوازندگان دف در ایران قلمداد کردند.
وی افزود: از جمله راهکارهایی که برای رفع این مشکل وجود دارد استفاده از تشک برقی یا هیتر بوده که استفاده از آنها بسیار پردردسر است؛ دف مصنوعی هم مورد پسند نیست چون من معتقدم ساز باید شعور داشته باشد و این شعور در چوب و پوست قابل لمس است و حس میشود، این عناصر باعث میشود که نوازنده احساس امنیت کند. پوست دف باید پوست گوسفند باشد و تنبک هم پوست گاو این نوع پوست است که با حال و هوای دف سازگاری دارد نه پوست آهو یا هرگونه پوست دیگری که امروزه برای ساخت دف استفاده میشود.
سپس ادامه داد: باید چیزی طراحی میشد که با گرمکردن چوب دف به پوست آسیب وارد نکند بنابر این با همکاری برادرم شاهرخ عقیقی که کارشناس برق هستند به طراحی این وسیله پرداختیم؛ با توجه به انعطافپذیری این کابل از آن برای سازهای دیگر هم میتوان استفاده کرد.
در ادامه شاهرخ عقیقی در مورد خصوصیات این اختراع توضیح داد: برای تولید رطوبتگیر دف از کابلی مخصوص استفاده شده که علاوهبر گرمکردن چوب رطوبت را از آن میگیرد، برای استفاده از این وسیله حدود نیم ساعت آن را روی دستگاه نسب میکنیم و سپس تا یک ساعت و نیم میتوان از دف استفاده کرد. خصوصیات کابل مورد استفاده به گونهای است که دمایی به اندازۀ 65 تا 85 درجه تولید میکند و این دما برای دفع رطوبت از پوست کافی است و این نوع کابل به صورت خودکار دما را در همین حد نگهمیدارد؛ قیمت برآوردی برای تولید این دستگاه تا حدودی بالا است (550هزار ریال) که در صورت تولید انبوه این قیمت تا میزان قابل توجهی کاهش پیدا خواهد کرد.
سرپرست گروه یاوران با اشاره به نحوۀ ثبت این اختراع ادامه داد: ابتدا این طرح را با دکتر سریر، «رئیس خانۀ موسیقی»، مطرح کردم ایشان هم این موضوع را با کارشناسان ساز درمیان گذاشتند، بعد از پاسخ مثبت ایشان دستگاه به وزارت ارشاد فرستاده شد و آقای علی ترابی «سرپرست دفتر موسیقی وزارت ارشاد» آن را تأیید کردند و در نهایت طی جلسهای که برای دفاع از این اختراع در 16 تیر ماه سال جاری برگذار شد اختراع «رطوبتگیر پوست دف» بهثبت رسید؛ اما متأسفانه هیچگونه حمایتی برای تولید این اختراع صورت نگرفته در صورتی که این دستگاه مورد نیاز نوازندگان دف خواهد بود.
در بخش دوم نشست«رونمایی رطوبت گیر پوست دف» نوشین عقیقی با اشاره به آلبومهایی که تا بهحال منتشر کرده بیان داشت: اولین آلبومی که از من منتشر شد در سال 1378 با نام «جهانی دیگر» بود، این اثر یک کار عاشورایی بود با نگاهی بالنده به این حماسه نه مظلومانه. حدود 5 سال پیش یاد باران را منتشر کردم و سال 88 هم بوی باران ارائه شد. «بوی باران» یک کار گروهی است که سرپرستی آن را برعهده داشتم و و مبتنی بر موسیقی عرفانی است. از دیگر کارهای من بداههنوازی دف بوده و این اولین باری بود که بداههنوازی صورت میگرفت و متأسفانه محجور واقع شد. کار دیگری را برای بم تنظیم کردم که خواندن آن را آقای احسان خواجهامیری برعهده داشتند و آن هم فقط دو بار در رادیو ارائه شد.
وی با اشاره به حذفشدن موسیقی عرفانی از جدول موسیقی، اشاره کرد: متأسفانۀ موسیقی عرفانی در جایگاه موسیقی مقامی مطرح میشود در صورتی که موسیقی عرفانی از قدیمیترین انواع موسیقی است. موسیقی عرفانی در اصل یک نوع موسیقی مولانایی بوده که در آن ریتم حرف اول را میزند.
سرپرست گروه یاوران با اشاره به کارهای آیندهاش گفت: آلبوم «باران» در دست کار است که از نظر مالی باید مقدماتی فراهم شود. با توجه به اینکه حدود یکی دو سالی است، کنسرتی نداشتیم برای اجرای کنسرت در آبان و آذر برنامهریزیهایی صورت گرفته.
وی در خاتمه دربارۀ گروه یاوران توضیح داد: سازهایی که در گروه نواخته میشود شامل: رباب، قانون، تنبور، دیوان، نی و کمانچه است اما ساز دف حرف اول را میزند. اعضای گروه مختلط هستند و افراد در گروه همخوانی میکنند؛ از خصوصیتهای موسیقی عرفانی هم همین است در کل موسیقی عرفانی یعنی وحدت، اما در میان کارهایی که انجام دادهایم فقط دوبار برای جشنوارۀ بانوان بهروی صحنه رفتهایم
کد خبر: 15432
آدرس مطلب: http://www.honarnews.com/vdcewe8z.jh8nxi9bbj.html