با حضور ضیا الدین دری و مجید جوزانی صورت گرفت؛
تشریح اجرای طرح شناور بلیط سینما در برنامه هفت
6 ارديبهشت 1393 ساعت 12:38
کنداکتور اولین برنامه هفت در اردیبهشت ماه ۹۳ نیز در برگیرنده نقد فیلم در حال اکران «خط ویژه» با حضور دو تن از منتقدان سینمای ایران رضا درستکار و رامتین شهبازی و بررسی اقتصاد و سینما و ارتباط این دو موضوع درمیزگرد هفت با حضور ضیا الدین دری و مجید جوزانی بود و تشریح اجرای طرح شناور بلیط سینما مهم ترین اتفاقات «هفت» دیشب بود.
به گزارش هنرنیوز به نقل از روابط عمومی هفت، مدت هاست که بحث استقبال از فیلم های سینمایی و حضور مخاطب و رونق سینمای ایران از موضوعات کلیدی و مورد توجه عوامل ودست اندرکاران این عرصه است. مبحثی که به خوبی اهمیت این حیطه را روشن می سازد. در همین راستا سرمقاله هفت در پنجم اردیبهشت ماه به بحث از سالن ها و میزان استقبال مردمی از آن و توجه های مربوطه پرداخته است.
رونق مردمی بودن سینما به قاعده تبدیل شود
«محمود گبرلو» در این گفتار با بیان اینکه اکران نوروزی ۹۳ به سالن های سینما کشور رونق نسبی داد اذعان داشت: باید به این موضوع بیندیشیم که چه کنیم که مردم بیش ازاین به سمت سالن های سینما جذب شوند وبه جای اینکه درانتظار استثناها باشیم، رونق اقتصادی و مردمی سینما به یک قاعده بدل شود و چه باید کرد تا دیگر خبر تعطیلی سالن های سینمایی به تیتر رسانه ها تبدیل نشود و چگونه باید عمل کرد تا نهضت سالن سازی وایجاد پردیس های سینمایی مجهز درهمه شهرهای کشور گسترش یابد و شعارها به عمل تبدیل شوند و مهم ترازاین جریان تولید فیلم ایرانی باید به کدام سمت حرکت کند که درهرفصل اکران بتوان شاهد چند فیلم جذاب وپر مخاطب بود. وی ادامه داد: استقبال مردم ثابت می کند که مردم ایران همیشه سینما را دوست داشته اند و به سینما سلام گفته اند. اما باید عادت سینما رفتن را با مدیریت و تدبیر در مردم به وجود آورد.سردبیرهفت بیان داشت: اگر می خواهیم به علاقه مردم به سینما ایران احترام بگذاریم باید بهترین شرایط را برای آنها رقم بزنیم تا این سینمای فرهنگ ساز و سرگرم ساز را به روزهای آرمانی نزدیک تر کنیم.گبرلو گفت: آنچه که اهمیت دارد نزدیک شدن قصه فیلم ها به مردم، توجه به ارتقای کیفی فیلم ها و پرهیز از بی تفاوتی وجه صنعتی سینما، ساخت سالن مجهز براساس افزایش جمعیت شهر ها وتراکم جمعیتی است که در یک کفه ترازو قراردارند و تولید فیلم خوب و تاثیر گذار وجه دیگری است که در کفه دیگر آن قرار می گیرد و در این راستا مدیریت سینما باید بتواند هردوکفه ترازو را با عزم ملی و مدیریت جهادی در شرایطی قرار دهد تا شاهد رونق، آرامش وتعادل در سینمای ایران باشیم.
پس ازپایان صحبت های محمود گبرلو دربخش دیگری از برنامه، مازیار میری به عنوان دبیر پنجمین شب کارگردانان سینمای ایران روی خط هفت حاضر شد و به بیان توضیحاتی در خصوص شب کانون کارگردانان که همزمان با میلاد امیر المومنین در ۲۳ اردیبهشت ماه در فرهنگسرای نیاوران برگزار می شود پرداخت. وی بیان داشت: در این برنامه طبق روال سال های پیش برگزاری این شب نیز ازسه نسل اول، دوم و سوم سینمای ایران تقدیر می شود. این برنامه سبب می شود که در کنار همدیگر به آینده سینما ایران بیندیشیم و در همین راستا حرکت کنیم.
نقد خط ویژه توسط منتقدان
درصفحه دیگری از مجله تصویری هفت به نقد فیلم خط ویژه سومین فیلم مصطفی کیایی درمقام کارگردان با حضور رضا درستکار ورامتین شهبازی دو منتقد سینمای ایران پرداخته شد.رضا درستکاردراین نقد به عنوان آغاز کننده بحث عنوان داشت: فیلم خط ویژه دو اتفاق ویژه را به خود اختصاص داده است آن گونه که جز معدود فیلم های سینمایی است که هم از سوی مردم و از سوی جامعه منتقدین در جشنواره سی و دوم فیلم فجر به عنوان بهترین فیلم شناخته شده است و به زعم بنده بهترین فیلم اکران است که علت آن را می توان در خرق عادت و ساخت آن در یک نسبت متناسب دانست که یک تعادل خوب در همه زوایای فیلم را رقم زده است که این نکات نیز کمتر در سینمای ایران اتفاق می افتد.وی ادامه داد: این فیلم ضرب خوبی دارد و فیلم جوانان است و با نقد جامعه حرکت می کند و فیلم زمان خود است و آغاز یک دوره تازه ای را از طریق نمایش جامعه و قهرمانان بر آمده از آن و جامعه گرایی نوید می دهد.درستکاردرتوضیح تعادل و ضرب خوب فیلم خط ویژه بیان داشت: زمانی که ساختمان فیلمی سست و دچار ضعف است کمتر می توان وارد محتوای فیلم شد و بدان پرداخت و تمام بررسی ها به ساختمان آن نیز معطوف می شود. اما فیلم خط ویژه چهارچوب و ساختمان درستی دارد و همه چیز در یک تعادل روشن است. با این تعریف که هشت قهرمان دارد و در توضیح معرفی شخصیت ها و قهرمان و ضد قهرمان های خود امتیازهای لازم را بدست می آورد و ما را به حیطه محتوار وارد می سازد. یعنی هدف گیری که فیلم درباره جامعه گرایی دارد و شرایطی که جامعه برای فرد فراهم می آورد و فرد رااز مسیر خود منحرف می سازد در این فیلم به خوبی مطرح شده است.درستکار با بیان اینکه فیلم خط ویژه حس خوبی را در مخاطب ایجاد می کند و با نوعی خویشاوندی و دل نگرانی با موضوع روبرو می شود گفت: این نکات سبب می شود که مخاطب به ثقل موضوع رهنمون شود. و به قدری قهرمان ها و موضوعات به خوبی چیده شده اند که معنای اصلی را به وجود می آورند.رامتین شهبازی در ادامه صحبت های درستکار به بیان نقطه نظرات خود از دیدگاه علمی پرداخت و اشاره داشت: زمانی که با یک اثر هنری برخورد می کنیم علی رغم هماهنگی هایی که دارد به مثابه یک کل همگرا با آن مواجه می شویم. اما زمانی که در مقام مخاطب هستیم یک وجه از کار نسبت به سایر وجوه توجه ما را بیشتر به خود معطوف می دارد. که این موضوع در این فیلم و سایر فیلم های مصطفی کیایی رخ داده است.وی افزود: وجهی که توجه را بیشتر با خود همراه می سازد این است که کیایی فیلنامه نویس بهتری نسبت به کارگردانی یک اثر است. از این لحاظ که هر چقدر که وی در ساختار نقاط قوت فیلمنامه خوب عمل می کند اما در اجرای آن با ضعف روبه رو است و به تعبیری برگ برنده فیلم فیلمنامه آن است. شهبازی که در بخشی از گفته های خود به نظریه رولان بارت اشاره داشت و تحت این مجموعه از دو منظر توزیعی و ترکیبی آثار را بررسی کرد تاکید کرد: فیلمنامه بر اساس یک الگوی کلاسیک داستانی و ساختمند مخاطب را با خود درگیر می کند و ابتدا، میانه و انتهایی دارد. اما وقتی فیلمی بر اساس ساختار روایی عمل می کند می تواند تاثیر گذاری برجسته ای را با خود به همراه داشته باشد.رضا درستکار نیز در ادامه مبانی علمی صحبت های شهبازی اظهار داشت: نئوفرمالیست ها معتقدند اگر در فیلم تمام موضوعات را درست چیده باشیم و فیلم از همه زوایا قابل پذیرش باشد اما به گونه ای باشد که مخاطب با معنای آن همراهی نکند و نسبت به آن احساس رضایت و خرسندی نداشته باشد آن فیلم به ثمر نرسیده است.وی افزود: اگرچه که مطابق گفته های آقای شهبازی فیلم ساختار کلاسیکی دارد اما با رویکرد مدرن به جلو گام بر می دارد و اینکه یک فیلم به تنهایی ساختار روایت گری کلاسیک دارد امتیاز نیست.در سوی دیگری از صحبت های پیرامون نقد فیلم خط ویژه رامتین شهبازی افزود: خارج از فضای فیلمنامه اولین ایرادی که می توان به کارگردانی این اثر گرفت، نوع و جنس بازیگران و نوع قاب بندی ها است. ضمن آنکه آشفتگی دنیای آدم ها در لامکان ها را می تواند درقسمت های مختلف دید و اما این فیلم در نوع چینش میزانس ها و قاب بندی ها به کارهای تلویزیونی نزدیک شده است.
کیایی: رضایت بازیگران را مدنظر قرار دادم
در پی انتقاد ها و نظرات مثبت و منفی صورت گرفته از سوی منتقدان پیرامون فیلم خط ویژه، مصطفی کیایی؛ کارگردان و نویسنده فیلم روی خط هفت حضور یافت و بیان داشت: در این فیلم سه کلوز آپ نشان داده ایم و در ساختارکارگردانی نیز به یک نوع میزانسی رسیده ام وتلاش می کردم دکوپاژ و کارگردانی کارم در خدمت رسیدن به آن برآیند جمعی از عوامل و قهرمانانی که داشته ام باشد.وی بیان داشت: در مجموع کار از دکوپاژ تا رضایت بازیگران را مد نظر قرار داده بودم و سعی در رعایت یکدستی آن هارا داشتم.
پس از نمایش گزارشی از تازه های اکران در اردیبهشت ۹۳، در بخش دیگری از مجله تصویری هفت سید امیر سید زاده، تهیه کننده فیلم زندگی جای دیگری است از مهمانان تلفنی برنامه بود که در خصوص بهترین زمان اکران این فیلم به توضیح نکاتی پرداخت.محمدرضا صابری؛ دبیر و سخنگوی انجمن سینما داران نیز از دیگر مهمانان تلفنی برنامه هفت شب گذشته بود که در باب طرح های مطرح در شورای صنفی و برنامه افزایش تماشاگر در تابستان به توضیح مختصراتی پرداخت.
دری: باید نقطه تلاقی سینما و اقتصاد را جستوجو کرد
اما صفحه پایانی مجله تصویری هفت به موضوع جدی و مسئله برانگیز اقتصاد و سینما با حضورضیاء الدین دری و مجید جوزانی نگاه و رویکری دغدغه مند داشت.ضیاء الدین دری در این میزگرد با تکیه بر سخنان رهبری که اقتصاد را در کنار فرهنگ از مهمترین مسائل مطرح شده بر شمرده است بیان داشت: اقتصاد در سینما خیلی مهم است. اگر ریشه ای تر به مقوله اقتصاد بنگریم به نکات قابل توجهی دست می یابیم اگرچه که نمی توان به گونه ای مبسوط به مباحث مطرح پرداخت.وی اظهار داشت: در طول سال ۹۲ شعاراقتصاد مقاومتی مطرح شد که در سال ۹۳ فرهنگ نیز در کنار آن قرار گرفت. ما باید در نظر بگیریم که چرا نشد در سال ۹۲ به طور کامل به موضع اقتصاد مقاومتی برسیم.دری افزود: با در نظر گرفتن این مباحث اگر در موضوع اقتصادی دچار مشکل باشیم باید دانست طبیعی است که سینما که با مقوله سرگرمی فرد سر و کار دارد اقتصاد خوبی نخواهد داشت. بنابراین اگر قرار بر این است که سینما را از منظر اقتصاد بررسی کنیم باید در یابیم که نقطه تلاقی اقتصاد و سینما کجاست؟مجید جوزانی در ادامه گفته های دری رشته کلام را دردست گرفت و گفت: اگراز فرهنگ اقتصادی بحث می کنیم باید درنظر داشت که هر اقتصادی یک زمینه فرهنگی دارد. اقتصاد اسلامی فرهنگ اسلامی را به وجود می آورد و اقتصاد سرمایه داری، فرهنگ لیبرالی را رقم می زند. آما آنچه که متعلق به ما است اقتصاد وفرهنگ اسلامی است.وی اظهار داشت: در همه جوامع فرهنگ محور توسعه است. بنابراین باید فرهنگ را درحوزه توسعه اقتصادی نیز بحث کنیم. برای مثال می توان به ژاپن اشاره داشت که با اتکا به فرهنگ زمینه ای خود اقتصاد خود را شکل داد اما از سویی دیگر باید در نظر داشت در هر بخشی همه توسعه ها نیز مبتنی بر فرهنگ ها و انسان ها است.جوزانی با بیان اینکه فرهنگ همچون سایربخش مناسبات خاص خود را دارد اذعان داشت: مناسبات فرهنگ نیز مبتنی بر سیستم عرضه و تقاضا است و در همین راستا باید کالا و خدمات فرهنگی را به درستی بشناسیم.
وی در ادامه تاکید کرد: برای دانستن سهم فرهنگ در تولید ناخالص ملی باید شاخص های مختلف اقتصاد فرهنگ را که شامل سرمایه، نیروی انسانی، تکنولوژی و تجهیزات و عرضه و تقاضا است را بررسی کنیم.
زاویه دیگری از این موضوع ضیاء الدین دری بیان داشت و در بخش دیگری از گفته های خود فقدان تجهیزات مناسب و امکانات درست کاری را از نقاط ضعف در عرصه اقتصاد در سینمای ایران دانست. وی ادامه داد: چه برآوردی نسبت به نیروی انسانی که در حوزه فرهنگ باید کار کند وجود دارد و زمان قرار گرفتن اقتصاد و فرهنگ و سینما که یکی از شاخصه های پول ساز فرهنگی می تواند باشد دارای توانایی و ظرفیت های لازم در این حوزه هستیم؟ دری در پایان بخش موضوعات مطرح شده با بیان اینکه زمینه ای برای تدارک تجهیزات و ظرفیت های لازم دیده نمی شود تا بخش خصوصی فعال شود گفت:بخش خصوصی به دنبال امنیت سرمایه است ووقتی از وی حمایت نشود و به شکل موازی برای سینما تصمیم گیری شود حس عدم امنیت نیز به وجود خواهد آمد و ثباتی در این عرصه دیده نخواهد شد.
کد خبر: 70972
آدرس مطلب: http://www.honarnews.com/vdcewo8f.jh87fi9bbj.html
هنر نیوز
http://www.honarnews.com